Eli huomena olis aika katsastaa autoni 110 STW 1,5 L 16 V 2000 vuosmalli ajettu 155 tkm. Olen just vaihtanu taka iskarit ja taka jarru kengät. pakoputkin takapönttö vaihdettu tänään. Onko jotain erityistä mikä pitäis tehdä esim nykätä käsijarrua kovemmin tai paina jarrua kovemmin pari kertaa että vähentäis mahdolisuus saada hylätty leima. Lampput tarkistan tietysti. vai onko vaan lähtevä sinne ja katoo mitä ne sano?
Legendaariset rekisterikilven valot on hyvä tarkistaa, samoin jarruletkut kannatta katsoa. On myös hyvä vähän kierrättää, että poistuu karstat katista. Eikä voimakkaammasta jarruttelustakaan mitään haittaa ole.
21013 1200L/1700 '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Jarruletkut kannattaa käydä läpi silmämääräisesti ja kokeilla sormin että ovat pehmeät ja kestävät taivuttelua. Jarruputkia ei kuitenkaan pidä taivutella, vaan ainoastaan kumisia letkuja. Samoin jarruletkujen kestävyys käytössä kannattaa testata jo ennen katsastusta painamalla jarrupoljin pohjaan niin perkeleen kovasti kuin vain jalasta lähtee. Kannattaa hiekalla polkaista myös jarrut lukkoon ja katsoa, että jarrutusjäljet alkavat samasta kohdasta, eli jarrut eivät puolla. Sisähelmat kannattaa tarkistaa ruostereikien varalta ja testata valojen ja muiden sähkölaitteiden toimivuus. Noilla kai sen pitäisi jo läpi mennä, jos ei jää päästöistä kiinni...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
bensko kirjoitti:Minun jarru letku on kyllä rautaa en tiedä miksi mut en ruvenu puristelemaan sitä eikä se varmaa taipuu niin helposti
Jarruletkut eivät voi olla rautaa. Jarruputket ovat metallia, mutta Samarassa ne taitavat olla jotain ruostumatonta kuparinikkeliseosta. Jarruletkut ovat kumia ja lähtevät etujarrusatuloista ja takajarrusylintereistä liittyen jarruputkiin. Halkeavat usein katsastuksessa, jos ovat huonokuntoiset. Takajarruletkut näkee helposti ryömimällä auton alle takaapäin, ja etujarruletkut voi koettaa kääntämällä renkaat ääriasentoon, jolloin niitä pääsee sivusta helposti puristelemaan.
Letkut ja putket ovat siis eri asioita. Letkut eivät saa myöskään olla murtuneet.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Tarkistin ja minulle menee ruostotonta putkea takarumpuun sisään. etu osassa on ehkä 20 cm pätkä letkua mikä oli jotain kumi koska sehän ei voi olla putkea koska ne ljarru osaat liikkuu kun käänät rattia. Mut kiitos kaikista vastauksista katotaan mikä katsastus mies sanoo huomenna
bensko kirjoitti:Tarkistin ja minulle menee ruostotonta putkea takarumpuun sisään. etu osassa on ehkä 20 cm pätkä letkua mikä oli jotain kumi koska sehän ei voi olla putkea koska ne ljarru osaat liikkuu kun käänät rattia. Mut kiitos kaikista vastauksista katotaan mikä katsastus mies sanoo huomenna
Saattoi olla noinkin, mutta jossain välissä siellä takanakin on kyllä kumiletkua. Etuletkut ne tosin yleensä (aina) on ne jotka pettää.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Auto meni katsastuksessa läpi aino huomautus oli käsijarrun kiristys ja se on kiristetty nytten, oli muuten helppo tehdä se Ja tän kunniaksi vaihdan öljy ja suodatin + sytytystulpat seuravaa viikolla on kyllä mahtava auto ja vaan jaksaa