Ratti pitää suoraan ajettaessa olla 5-10cm vasemmalle päin käännettynä ja tämäkin vaikuttaa vaihtelevan. Eli kulkee hieman epävakaasti.
Hieman puoltaa penkan puolelle, mutta ei hirveän pahasti. Täristää +95km/h nopeudessa pahasti. Kolisee mutkissa ja vähäkään huonokuntoisemmalla tiellä.
Jokapäiväisessä ajossa ja toimii kuitenkin aika ok. Mistähän vikoja lähtisi paikallistamaan, renkaat, alatukivarret, iskarit, raidetangon päät?
Samara -96 ongelmia
Re: Samara -96 ongelmia
Tarkista onko alustan osissa väljää. Ja siinä ratissa on muuten semmoinen sisäänrakennettu iskunvaimennus, jonka takia rattivoimaa vaativan käännöksen jälkeen ratti on vähän aikaa vinossa. Sen ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa täristämistä tai puoltamista.
Nosta auton jompi kumpi etupuoli tunkilla ilmaan ja kokeile ravistella eturenkaita eri suuntiin. Periaatteessa kolinoita ei pitäisi kuulua, mutta käytännössä paljon ajetuissa vanhoissa autoissa tuntuu usein olevan rattiakselin alapää väljänä, mikä ei vaikuta ohjaukseen, mutta kuuluu äänenä. Muiden osien pitäisi kuitenkin olla hiljaa ja välyksettömiä. Alustan kumiosien kuntoa kannattaa observoida myös silmämääräisesti, kun se on Samarassa helppoakin suuren maavaran ansiosta.
Joidenkin olen myös kuullut testaavan etupyörien suuntauksen niin, että auton toisen puolen renkaat ajetaan lankun tms. päälle. Kun autoa sitten työnnetään lankun suuntaisesti, pitää lankun pysyä sivuttaissuunnassa paikoillaan. Jos se ei pysy, on renkaiden kulma pielessä.
Nosta auton jompi kumpi etupuoli tunkilla ilmaan ja kokeile ravistella eturenkaita eri suuntiin. Periaatteessa kolinoita ei pitäisi kuulua, mutta käytännössä paljon ajetuissa vanhoissa autoissa tuntuu usein olevan rattiakselin alapää väljänä, mikä ei vaikuta ohjaukseen, mutta kuuluu äänenä. Muiden osien pitäisi kuitenkin olla hiljaa ja välyksettömiä. Alustan kumiosien kuntoa kannattaa observoida myös silmämääräisesti, kun se on Samarassa helppoakin suuren maavaran ansiosta.
Joidenkin olen myös kuullut testaavan etupyörien suuntauksen niin, että auton toisen puolen renkaat ajetaan lankun tms. päälle. Kun autoa sitten työnnetään lankun suuntaisesti, pitää lankun pysyä sivuttaissuunnassa paikoillaan. Jos se ei pysy, on renkaiden kulma pielessä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara -96 ongelmia
Raidetangon päissä vaarallisen paljon väljää ja rengasrungot oman arvion mukaan väsähtäneet. Eli uudet raidetangon päät ja aluksi kokeilen vaihtaa etu ja takarenkaat päikseen.