GM-ruiskusamara ja flekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ihan vanhasta muistista tuli mielee eräs juttu ja hain tästä näppeihini yhden Samaran sulakerasian kannen.

Teepä sama ja katso sen sisäpuolta. Minulla tässä rasian kannessa siellä sisäpuolella lukee:

Venäjänkielistä tekstiä (sen alapuolella)
ENGINE VENTILATOR

Tällä havainnolla siis viittaan jäähdyttimenpuhaltimenreleeseen. En tiedä onko tästä havainnosta mitään hyötyä siihen sinun tapaukseesi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ihan vanhasta muistista tuli mielee eräs juttu ja hain tästä näppeihini yhden Samaran sulakerasian kannen.

Teepä sama ja katso sen sisäpuolta. Minulla tässä rasian kannessa siellä sisäpuolella lukee:

Venäjänkielistä tekstiä (sen alapuolella)
ENGINE VENTILATOR

Tällä havainnolla siis viittaan jäähdyttimenpuhaltimenreleeseen. En tiedä onko tästä havainnosta mitään hyötyä siihen sinun tapaukseesi.
Mutta eikö tuo rele liity polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmään? Vai onko se muka se flektin rele? Olen kyllä kokeillut varmuudella toimivaa valorelettä siihen releeseen, eikä flekti siltikään lähtenyt pyörimään. Onko muuten normaalia, että tuon engine ventilator-releen jalat numeroiltaan 85 ja 86 ovat yleismittarilla mitattuna maassa? Muissa releissä ne jalat eivät ole maassa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voipa tosiaan olla että kyseessä on höyryjen kierrätysjärjestelmän rele. Enpä tuota tarkaan ajatellut enkä voi väittää tietäväni siitä tarkemmin mitään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kokeilin hyppyjohdottaa tuon engine ventilator-releen jalat 87 ja 30, eikä flekti lähtenyt sillä pyörimään. Mittasin myös noiden jalkojen välisen jännitteen ja virrankin uskaltauduin mittaamaan, jännite oli reilu 12 volttia eli vissiin akkujännite ja virta oli reilu 3 ampeeria.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

https://84f812d7-a-62cb3a1a-s-sites.goo ... edirects=0

Missähän mahtaa fyysisesti sijaita rele K9 ja nuo vastukset F8 ja F4? Tuntuu olevan lähes mahdotonta saada tietoa osien sijainnista, kytkentäkaavioita kyllä saa mutta niistä ei sellaisenaan ole mitään apua. Kai sitä pitää huomenna valoisan aikaan yrittää seurailla tuota punamustaa johtoa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Rele K9 löytyy sieltä sulakeboxista. Nuo F:llä merkityt on oman käsityksen mukaan sulakkeita.

malli 17.3722 on vanha posliinisulakeboxi (rele K9 = nro 11) http://vaz-sputnik.narod.ru/2109/stat/0 ... 2rik21.jpg
(ilmeisesti on tämä)

malli 2114–3722010–60 on uudempi lattasulakeboxi
http://vaz-sputnik.narod.ru/2109/5-2-2.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Rele K9 on sulake- ja relerasiassa. Asia ilmenee kyllä aivan selvästi kytkentäkaaviostakin.

F8 ja F4 ovat sulakkeita. Nekin ovat sulake- ja relerasiassa. (Vastuksen piirrosmerkissä ei ole läpimenevää viivaa.)

Kolmen ampeerin virta puhallinmoottorivirtapiirissä on aivan liian pieni. Moottorin nimellisvirta on noin 15 A.

ENGINE VENTILATOR tarkoittaa nimenomaan jäähdytyspuhallinta. Sillä ei ole polttoainehöyryjärjestelmän kanssa mitään tekemistä.

Releen K9 liittimeen 85 tulee akkujännite, kun sytytysvirta on päällä. Liitin 86 maadoittuu moottorinohjaimen kautta, jolloin puhallin käynnistyy.

Releen K9 liittimestä 86 lähtevä puna-musta johdin menee moottorinohjaimen liittimen D nastaan 2.

***

Aivan ensiksi tarkastaisin sulakkeen F8 ja puhallinmoottorin maadoituksen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

ENGINE VENTILATOR tarkoittaa nimenomaan jäähdytyspuhallinta. Sillä ei ole polttoainehöyryjärjestelmän kanssa mitään tekemistä.

SvS
Kerrankin minullakin oli edes jotain hajua jostain teknisestä asiasta. Jeeeee! :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Rele K9 on sulake- ja relerasiassa. Asia ilmenee kyllä aivan selvästi kytkentäkaaviostakin.

F8 ja F4 ovat sulakkeita. Nekin ovat sulake- ja relerasiassa. (Vastuksen piirrosmerkissä ei ole läpimenevää viivaa.)

Kolmen ampeerin virta puhallinmoottorivirtapiirissä on aivan liian pieni. Moottorin nimellisvirta on noin 15 A.

