Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Nuiden mittaamisesta varmaan jossain ollut jo aiemmin juttua, mutta kun en löytänyt, niin kysyn tässä. Niin elikkä autoni on tuo 16V BOSCH M1.5.4 euro 2 mallia oleva 2111:n ja sen tyhjäkäynnissä on ollut vähän ongelmia. Vikakoodeja ei tule, enkä tiedä kuuluisiko niitä tässä mallissa tullakkaan, vaikka ottaa käynnin aikana piuhan irti tk-moottorista. Käyntiinkään ei piuhan irrottaminen vaikuta mitään. Siksipä olisi varmaan hyvä mitata liittimestä tuleeko sinne yleensä järkeviä lukemia. Mutta mitä lukemia sieltä pitäisi saada?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Eikös tyhjäkäyntimoottoria ohjata pulssisähköllä?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
No onkos sitten olemassa mitään keinoa mitata onko tuon moottorin johtimet kunnossa, kun nyt vähän vaikuttaa siltä, ettei tuolla mötikällä ole mitään virkaa? Menee vähän vaikeaksi, jos joutuu johtimien päiden välisiä resistansseja alkaa mittailemaan.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
? Näinhän sitä on kohta 20V töikseen joutunut tekemään
Voithan tietysti hankkia skoopin ja tutkia sillä minkälainen käppyrä sieltä kurkistaa?( Siis tarkoitan oskiloskooppia enkä suinkaan migroskooppia!)

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Käyttääkö se auto kierroksia korkeammalla käynnistyksen yhteydessä lämpimänäkin?
Silloin ainakin tietäisi että jotain elämää on tyhjäkäyntimoottorissa/sen ohjauksessa.
Silloin ainakin tietäisi että jotain elämää on tyhjäkäyntimoottorissa/sen ohjauksessa.
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Tulipa sittenkin mitattua nuiden johtimien resistanssit ohjainboksilta moottorille ja ehjiä tuntuivat olevan. Eikä myöskään kosketuksia johdosta toiseen tai runkoon löytynyt.
Tyhjäkäynti on hetkittäin ok, mutta välillä röpröttelee ihmeen epäsäännöllisesti. Katsastusmies muuten sanoi, että kun käynti oli huonompaa ei päästöt olleet siellä päinkään, mutta kun taas käynti tasantui päästöt olivat kohdallaan.
Yritin tutkailla myös maadoituspisteitä ja ne mitkä löysin vaikuttivat olevan kireällä ja puhtaita. Ohjaamon puolelta en löytänyt kuin kaksi maakohtaa (pitäneiskö olla 3??), toinen sulakerasian yläpuolelta ja toinen kuskin puolen jalkatilan vierestä.
Täytyy testata tuota lämpimänä starttausta miten menettelee, kun ei ole siihen tullut kiinnitettyä vielä huomiota. Onkos tyhjäkäyntimoottorin testaus jotenkin muuten mahdollista tai olisiko sen resistansseista jotain tietoa?
Tyhjäkäynti on hetkittäin ok, mutta välillä röpröttelee ihmeen epäsäännöllisesti. Katsastusmies muuten sanoi, että kun käynti oli huonompaa ei päästöt olleet siellä päinkään, mutta kun taas käynti tasantui päästöt olivat kohdallaan.
Yritin tutkailla myös maadoituspisteitä ja ne mitkä löysin vaikuttivat olevan kireällä ja puhtaita. Ohjaamon puolelta en löytänyt kuin kaksi maakohtaa (pitäneiskö olla 3??), toinen sulakerasian yläpuolelta ja toinen kuskin puolen jalkatilan vierestä.
Täytyy testata tuota lämpimänä starttausta miten menettelee, kun ei ole siihen tullut kiinnitettyä vielä huomiota. Onkos tyhjäkäyntimoottorin testaus jotenkin muuten mahdollista tai olisiko sen resistansseista jotain tietoa?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Tuo päästöjen huononeminen ja yleensäkin huono tyhjäkäynti voisi viitata myös sytytyspuoleen. Tuossahan on sellainen puola/sytytyspaketti joka on olemassaan turhan lämpimässä paikassa näinollen lyhentäen paketin käyttöikää.
