malli on samara 1500i sedan vm. 96.
Samara alkoi oireilemaan keväällä hyvin pian oston jälkeen, kun käynnistäessä "start" valo ei enää syttynyt, mutta keskellä ajoa se vilkkui välillä.Sitten ajovalot ei enää kytkeytynyt päälle käynnistäessä, mutta pitkät toimi. Testasin virtalukon toimivuuden eikä vika ollut siinä. Nyt valot taitaa toimia paremmin, mutta nyt vilkut ja lasin pyyhkimet lakkasi toimimasta. Hätävilkku kyllä toimii ja pissapoika- joten vika ei releissä. Myös kierros-, lämpö-, bensamittarit lakkasi toimimasta.
Muuten auto toimii hyvin ja akussa pysyy virta. Sulakerasian avasin ja poistin hapettumat, mutta murtumia juotoksissa ei näkynyt.
Osaako kukaan neuvoa missä vika on. Mistä saisi toimivan sulakerasian, jos vika on kuitenkin siinä. Entä kuinka helposti mittariston saisi irti?
sähkövikaa samarassa
Re: sähkövikaa samarassa
Tarkista rattiakselin muovisuojien alla oleva muistaakseni 8 liittiminen liitosrasia ja sieltä varsinkin sininen/sinimusta johtoliitos onko kunnossa.samaramies kirjoitti:malli on samara 1500i sedan vm. 96.
Samara alkoi oireilemaan keväällä hyvin pian oston jälkeen, kun käynnistäessä "start" valo ei enää syttynyt, mutta keskellä ajoa se vilkkui välillä.Sitten ajovalot ei enää kytkeytynyt päälle käynnistäessä, mutta pitkät toimi. Testasin virtalukon toimivuuden eikä vika ollut siinä. Nyt valot taitaa toimia paremmin, mutta nyt vilkut ja lasin pyyhkimet lakkasi toimimasta. Hätävilkku kyllä toimii ja pissapoika- joten vika ei releissä. Myös kierros-, lämpö-, bensamittarit lakkasi toimimasta.
Jos liitoksessa ei vikaa niin tarkista kuskin jalkatilasta konepellin aukaisukahvan yläpuolelta sulakerasian johtoliittimet,tahtovat ajankanssa löystyä.
Laita vaikka ne pyyhkijät katkaisijasta päälle ja virta tietenkin kun liikkuttelet ja painelet liittimiä niin huomaat jos saa johdot kontaktin.
Niin ja siellä rattiakselin suojien alla on rele , tarkista senkin toiminta.
Re: sähkövikaa samarassa
Noista valojen nimityksistä on ollut täälläkin monenlaisia versioita.
Ajovaloiksi minä olen oppinut kutsumaan lähi- ja kaukovaloja.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ajovaloiksi minä olen oppinut kutsumaan lähi- ja kaukovaloja.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.