Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
rollipeikko

Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Missähän mahtaa olla vikaa? Samaran etupäästä alkaa kuulumaan noin 60 km/h nopeuden jälkeen (kuuluu jo aikaisemminkin toki mutta vähemmän häiritsevästi) huminaa ja jyrinää joka nopeasti nousee huimaavaksi. 80-90 km/h nopeudella äänet jo karmeita.

Auto on 2002 ja 55 000 ajettu. Katsastuksesta meni läpi kuukausi sitten. Eli perusteet pitäisi olla kunnossa.

Ääni kuuluu sekä vedossa että rullatessa. Moottorin äänet paikallaan tyhjäkäynnillä ihan terveet. Liikkeessä kaarteissa ääni vahvistuu hieman. Pakoputki vaikuttaa ehjältä, tai vähintään toimivalta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oireet sopisivat pyöränlaakerivikaan.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rollipeikko

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Tänks. Onko tota mahdollista tarkistaa jotenkin? Näkeekö tai kuuleeko sennjostain jos vaikka nostaa auton ylös ja ottaa renkaan irti?
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tunkilla ylös ja käsin kokeilee renkaan ylä-jaalareunasta kiinnipitäen tuntuuko välystä. Toki ajamalla voi koeilla kumpiko puoli, eli tasaista noputta missä ääni kuuluu, kaartaa vasemmalle ja sitten oikealle. Mikäli ääni pienenee oikealle kääntäen tulee ääni vasemasta laakerista. Ääni pienenee siitä laakerista joka sisäkurvin puolella kevenee eli rasitus pienenee.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pyörä ylös, kuten pressa kirjoittikin. Jos välystä ei vielä tuntuisikaan, pyörii viallinen laakeri selvästi "jyristen". Vertaa tarvittaessa [ilmeisesti ehjään] takapyörään.

Laakerivika on kovin harvinainen 55 Mm ajetussa. Onhan tasapainotus kunnossa? Laahaava jarru voi kuumentaa laakerin niin, ettei voitelurasvan kuumankesto riitä, mikä voi myös rikkoa laakerin.

Omien kokemusteni mukaan laakerit kestävät ainakin 250 Mm. Laahaavan jarrun takia olen tosin joutunut yhdet 170 Mm ajetut vaihtamaan.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rollipeikko

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Pyörä ylös, kuten pressa kirjoittikin. Jos välystä ei vielä tuntuisikaan, pyörii viallinen laakeri selvästi "jyristen". Vertaa tarvittaessa [ilmeisesti ehjään] takapyörään.

Laakerivika on kovin harvinainen 55 Mm ajetussa. Onhan tasapainotus kunnossa? Laahaava jarru voi kuumentaa laakerin niin, ettei voitelurasvan kuumankesto riitä, mikä voi myös rikkoa laakerin.

Omien kokemusteni mukaan laakerit kestävät ainakin 250 Mm. Laahaavan jarrun takia olen tosin joutunut yhdet 170 Mm ajetut vaihtamaan.

menestystä

SvS
Itseasiassa ääni ilmenee pahempana kun autolla on ajettu pitempää matkaa. Lyhyellä reissulla siedettävämpää. Voisiko tässä olla kyseessä laahaava jarru?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oireet eivät sovi laahaavaan jarruun.

Laahaava jarru helppo todeta lämpenemisestä.

Aja useita kilometrejä maantienopeutta jarruttamatta. Pysäytä rullaten, loppupysäys ylämäen avulla tai käsijarrulla. Kokeile kädellä levypyörää, jos kuuma > laahaa paljon. Kokeile seuraavaksi kostutetulla sormenpäällä jarrulevyä, jos kuuma > laahaa. (Osien pitäisi olla suurinpiirtein ulkoilman lämpöisiä.)

menestystä

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 12.7.2012 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
rollipeikko

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Nyt testattu eturengas. Rahinaa kuuluu kun pyörittää ja satunnaisesti jarru ottaa hieman kiinni. Takarengas ei juuri pitänyt melua.
Ladakatti

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Ladakatti »

Pyöränlaakeri tarkistetaan näin, myös katsastuksessa. Nostetaan pyörä ylös ja pyöritetään pyörää, toisen käden sormet laitetaan kierrejousen päälle ja värinä tuntuu sormissa, jos pyöränlaakeri vähän, tai paljon kulunut.
rollipeikko

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Etupyörän laakeri vaihdettu. Oli aivan karmeassa kunnossa kyllä. Varmaan viime tingassa ennen suurempaa katastrofia.

Syykin taitaa olla selvillä. Molemmat etujarrut laahaavat. Taitaa olla tarve korjata tämä ennen kuin laakerit kosahtaa uudestaan. Korjausraamatusta luin että tähän auttaa vain pääjarrusylinterin vaihto, onko näin vai onko jotain kevyempää keinoa jolla voisi kokeilla ensin?

Tarkennuksena siis etujarrut rahisevat eli jarrupalat ottaa kiinni levyyn. Onkohan tämä laahaamista vai huono asennus?

Ps. Voiko autolla autolla ajaa nyt?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos pyörä kääntyy kevyesti käsivoimin, ei kyse ole laahaamisesta. Jarrumäntää palauttaa ainoastaan männän tiivisteen jousto, joten palat jäävät hyvin kevyeen kosketukseen jarrulevyn kanssa.

***

Mahdollisia laahaamisen syitä ovat myös:

- jarrusatulan männän jumittaminen (pitäisin tätä todennäköisimpänä)
- sellainen jarruletkuvika, joka estää nesteen paluuvirtauksen

Asia on helppo kokeilla. Jarrunestepaine pois löysäämällä ilmausruuvi. Jos yhä laahaa, on syyä mitä todenäköisimmin männän jumitus.

Jarrusatulan voi purkaa ja männän irrottaa. Mäntä puhdistetaan, sylinteristä hiotaan mahdolliset hapettumat pois.

Jos et ole varma mitä teet, hanki osaavaa apua; jarruhommissa kun ei ole syytä epäonnistua.

***

Autollasi voinee ajaa, jos siis kyse ei ole [pahasta] laahaamisesta.

***

Laahaaminen ei sinällään riko laakereita, vaan kuumuus. Voitelurasva ei kestä jatkuvaa yli 100...130 celsiusasteen lämpötilaa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Ihailen tietouttasi. Todella.
rollipeikko

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Kävin jarrut tsekkauttamassa pajalla. Ei ollut ongelmaa. Mutta napamutteri oli löysällä joka aiheutti sitten tärinää ja ääniä. Se pitää kuulemma laittaa kiinni jollain koneilla ja käsin ei onnistu ollenkaan. Anyway case closed ja kiitos boardin porukoille!
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä napamutterin voi käsin kiristää. Kaverin vain pitää olla painamassa jarrua ettei akseli pääse pyörimään.
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Apua! karmea jyrinä ajon aikana auton etupäästä

Viesti Kirjoittaja virtain »

Ladakatti kirjoitti:Pyöränlaakeri tarkistetaan näin, myös katsastuksessa. Nostetaan pyörä ylös ja pyöritetään pyörää, toisen käden sormet laitetaan kierrejousen päälle ja värinä tuntuu sormissa, jos pyöränlaakeri vähän, tai paljon kulunut.
Katsastushan kokeilee pyöränlaakerin kunnon heiluttamalla pyörää ylä,ja alaosastaan pystysuunnassa...eikä todellakaan millään pyöritys/sormituntumalla :lol: ...Ainakaan täälläpäin suomea :?
Vastaa Viestiin