Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
mahannus
Viestit: 158
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Ostin 2003 vm samaran niin siinä on tuo ajonestolaite, toimii kyllä ok mutta haluaisin sen pois käytöstä kokonaan, kaverin samarassa se on jotenkin otettu pois käytöstä, onko tähän ohjeita jossain?
Sit töötti ei suostu tööttäämään, mistä kohtaa tätä kannattais alkaa purkaan? (lähinnä katsastusta ajatellen ettei tarvi kuunnella katsastajan kätinöitä).
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voi olla että viiksipaketin muovipanta on mennyt poikki, jolloin töötin koskettimet on liian kaukana ratista (tällöin ei välttämättä toimi vilkunpalautuskaan), tai ihan vain sulake palanut. Jos panta on poikki niin sen viiksipaketin saa pysymään oikealla etäisyydellä ratista siten että vetää esim. 2 nippusidettä rinnakkain paketin taakse ohjausakseliputken päälle. Tai vaikka sopiva klemmari.
Tällöin joutuu purkamaan rattiakselin suojamuovit.

Ainakin 110:ssa rakenne oli edellämainitun kaltainen, en tiedä onko Samarassa jotain erilaista.


Ajonestosta tuossa: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=32887

Vaihtoehtoja on muitakin ajoneston pampulan poistamiseksi:

-Prioran virtalukko, jolloin ajonesto kuittaantuu kun avain tungetaan virtalukkoon. Itselläni ei ole kokemusta tästä.

-Ajoneston ohjelmointi huoltotilaan, en tiedä onko pitemmän päälle hyvä vaihtoehto. Tästäkään ei ole itselläni kokemusta.
mahannus
Viestit: 158
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Kiitos hyvästä vastauksesta!
Tää auto on kyllä oikee helmi, lapissa ollut ja ruostesuojattu uutena ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä :)
Mä koitin tuota töötin sulaketta katsella, ja jos oikein kaaviosta tajusin se oli sellainen musta neliskanttinen mötikkä jonka piiriin töötti kuuluu (voi olla että olen väärässäkin), otin sen irti ja vaihdoin vieressä olevan samanlaisen mötikän sen tilalle mutta ei töötti pelannut silläkään eli vika luultavasti siinä itse töötti painikkeessa...korjatkaa jos olen ihan hakuteillä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Musta mötikkä taisi olla rele:


Kuva




Sulakkeet on tuon näköisiä, monta eri värivaihtoehtoa virrankeston mukaan:


Kuva
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vaihtoehtoja töötin toimimattomuudelle lienee useampia, edellämainittujen lisäksi:
-johto ratin sisältä irronnut
-liitoshäikkää itse summerissa
-sulakerasiassa huono liitos
-maadoitusongelma
-ongelmaa kosketinpinnoissa ratin keskiössä

Mutta itselleni sattunut vain palanut sulake sekä tuo viiksipaketin liikkuminen pannan katkeamisen vuoksi.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ja sitte vielä äänitorvi voi olla jumissa,niitäkin on joskus menny.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
mahannus
Viestit: 158
Liittynyt: 2.11.2011 7:48

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Marko kirjoitti:Ja sitte vielä äänitorvi voi olla jumissa,niitäkin on joskus menny.
näinhän se oli, rele napsu mutta ääntä ei kuulunut >> vasaralla äänitorvea muutamaan otteeseen niin rupes toimiin :)
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran ajonestolaitteen poiskytkentä ja muuta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ajonestolaite on tullut pakolliseksi 1998 ja siksi sitä ei saisi poistaa käytöstä. 2000 ja vanhemmissa pystyi ohjelmoimaan sillä punaisella pampulalla ns. "huoltotilaan" jolloin ajonesto ei ollut käytössä. Uudemmissa on eri ohjainlaite eikä huoltotilaan ohjelmointi mahdollisuutta ole. Ajoneston pystyy ohittamaan kun on tarkkakätinen tinaaja, tinaa ohjainlaitteelta prommin ja sitten siltaa ajonestonboksin johtoja... UKK osiolla on tuota ajoneston "puukotusta" http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=32887
Vastaa Viestiin