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Voihan vitalis! Eipä tainnut auto tykätä tuosta mittailusta, kun enää ei tule kipinää tulpille lainkaan
Akun johto oli kyllä irti, kun irrotin johdinliittimen ohjaimesta ja tein mittaukset. Ajoneston ledi sammuu mielestäni normaalisti käynnistettäessä ja yritin vielä uudelleenkouluttaa ajonestoa, mutta tuloksetta. Taitaa alkaa kohta ladailun aikakausi olla loppusuoralla 


Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Joku kosketushäiriö siellä lienee sitten jossain. Tarkistaisin maadoitukset ja herkistelisin ne.Sepi kirjoitti:Voihan vitalis! Eipä tainnut auto tykätä tuosta mittailusta, kun enää ei tule kipinää tulpille lainkaanAkun johto oli kyllä irti, kun irrotin johdinliittimen ohjaimesta ja tein mittaukset. Ajoneston ledi sammuu mielestäni normaalisti käynnistettäessä ja yritin vielä uudelleenkouluttaa ajonestoa, mutta tuloksetta. Taitaa alkaa kohta ladailun aikakausi olla loppusuoralla
Merkkiä vaihtamalla et kyllä tuosta ongelmasta pääse. Johtoliitoksilla nyt vain on tapana hapettua
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
No niin nyt hurahti käyntiin, kun aikani liittimiä rassailin. Tyhjäkäynti vaan meni aivan onnettomaksi, eikä käy nyt kuin kaasua pidellen ja pukkaa vikakoodia 0505. Googletin tuota koodia ja tyhjäkäyntiin se ainakin opelin osalta näyttäisi liittyvän. Mitähän tuo ladassa meinaa?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Tuossa ladojen vikakoodeista: http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#006
Tuota 0505-koodia ei noista luetteloista näköjään pikaisella haulla löytynyt, omassa vikakoodilehtisessäni joka koodin lukijan mukana tuli P0505 = tyhjäkäynnin ohjausjärjestelmän toimintahäiriö. Mutta noita tyhjäkäynnin säätömoottoreita on noissa mennyt. Jotkut ovat onnistuneet saamaan tyhjäkäynnin toimimaan moottorin irrottamalla ja kunnolla voitelemalla moottorin "karan".
Mutta oikea hoito on moottorin vaihto, jos siis vika on moottorissa eikä sen ohjauksessa.
Myös kaasuläpän asentotunnistin (tyhjäkäyntisäätömoottorin yläpuolella) voisi aiheuttaa ongelmia
vioittuessaan.
Ohjaukseen vaikuttanee moottorin lämpötila, eli lämpöanturi sekä sen johdotus moottorinohjaimen kautta myös. Mikäli oikein ymmärsin.
Onhan noissa tosiaan ollut vikoja lämpöanturin johdotuksessa sekä itse lämpöanturissakin.
Ruiskuladan antureita:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
Maadoituspisteitä:
http://chiptuner.ru/content/ground/
http://chiptuner.ru/content/ground2/
Tuota 0505-koodia ei noista luetteloista näköjään pikaisella haulla löytynyt, omassa vikakoodilehtisessäni joka koodin lukijan mukana tuli P0505 = tyhjäkäynnin ohjausjärjestelmän toimintahäiriö. Mutta noita tyhjäkäynnin säätömoottoreita on noissa mennyt. Jotkut ovat onnistuneet saamaan tyhjäkäynnin toimimaan moottorin irrottamalla ja kunnolla voitelemalla moottorin "karan".
Mutta oikea hoito on moottorin vaihto, jos siis vika on moottorissa eikä sen ohjauksessa.
Myös kaasuläpän asentotunnistin (tyhjäkäyntisäätömoottorin yläpuolella) voisi aiheuttaa ongelmia
vioittuessaan.
Ohjaukseen vaikuttanee moottorin lämpötila, eli lämpöanturi sekä sen johdotus moottorinohjaimen kautta myös. Mikäli oikein ymmärsin.
Onhan noissa tosiaan ollut vikoja lämpöanturin johdotuksessa sekä itse lämpöanturissakin.
Ruiskuladan antureita:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
Maadoituspisteitä:
http://chiptuner.ru/content/ground/
http://chiptuner.ru/content/ground2/
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
http://lada-club-deutschland.de/DST-8_F ... glisch.pdf
Eli aivan oikein, 1.5.4 ruiskussa:
P0505 = IAC Error
(IAC = Idle Air Control = TK-moottori)
Ensin ottaisin TK-moottorin irti ja putsaisin sen kanavat, tuppaavat joskus keräämään huohottimesta töhnää. Jos ei auta niin suosiolla moottori vaihtoon, kun ei ole niin kallis osa kuitenkaan.
