GM-ruiskusamara ja flekti
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Itsekin aikoinaan CRCn kanssa turanneena täytyy kyllä sanoa, että se tai muu irrotusöljy ei ehkä ole paras puhdistusaine noihin kohteisiin. Jää aina rasvaisuus jäljelle ja siihenhän sitten jämähtelee kaikki mahdollinen pöly ja lika mitä nyt aina autoissa pyörii.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Terve!Smoppi kirjoitti:=== Huomasin, että moottorinohjaimelta tulee sittenkin ohjaus flektin releelle, mutta rele ei saa maadoitusta.
Edit: Mutta kuuluukos tuon releen saadakaan maadoitusta virtojen ollessa pois päältä? Mittaanpa vielä maadoituksen myös virtojen ollessa päällä.
Releen ohjauspiirin kuuluu saada maadoitus vain silloin, kun moottorinohjausyksikkö saa jäähdytysnesteen lämpötila-anturilta tiedon siitä, että neste on riittävän kuumaa. Mitään jatkuvaa maadoitusta ei tietenkään ole.
Onko muuten nyt varma, että järjestelmässä on ihan oikeasti jokin vika? Jos on, miten vika ilmenee? Ettei nyt vain etsittäisi vikaa täysin ehjästä systeemistä?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Jaahas, eli ilmeisesti releen jalkaan 85 tuleekin koko ajan +12V virtojen ollessa päällä, ja jalka 86 maadoittuu moottorinohjauksen kautta, mutta se ei nyt kuitenkaan maadoitu jostain syystä.
GM-samaranhan pitäisi alkaa pyörittämään flektiä vikakoodeja lukiessa, mutta itselläni tuo rele ei jostain syystä maadoitu silloin. Eikä tuo kyllä ajossakaan pyöritä flektiä silloin kun tarvitsisi. Keittänytkin on jo kerran.
GM-samaranhan pitäisi alkaa pyörittämään flektiä vikakoodeja lukiessa, mutta itselläni tuo rele ei jostain syystä maadoitu silloin. Eikä tuo kyllä ajossakaan pyöritä flektiä silloin kun tarvitsisi. Keittänytkin on jo kerran.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Juuri niin.Smoppi kirjoitti:Jaahas, eli ilmeisesti releen jalkaan 85 tuleekin koko ajan +12V virtojen ollessa päällä, ja jalka 86 maadoittuu moottorinohjauksen kautta, ===
Eipä ainakaan minun GM-Samarani moista tehnyt.Smoppi kirjoitti:GM-samaranhan pitäisi alkaa pyörittämään flektiä vikakoodeja lukiessa ===
Onko varma, että asia on näin? Jos jäähdytysjärjestelmässä on tavanomainen 50/50-vesi-glykoliseos, kiehuu se vasta noin 125 celsiusasteessa.Smoppi kirjoitti: Eikä tuo kyllä ajossakaan pyöritä flektiä silloin kun tarvitsisi. Keittänytkin on jo kerran.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Outoa. Jotkut kuitenkin väittävät, että flekti lähtisi tuolloin pyörimään. Sanoit kuitenkin, että sinun GM-Samarasi pyörittää flektiä, kun lämpöanturin johdon nyppäisee irti. Itselläni flekti ei pyöri silloinkaan.Sdelano v SSSR kirjoitti:Eipä ainakaan minun GM-Samarani moista tehnyt.Smoppi kirjoitti:GM-samaranhan pitäisi alkaa pyörittämään flektiä vikakoodeja lukiessa ===
Tuon keittämisen jälkeen kyllä vaihdoin paisarin korkin, kun epäilytti sen tiiviys.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
http://www.youtube.com/watch?v=1NkZ4gdbPCw
Tuossa videossakin lähtee (äänestä päätellen) flekti kyllä pyörimään.
Tuossa videossakin lähtee (äänestä päätellen) flekti kyllä pyörimään.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Etkö nyt sitten vaikka kokeilisi jäähdytysjärjestelmän toimivuutta pihassa. Ajaa auton kuumaksi ja paikallaan katsoo lähteekö sen jäähdyttämään. Ei tuosta ainakaan mitään haittaa olisi. Eikä mitään isoja vaurioita saa aikaan vaikka se meinaa kiehahtaakin.
Keittäminen voi johtua ihan muustakin kuin toimimattomasta jäähdyttimenpuhaltimesta.
Tietysti jos lehtan pitää lähteä pyörimään kun lämpötila-anturinjohto on irti eikä se lähde niin vikaahan silloin jossain on.
Keittäminen voi johtua ihan muustakin kuin toimimattomasta jäähdyttimenpuhaltimesta.
Tietysti jos lehtan pitää lähteä pyörimään kun lämpötila-anturinjohto on irti eikä se lähde niin vikaahan silloin jossain on.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 31.7.2012 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Missä kohti lämpömittarin viisarin pitäisi suunnilleen olla puhaltimen käynnistyessä?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Ne voivat olla melkein missä tahansa. Ei niihin viisareihin voi luottaa. Jos se kurvaa sinne tappiin punaiselle niin voihan testin lopettaa jo aiemmin.
Tuon saman voit sitten todeta ja kokeilla "penkissä" käyttämällä ja huudattamalla.
Tuon saman voit sitten todeta ja kokeilla "penkissä" käyttämällä ja huudattamalla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Minä aina pyyhin sen ohi ruiskunneen crc:n pois, jolloin paikat eivät likaannu.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Itsekin aikoinaan CRCn kanssa turanneena täytyy kyllä sanoa, että se tai muu irrotusöljy ei ehkä ole paras puhdistusaine noihin kohteisiin. Jää aina rasvaisuus jäljelle ja siihenhän sitten jämähtelee kaikki mahdollinen pöly ja lika mitä nyt aina autoissa pyörii.
Jos tässä nyt kuitenkin joutuu noiden johtokorjauksien (jotka teen sitten kun aika riittää ja on sopiva paikka) jälkeen vielä katsomaan moottorinohjausboksin taakse, niin miten tuo moottorinohjausboksi lähtee irti? Yritin sitä aiemmin tänään repiä mutta takapuolen johdot olivat liian lyhyitä ja ottivat vastaan. Sulakerasia sentään lähti vähän vähemmän vaikeasti irti.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Johdot on irrotettavilla liittimillä boksissa kiinni. Taisi olla liittimissä jotkut painettavat nastat jota painamalla ne irtoaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Terve!
Lueskelin tätä viestiketjua. En huomannut, että erästä perustarkastusta olisi tehty, nimittäin lämpötila-anturin resistanssimittausta.
Liitin irti ja mittaamaan. Nimellisarvot eri lämpötiloissa löytyvät vaikkapa täältä
http://issuu.com/sepptiming/docs/______ ... __________
sivulta 73, alareuna. Sallittu poikkema on aika reilu, ainakin 5 %.
***
Jos käsillä on sopiva potentiometri, voi järjestelmän tarkastaa myös kytkemällä potentiometri lt-anturin tilalle. Puhallin käynnistyy, kun resistanssi alittaa [noin] 155 Ω.
***
Vikakoodi 15 tarkoittaa jäähdytinnesteen lämpötila-anturin signaalijännite alhainen (eli virtapiirin resistanssi suuri, vastaa lämpötilaa alle -37 °C) yli kolmen sekunnin ajan, kun imusarjan lämpötila -13 °C tai enemmän ja moottori on käynyt vähintään 20 sekuntia. Mahdollisesti katkos virtapiirissä tai viallinen lämpötila-anturi.
menestystä
SvS
JK. Kirjoitin aiemmin, ettei GM-Samarassani puhallin käynnistynyt vikakoodien luvussa. Kyse on lähes 10 vuoden takaisesta asiasta, jolloin kyseessä oli juuri lämpötila-anturivika. Olin mahdollisesti poistanut puhaltimen sulakkkeen jatkuvan käynnin estämiseksi, mutten millään valitettavasti muista tätä vanhaa juttua
Lueskelin tätä viestiketjua. En huomannut, että erästä perustarkastusta olisi tehty, nimittäin lämpötila-anturin resistanssimittausta.
Liitin irti ja mittaamaan. Nimellisarvot eri lämpötiloissa löytyvät vaikkapa täältä
http://issuu.com/sepptiming/docs/______ ... __________
sivulta 73, alareuna. Sallittu poikkema on aika reilu, ainakin 5 %.
***
Jos käsillä on sopiva potentiometri, voi järjestelmän tarkastaa myös kytkemällä potentiometri lt-anturin tilalle. Puhallin käynnistyy, kun resistanssi alittaa [noin] 155 Ω.
***
Vikakoodi 15 tarkoittaa jäähdytinnesteen lämpötila-anturin signaalijännite alhainen (eli virtapiirin resistanssi suuri, vastaa lämpötilaa alle -37 °C) yli kolmen sekunnin ajan, kun imusarjan lämpötila -13 °C tai enemmän ja moottori on käynyt vähintään 20 sekuntia. Mahdollisesti katkos virtapiirissä tai viallinen lämpötila-anturi.
menestystä
SvS
JK. Kirjoitin aiemmin, ettei GM-Samarassani puhallin käynnistynyt vikakoodien luvussa. Kyse on lähes 10 vuoden takaisesta asiasta, jolloin kyseessä oli juuri lämpötila-anturivika. Olin mahdollisesti poistanut puhaltimen sulakkkeen jatkuvan käynnin estämiseksi, mutten millään valitettavasti muista tätä vanhaa juttua

Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Kiitoksia, minäpä mittaan tuon lämpötila-anturin resistanssin kylmällä koneella kunhan kerkiän. Uskoisin kyllä, että tuo vikakoodi on tallentunut muistiin ihan siitä johdon irroituksesta. En ole vikakoodeja nollannut, mutta parhaitenhan lämpöanturin kunnon saa tietysti selville yleismittarilla mittaamalla. Kuopiosta lähti pari vuotta sitten viimeinen elektroniikkakomponentteja myyvä liike (bebek) pois, mutta pitäisikö flektin lähteä pyörimään myös jos pistää hyppylangan lämpöanturin johdon johtimien väliin, vai tarvitseeko se kuitenkin jonkun verran vastusta? Jos oikosulku aiheuttaa vikakoodin eikä flektin pyörimistä, niin pitänee keksiä jotain suunnilleen sadan ohmin vastusta aiheuttavaa esinettä siihen väliin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Sain vähän vajaan 20 asteen ulkolämpötilassa (joskin aurinko oli paistanut auton vähän lämpimämmäksi) anturin arvoksi kylmällä moottorilla 3710 ohmia, eli anturi lienee kunnossa. Eiköhän se vika ole ihan tuossa releen ja ecun välissä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: GM-ruiskusamara ja flekti
Tuommoinen väliaikaispatentti tuli tehtyä, kun meinasi tulla lämmöt oikeasti ongelmaksi...

Tuolla kytkimellä siis ohjataan tuota flektin releen ohjauspiirin maadoitusta.

Tuolla kytkimellä siis ohjataan tuota flektin releen ohjauspiirin maadoitusta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä