Kaarien rullaus
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Kaarien rullaus
Eli pitäis kaaret saada rullattua kun raapii(rupee olee auto jo sen verta tontissa) montuissa...
Ja mankelia en haluais ostaa, joten toimiiko vasaroiminen miten hyvin? jos jollain olis kokemusta. Pitäis saada se kantti taitettua ylös, sais hieman lisätilaa...
http://aijaa.com/0057510568040
http://aijaa.com/0013510568041
Sisäloksut otin pois...
Ja mankelia en haluais ostaa, joten toimiiko vasaroiminen miten hyvin? jos jollain olis kokemusta. Pitäis saada se kantti taitettua ylös, sais hieman lisätilaa...
http://aijaa.com/0057510568040
http://aijaa.com/0013510568041
Sisäloksut otin pois...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Kaarien rullaus
Varovasti vasaroimalla onnistuu, jos tohtii lämmittää niin vielä paremmin. Aja auto tukevan seinän viereen (noin metri), tukeva kakkosnelosen pala lokasuojaa vasten ja joku kangas väliin suojaamaan maalia, seinästä kakkosnelonen ja haitaritunkilla kiristät tuen, nyt voit alkaa varovasti vasaroida. Voit myös vasaroida ilman mitään ulkopuolista tukea ja huomata että kaari muistuttaa pian perunasäkkiä, ulkopuoleltakin...
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Kaarien rullaus
Tai sitten pitää kädessä jotain painavaa metalli palaa, johon päälle käärii rätin. Ja tuo lämmitys juttu on ihan tuttujuttu.
Sitten kysymys takarenkaiden camber-kulman muuttamisesta, eli onnistuuko se tuollaisen palan avulla?
http://img832.imageshack.us/img832/9463/img2137.jpg
Tuossa on siis 2 asteen kulma. Ei tartteis ihan niin paljoa laittaa, mutta kuitenkin....
Edessä laitettua camberia hieman miinukselle(tai sitten nolla). Mites se menikään jos halus joustoissa camberin menevän miinuksen puolelle. Oliko palikkaa alatukivarren ja pallon väliin?
Mulla on nyt tuossa välissä joku 25mm tavaraa. Vai pitikö sen olla ylätukivarren ja pallon välissä?
Sitten kysymys takarenkaiden camber-kulman muuttamisesta, eli onnistuuko se tuollaisen palan avulla?
http://img832.imageshack.us/img832/9463/img2137.jpg
Tuossa on siis 2 asteen kulma. Ei tartteis ihan niin paljoa laittaa, mutta kuitenkin....
Edessä laitettua camberia hieman miinukselle(tai sitten nolla). Mites se menikään jos halus joustoissa camberin menevän miinuksen puolelle. Oliko palikkaa alatukivarren ja pallon väliin?
Mulla on nyt tuossa välissä joku 25mm tavaraa. Vai pitikö sen olla ylätukivarren ja pallon välissä?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Kaarien rullaus
Etuvetoisessa onnistuu tuolla palalla, mutta mihin väliin sen takavetoisessa laittaa?
http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... s/3-52.jpg
http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... s/3-52.jpg
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kaarien rullaus
Prässillä painaa taka-akselin campperit helposti sellaiseen kulmaankuin haluaa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Kaarien rullaus
Lapualla oli (ainakin ennen) sellainen ralliato spesialisti joka teki tala-akselistojen kulmamuutoksia. Isolla puikkohitsilla veti saumaa tietyn mitan reunaan ja kun sauma jäähtyi (kutistui) niin kulmat muuttui. Kaverin ralli starlettiin laittoi muutaman asten aurausta. Taka-akseli piti olla irrallinen ja tyhjätty kun pajalle vei. Toki noissa "väännetyissä" taka-akseleissahan tulee hivenen ylimääräistä vääntöä laakereille ja tasauspyörästölle...
Mutta kaikkihan kestää aikansa (kun aika on täysi niin hajoaa, ja aika selviää ainoastan kokeilemalla...).
Mutta kaikkihan kestää aikansa (kun aika on täysi niin hajoaa, ja aika selviää ainoastan kokeilemalla...).
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Kaarien rullaus
Menee liian vaikeaksi, joten unohdetaan se. Mutta mites tuo etu camber sisään joustossa. Pitäis saada se pienenemään(-) joustossa...
tai edes pysymään samoissa, ei lisääntyvän(+)
Niin ja olis pitänyt ne kaaret jo rullata eilen tai tänään, nyt pokkaukset taittu alas kun rengas nappas vauhdissa kiinni....perk*le
tai edes pysymään samoissa, ei lisääntyvän(+)
Niin ja olis pitänyt ne kaaret jo rullata eilen tai tänään, nyt pokkaukset taittu alas kun rengas nappas vauhdissa kiinni....perk*le
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Kaarien rullaus
ne on ne polskihiivatin olka-akselit, millä saa sen campperin pysymään paremmin joustossa kohdallaa. jos jollaikin on ylimääräsiä, niin voin het pariin autoon ostaa... miinukselle et sitä mun käsittääkseni saa oikeen mitenkään, tai no jos muuttaa tukivarsien mittoja ja paikkoja niin sit.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Kaarien rullaus
Alapallon ja tukivarren väliin holkki, alatukivarren ja palkin väliin prikkoja. Alatukivarsi on hivenen alaviistossa ja ylätukivarsi vaakassa. Nyt joustossa alatukivarsi pitenee ja ylätukivarsi lyhenee eli campperi pienenee joustossa. Rakennekuvasta selviää liikeradat...
Re: Kaarien rullaus

eli alapallonivel (45) vaihdetaan alatukivarren (36) yläpuolelle ja väliin vielä noin 20mm kaulus. Seuraavaksi prikkoja (27 ja 28) lisää pultteihin (37). Etujousta lyhentää sen verran että ylätukivarsi on vaakatasossa.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Kaarien rullaus
Eli siis oikein on mulla, mutta jousi on liian lyhyt. No ei voine mitää.
Sain sentään kaaret pokattua, ja lisätilaa tuli renkaalle 1,5cm. Se riittää ainakin alkuun....
Sain sentään kaaret pokattua, ja lisätilaa tuli renkaalle 1,5cm. Se riittää ainakin alkuun....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98