Uusi Niva saapui perheeseen :)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tai no ei tuo ihan uusi mutta -07 kuitenkin ja vähän ajettu. Aikoinaan nappiksella tuli pitkät pätkät kurvailtua ja jossain alitajunnassa se varmaan vieläkin vaikutti kun Niva ilmestyi yöuniin pitkin syksyä. No, nyt sellainen seisoo pihassa pitkän ja pimeän noutoreissun jäljiltä eli autokuume on toistaiseksi taltutettu ;)

Alunperin katselin vanhempia vehkeitä mutta lopulta uusi ruiskutekniikka vei voiton ja vähän ajetut oikean väriset kaasarivehkeet tuntuivat olevan kivenalla.

Kotimatkan toimi hienosti, mitä nyt voimansiirto pitää meteliä kuten asiaan kuuluukin. Mistä tulikin mieleen että pitää ensi töikseen öljyt tsekata kun tuolla on alkuperäiset litkut vielä sisällä. Onko hyviä suosituksia voimansiirron öljyille ?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kaikkiin voimansiirron kohteisiin sopii API GL-5 tai API GL-4/5 -luokan vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy, jonka viskositeettiluokka meidän ilmastossamme on parhaiten SAE 75W-90.

Sama öljy sopii myös ohjausvaihteeseen.

Venäjänkielisen ohjekirjan saa http://lada.vaz.ru/files/exp_manual/re_ ... delid=5086

menestystä ja onnea uudelle autolle

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Kaikki aiheeseen liittyvät manuaalit on jo syksyn aikana opeteltu ulkoa ;) Varsinkin lontoon murteella tuntuu hyvin löytyvän kirjallisuutta aiheesta, tuo suuren ja mahtavan naapurimaan murre ei valitettavasti taivu :(

Lopulta päädyin vetopyörästössä GL5 80W-90 litkuihin, jos alkaa tuntua turhan jäykältä niin vaihdetaan sitten notkeampaan. Askiin otin GL4/5 75W-90.

Jos sitä viikonlopun aikana ehtisi öljyt vaihtelemaan ja sitten taas kovaa ajoa. Noin 300 kilometriä on nyt kelailtu ja tuntuu että kaikki liikkuvat osat ovat vain alkaneet toimia paremmin, papereita kun tarkemmin tutkin niin tajusin että auto on tainnut seisoa viimeisen vuoden lähes käyttämättömänä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

SAE 80W-90 -luokan öljy toimii kyllä vetopyörästöissä kovimpia pakkasia lukuunottamatta ongelmitta, mutta 75W-90:n käyttö on sekä voiteluteknisesti että polttoaineen kulutuksen kannalta selvästi parempi vaihtoehto.

Hintaero säästyy öljynvaihtovälillä moninkertaisesti, erityisesti 4*4:ssä, jossa vetopyörästöjä ja jakovaihteistoja riittää.

Kyseisten öljyjen viskositeettiero on paljon suurempi kuin luokituksesta voisi päätellä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ohjausvaihteessa olen kuullut käytettävän automaattivaihteistoöljyä. Lienee sinne hyvä vaihtoehto sekin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

SAE 80W-90 -luokan öljy toimii kyllä vetopyörästöissä kovimpia pakkasia lukuunottamatta ongelmitta, mutta 75W-90:n käyttö on sekä voiteluteknisesti että polttoaineen kulutuksen kannalta selvästi parempi vaihtoehto.
Kyseisten öljyjen viskositeettiero on paljon suurempi kuin luokituksesta voisi päätellä.
Näin vähän ajattelinkin mutta paikallisessa sattui olemaan 75W-90 4x kalliimpaa kuin 80W-90, käytännössä sain siis kaikki peräöljyt yhden 75W-90 litran hinnalla, saa nähdä kostautuuko säästö jossain vaiheessa. Tosin tuo vasta vaihdettu 80W-90 on varmasti parempaa kuin tuolla alunperin olleet öljyt. Keulan öljyt juuri vaihdoin ja siellä näytti olevan öljyä liian vähän eli oli jo aikakin tehdä huoltotoimenpiteitä. TC:n jätin tuossa valumaan tyhjäksi ja illan päälle täytyy vielä takapääkin tyhjätä ja laittaa molempiin tuoreet öljyt.