ENGINE VENTILATOR tarkoittaa nimenomaan jäähdytyspuhallinta. Sillä ei ole polttoainehöyryjärjestelmän kanssa mitään tekemistä.

Releen K9 liittimeen 85 tulee akkujännite, kun sytytysvirta on päällä. Liitin 86 maadoittuu moottorinohjaimen kautta, jolloin puhallin käynnistyy.

Releen K9 liittimestä 86 lähtevä puna-musta johdin menee moottorinohjaimen liittimen D nastaan 2.

***

Aivan ensiksi tarkastaisin sulakkeen F8 ja puhallinmoottorin maadoituksen.

menestystä

SvS
Puhallinmoottorin maadoitus on kunnossa. Puhaltimen releen liittimet 85 ja 86 olivat maassa, vaikka eihän niiden sitten ilmeisesti pitäisi olla. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko sulakerasianpohjan liittimet tarkastettu?

Olet paikallistanut releen liittimen, johon ei tule virtaa vaikka pitäisi. Siitä taaksepäin tutkimaan missä pätkäisee.

Voisithan tietysti ottaa sulakerasina irti, avata sen ja katsoa mitä ihmeellisyyksiä sieltä löytyy.

Ei näissä taida olla sitä yhtä ainoaa tapaa toimia kun jäljitetään vikakohdetta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Olen joskus avannut tuon sulakerasian päältäpäin ja ainakin piirilevyn näkyvä puoli näytti ihan hyvältä, itse asiassa jopa yllätyin juotosten hyvästä laadusta kun länsimaisissa sähkölaitteissa on yleensä älytöntä räkimistä ne tinaukset. Ladan sulakerasiassa tinaukset olivat kiiltäviä ja taidolla tehtyjä, eikä näkynyt puutteellisesti lämmitettyjä juotoksia tai reikiä tinassa. Mutta miten tuon sulakerasian saa kokonaan irti?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Smoppi kirjoitti: Puhallinmoottorin maadoitus on kunnossa. Puhaltimen releen liittimet 85 ja 86 olivat maassa, vaikka eihän niiden sitten ilmeisesti pitäisi olla. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä?
Itse lähtisin tuon päävirtapuolen käymään läpi ensimmäisenä, koska ei sillä hyppyjohdollakaan toiminut.
Kuvaa kun seuraa, koskettimelle 30 tulee jatkuva jännite sulakkeen F8 kautta. Rele kytkee koskettimen 30 koskettimeen 87 kun puhaltimen kuuluisi käynnistyä. Koskettimelta 87 menee puhaltimelle PLUSSA.
Puhaltimelta lähtee musta johto MAAHAN.
Jos puhaltimen maadoitus ja puhallin on kunnossa sekä kaikki liitokset edellisen rimpsun mukaisesti, puhallin pyörii kun 30 ja 87 yhdistetään.


Miten mittasit maadoituksen, puhaltimen johto lienee 2-napainen ja maadoittuu toisen johdon kautta, ei rungon kautta. (ei 100% varma tieto)

MUOKATTU 8)
Viimeksi muokannut äölkjhgf, 31.7.2012 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eikös siinä sulakerasian sivuilla näy selvät mutterit/ pultit, jotka avaamalla sulakerasia on mahdollista nostaa kolostaan ylös.

Voisi Korjausopas olla ihan hyvää valuuttaa tällaisessa tapauksessa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jos samarassa on samanlainen puhallin kuin tuossa satakympissä, on puhaltimen kunto helppo testata ottamalla puhaltimen liitin auki ja syöttää siniseen johtoon akulta plussa ja mustaan miinus. Puhaltimen mustan johdon siis kuuluu olla maassa, ei välttämättä muun puhaltimen rakenteen. Jäähdytinhän on kumityynyjen varassa, jossa siis puhallin on kiinni.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: GM-ruiskusamara ja flekti

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Hupsista... olinkin vahingossa ohijohdottanut takalasinlämmittimen releen enkä flektin relettä. Flekti hurahti oikein iloisesti pyörimään kun hyppylangatin puhaltimen releen liittimet 87 ja 30 :D

Käytin sitten sulakerasiaa irti, alapuolen liittimissä ei näkynyt hapettumia (puhdistin toki nekin CRC:llä) mutta päävirtaliittimestä oli sinipunainen johto hapettunut irti. Ostin korjausjohdon ja kolvailen sen paikoilleen kunhan kerkeän. Mihinkähän tuo sinipunainen johto vaikuttaa? Ainakaan tuo liittimien puhdistus ei saanut flektiä pyörimään. Huomasin, että moottorinohjaimelta tulee sittenkin ohjaus flektin releelle, mutta rele ei saa maadoitusta.

Edit: Mutta kuuluukos tuon releen saadakaan maadoitusta virtojen ollessa pois päältä? Mittaanpa vielä maadoituksen myös virtojen ollessa päällä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin