jakopäänhihnan kireys?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
make68

jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja make68 »

kysyn neuvoa lada 110 vuosimalli 2000 onko oikein jakopään kireys katoin siitä ylä puolella on tarkistus aukko ja kokeilin hihnaa niin antoi periksi noin 3-5 milliä edellinen omistaja on vaihtanut vuosi sitten hihna on hyvä kuntoinen onko 60000 km vaihtoväli ja kannattaa vaihtaa kans vesipumppukin :D
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Kaksi asiaa: Välimerkit ja isot alkukirjaimet.
Isot alkukirjaimet ei ole ihan pakollisia, jos muutoin teksti on luettavaa ja välimerkit paikallaan.
Asiaan:
8-venttiilisessä on jakopäänhihna oikeassa kireydessä kun se pisimmältä suoralta osaltaan, eli nokka-akselin ja kampiakselin välistä, taittuu "sormivoimin" yhdeksänkymmenen asteen kulmalle. Toisin sanoen, kun yrität kiertää hihnaa rullalle, kiertyy hihna vähäistä voimaa käyttäen poikittain.
Toisaalta oletpa aukon löytänyt, sillä normaalioloissa hihna majailee kaikessa rauhassa, piilossa pahalta maailmalta ja melskeeltä, erillisen muovisen suojakopan alla.

Vesipumppu kannattaa tietysti aina vaihtaa kun hihnaa vaihtaa, vaikkakin itse olen ajellut jo kolminkertaisen määrän kyseisellä pumpulla.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ilmeisesti on kyseessä 16venttillinen tapaus, niisä (ainakin vanhemmissa) on tikkuaskin kokoinen tarkistusluukku siinä yläreunassa. Toki joskus kysyjä voisi kertoa mistä on kysymys...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

khj-582 kirjoitti: Toisin sanoen, kun yrität kiertää hihnaa rullalle, kiertyy hihna vähäistä voimaa käyttäen poikittain.
Gatesin kouluttajan mukaan tämä muuten on tapa, jolla hihna kireyttä ei missään nimessä saa testata. Vai olisikohan sitten hihnavalmistajien tuotteiden kestävyyksissä tämän suhteen eroja?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko412

Re: jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja mikko412 »

JohnDoe kirjoitti:
khj-582 kirjoitti: Toisin sanoen, kun yrität kiertää hihnaa rullalle, kiertyy hihna vähäistä voimaa käyttäen poikittain.
Gatesin kouluttajan mukaan tämä muuten on tapa, jolla hihna kireyttä ei missään nimessä saa testata. Vai olisikohan sitten hihnavalmistajien tuotteiden kestävyyksissä tämän suhteen eroja?

ettei vaan olis yks tapa päästä vastuusta jos gatesin remmi katkee.sillä kyllä se remmi siellä sellasen määrän kierroksia kiertää jakopääs et yks pieni taivutus (järkivoimalla) ei sitä tuhoa.

tai sit haluavat ettei kukaan kotona kykenis vaihtaa kun ei oo hienoja "kireys mittareita"yms
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: jakopäänhihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Se on silloin hyvä,kun se ei ujella.Ja jos esim.tuhannen kilsan ajon jälkee tarkastaa,että onko hihna jostai syystä venyny,niin pitäis toimii.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Vastaa Viestiin