Lasketaan talvi sen varaan että siitä tulee leuto kuten säätieteilijät ovat uhkailleet :) Vuosi sitten meillä oli tähän aikaan jo -24 pakkasta! Eilen täällä satoi vettä ja tämäkin päivä mentiin reilusti plussan puolella eikä talvesta ole vielä tietoakaan.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Nyt on uudet öljyt alla ja äänimaailma muuttui heti paljon miellyttävämmäksi ;) Niin ja askinkin öljyt vaihdoin ja tein suositusten mukaisen "ylitäytönkin", nyt vain kovasti kilometrejä mittariin.
Kara

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja Kara »

KimmoH kirjoitti:Nyt on uudet öljyt alla ja äänimaailma muuttui heti paljon miellyttävämmäksi ;) Niin ja askinkin öljyt vaihdoin ja tein suositusten mukaisen "ylitäytönkin", nyt vain kovasti kilometrejä mittariin.
Vieläkö on Niva perheessä?:-)
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Kara kirjoitti:
KimmoH kirjoitti:Nyt on uudet öljyt alla ja äänimaailma muuttui heti paljon miellyttävämmäksi ;) Niin ja askinkin öljyt vaihdoin ja tein suositusten mukaisen "ylitäytönkin", nyt vain kovasti kilometrejä mittariin.
Vieläkö on Niva perheessä?:-)
Edelleen on ja kovassa käytössä. Nyt on mittariin kilahtanut jo 6000km ilman ongelmia.

Venäjän poikien maalaus on kyllä aika laadutonta, ala helmat olen kertaalleen putsannut ruosteista. Ruostesuojat, kiveniskut ja maalit päälle ja taas mennään kovaa ;)
Kara

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja Kara »

KimmoH kirjoitti:
Kara kirjoitti:
KimmoH kirjoitti:Nyt on uudet öljyt alla ja äänimaailma muuttui heti paljon miellyttävämmäksi ;) Niin ja askinkin öljyt vaihdoin ja tein suositusten mukaisen "ylitäytönkin", nyt vain kovasti kilometrejä mittariin.
Vieläkö on Niva perheessä?:-)
Edelleen on ja kovassa käytössä. Nyt on mittariin kilahtanut jo 6000km ilman ongelmia.

Venäjän poikien maalaus on kyllä aika laadutonta, ala helmat olen kertaalleen putsannut ruosteista. Ruostesuojat, kiveniskut ja maalit päälle ja taas mennään kovaa ;)
No nyt on Niva meidänkin tallissa. Äänimaailmaan totuttelu on ottanut viikon. Delta Auton kuntotarkastuksesta odotin jotain tietoa voimansiirron ääntelystä. Eivät huomanneet mitään, koeajo tehtiin vain talon ympäri. Eivätkä jaksaneet voidella ristiniveliä tilauksesta huolimatta.Oli kuulemma ahdas paikka ja aikaakin vähän.

Kolmosella pitää kovaa jyrinää. Nouseva ja laskeva jyrräys alkaa kun nopeus nousee 90 tienoille. - Jakolaatikko toimii sutjakkaasti eikä perästä kuulu pauketta tai muuta ääntelyä.

Seuranta jatkuu paikallisen autoverstaan kanssa. Ruostesuojaus on tämän kesän ohjelmassa. Moottori on pirteä ja maantiellä pääsee alle kahdeksan litran. Otin takapenkin pois ja näin syntyi maastokelpoinen työkalupakki, kuten tarkoituksena olikin.

Projektihan tämä on eli katsotaan.

Kuva
Kara

Re: Uusi Niva saapui perheeseen :)

Viesti Kirjoittaja Kara »

Jatkan vielä aiheesta. Toistaiseksi on epäselvää, onko jurina lähtöisin vaihteista vai esim. jakolaatikosta tai kardaanista. Vaihdekeppi ei tärise, kertojan keppi sen sijaan voimakkaasti. Tärinän huippu on kolmosvaihteella 60-70 tienoilla.

Ajokokemus on myönteinen, ellei kovaa ääntä huomioda. Auto liikkuu vaivatta satasen nopeudella. Maastossa se on ketterä ja mahtuu moneen paikkaan. Sunnuntaina ajoin todellisen koeajon ojan yli metsätraktorin uomaa pitkin. Niva selvisi ongelmitta ryteiköstä. :)

Hankin auton työni helpottamiseksi. Jo nyt voi todeta, että tilanne muuttui ratkaisevasti Nivan ansiosta. Nyt pääsen työkaluineni suoraan työmaalle. Laitteiden ja tykötarpeiden kanniskelu satojen metrin päästä on loppunut. Niin että siinä mielessä projektia on mukava viedä eteenpäin.
Vastaa Viestiin