Kannattaa toki varmistaa vikakoodit nollaamalla, ettei tuo vikakoodi ole muistissa aiemmista TK-moottorin irroituskokeiluista johtuen ja oikea vika onkin sitten muualla.
Eli aivan oikein, 1.5.4 ruiskussa:
P0505 = IAC Error
(IAC = Idle Air Control = TK-moottori)
Ensin ottaisin TK-moottorin irti ja putsaisin sen kanavat, tuppaavat joskus keräämään huohottimesta töhnää. Jos ei auta niin suosiolla moottori vaihtoon, kun ei ole niin kallis osa kuitenkaan.
Kannattaa toki varmistaa vikakoodit nollaamalla, ettei tuo vikakoodi ole muistissa aiemmista TK-moottorin irroituskokeiluista johtuen ja oikea vika onkin sitten muualla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Vikakoodit loppuivat tulemasta, kun raplasin ja putsasin liittimiä ja käytin akunkenkää irti. Tyhjäkäynti myös parani, muttei kuitenkaan vielä ihan tasaiseksi muuttunut. Siihen kyllä saattaa löytyä syitä muualtakin. Täytyypä vielä suorittaa puhdistustoimenpiteitä.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Ei kai sen tyhjäkäynnin ihan tasainen kuulu ollakaan. Jos vikakoodeja ei ole ja auto pysyy käynnissä normaalisti, niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla.Sepi kirjoitti:Vikakoodit loppuivat tulemasta, kun raplasin ja putsasin liittimiä ja käytin akunkenkää irti. Tyhjäkäynti myös parani, muttei kuitenkaan vielä ihan tasaiseksi muuttunut. Siihen kyllä saattaa löytyä syitä muualtakin. Täytyypä vielä suorittaa puhdistustoimenpiteitä.
Liittimiä kannattaa kyllä välillä puhdistella.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Tyhjäkäyntimoottorille tulevat jännitteet?
Sen verran koneista luulisin ymmärtäväni, että tietänen milloin tyhjäkäynti on normaalia ja milloin ei
Ja ihmettelihän katsastusmieskin auton käyntiä. Vikakoodeja ei kuitenkaan ole tullut, muuta kuin mittailujeni jälkeen, mikä seurasi ehkä siitä, että tuli varmaan käytettyä liian paksua neulaa yleismittarin ja liittimien välillä
Tuskinpa mikään kuitenkaan on muuttunut alkutilanteesta, mikä on se, että välillä käy nätistimmin ja välillä ei. Autossa on myös uudesta asti ollut jaksollista aaltoilua tyhjäkäynnissä, kun moottorin lämpötila on välillä 30-50, muulloin ei. Tähänkään en ole löytänyt syytä. Antureita on vuosien varrella tullut vaihdettua useita ja myös puolapaketti, eikä niillä ole ainakaan ollut vaikutusta aaltoiluun. Lambda ja kampiakselin asennontunnistin taitavat olla vielä niitä harvoja originaaleja.
Eihän tuo sekava tyhjäkäynti sinällään haittaa, kunhan siitä ei seuraa mitään pahempaa, esim katalysaattorille ja olisihan se tasaisempi käynti korvallekin mieluisampaa kuultavaa.


Tuskinpa mikään kuitenkaan on muuttunut alkutilanteesta, mikä on se, että välillä käy nätistimmin ja välillä ei. Autossa on myös uudesta asti ollut jaksollista aaltoilua tyhjäkäynnissä, kun moottorin lämpötila on välillä 30-50, muulloin ei. Tähänkään en ole löytänyt syytä. Antureita on vuosien varrella tullut vaihdettua useita ja myös puolapaketti, eikä niillä ole ainakaan ollut vaikutusta aaltoiluun. Lambda ja kampiakselin asennontunnistin taitavat olla vielä niitä harvoja originaaleja.
Eihän tuo sekava tyhjäkäynti sinällään haittaa, kunhan siitä ei seuraa mitään pahempaa, esim katalysaattorille ja olisihan se tasaisempi käynti korvallekin mieluisampaa kuultavaa.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?