Haulla tai googlella ei löytynyt ohjetta. Miten etuvetoiseen Ladaan vaihdetaan lootaöljyt? Eikös sinne käy parhaiten GL4-luokituksen omaava öljy, viskositeetiltaan esimerkiksi 75W90? Toki moottoriöljyäkin jotkut käyttävät. Mikä tuon täyttötilavuus on?
Ärsyttää, kun useimmat tuntuvat vain esittävän tietävänsä, miten tuo vaihteistoöljyn vaihto tapahtuu. Kukaan ei kuitenkaan oikeasti tiedä, eikä siitä liiemmin löydy koko internetistä kovin eksaktia tietoa, miten se tapahtuu ja mistä reiästä öljy poistetaan ja mistä laitetaan sisään.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Eli täyttötilavuus 3,5 litraa? Kalliiksi tulee, jos oikeaa vaihteistoöljyä sinne laittaa. Miten öljy lisätään vanhaan vaihteistoon, jossa ei tuota mittatikkua ole?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Ilmeisesti Googlen kääntäjä kääntää nuo sivut joka kerta vähän eri tavalla, kun ensimmäisellä kerralla oli täysin mahdotonta löytää tuolta oikeaa kohtaa ja toisella se löytyi melkein heti. Sain tuolta selville, että 5-vaihteisen askin öljytilavuus on 3,3 litraa, nelivaihteisessa taas 3 litraa. Suositeltu viskositeetti on 80W-85 tai 80W-90. Vaihteistoöljyn poistoproppu on vasemmanpuoleisen vetoakselin lähdön alapuolella. Öljyn lisäysreikä ainakin uudemmissa mittatikullisissa sijaitsee suurin piirtein jäähdytysnestesäiliöstä termostaattiin menevän letkun termostaatinpuoleisen pään alapuolella - en kyllä edelleenkään tiedä, missä se sijaitsee vanhassa öljytikuttomassa versiossa.
Olisi kiva, jos näihin kysymyksiin vastattaisiin suoraan räyhäämisen ja epäselvien linkkien jakelemisen sijaan. Sitä vartenhan tämä kyselypalsta tällä foorumilla on olemassa...
EDIT: Jaahas, ilmeisesti saman vetoakselin sivussa on sitten vielä tuo tarkistusruuvi... niin no voihan ne öljyt lisätä sitäkin kautta, niin tulee ainakin tasan oikea määrä sitä öljyä...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Viskositeetti on vähän suositeltua paksumpaa, mutta ei kai tuo niin hirveästi merkitse? Parempaa varmasti ainakin kuin moottoriöljy.
EDIT: Tai en tiedä tuosta paremmuudesta sittenkään, kun kuitenkin mineraaliöljy on kysymyksessä. On sen verran kalliita kaikki vaihteistoöljyt, että hankala päättää mitä sinne laittaa. Ehkä laitan vaan jotain teboilin goldia tai diamondia... tarkoituksena ei kuitenkaan ole tuplata auton arvoa öljynvaihdolla
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Jos ostat hyvää synteettistäöljyä joka maksaa vaikka 12e litra, on hinta silti alle 50e. Jaat sitten tämän sijoituksen seuraaville 70tkm niin ei se paljoa ole. Toki huonokin öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan (tai liian vähän).
Luitko yhtäkään noita vaihteitoöljy keskusteluja joihin laitoin linkin?
pressa kirjoitti:Jos ostat hyvää synteettistäöljyä joka maksaa vaikka 12e litra, on hinta silti alle 50e. Jaat sitten tämän sijoituksen seuraaville 70tkm niin ei se paljoa ole. Toki huonokin öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan (tai liian vähän).
Luitko yhtäkään noita vaihteitoöljy keskusteluja joihin laitoin linkin?
Lähinnä mukavuussyistä mietin tuota oikean vaihteistoöljyn laittoa. Tiettävästihän Samaran vaihteisto toimii ja kestää myös moottoriöljyllä, mutta silloin kaikki voimansiirron äänet kuuluvat vaimentamattomina vaihteistosta ulos. Moottoriöljyä kai siellä on tälläkin hetkellä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Itse laitoin Teboilin jotain GL4 75w/90 litkua, taisi olla reilusti halvempaa kuin Mobilin vastaava mutta laadukkaampi? öljy. Oli sekin kai 12e/litra kumminkin. Vaihteiston jollotukset ja rutinat vähenivät tuollakin. Näissähän kuuluu silti aina neuvosatoliittolaisen raskaan kaluston äänet. Helppo se öljy oli tyhjentää, ja täydennys onnistui pienen tratin ja siihen kiinnitetyn letkun kanssa. Vaihdoin varalta, kun kokemuksieni mukaan volkkarien laatikot ei ilman öljynvaihtoja kestä, ja tässäkin on samaa alkuperää oleva vaihteisto venäläisittäin tehtynä..
Transportterin laatikkoon jo noin 100tkm sitten (noin 400tkm kohdalla), hiljeni vanha ja väsynyt ja edellisen elämän synkroviasta jäänyt vitosen satunnainen rusahtelukin väheni.
Ladasta en tiedä vaikutusta niin tarkkaan, kun tuli öljyt vaihdettua heti ensitöikseen auton oston jälkeen. Meni synteettiset lootaöljyt ja tuo STP. Ihan kohtuu hiljainen tuo kuitenkin on, eikä äännä mitenkään erikoisesti.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Motonetin öljyistä käy MOTOX-Syntrans 75W90 GL-4/5 vaihteistoöljy kuin nenä päähän. Hinta 7,90 euroa litralta, kanta-asiakkaille lokakuun loppuun 6,90 e/l..
Moottoriöljyn käyttö ei ole järkevää, kuten ei myöskään viskositeettiluokan SAE 80W-90 käyttö. 80W-90 -öljy on erityisesti kylmässä huomattavasti jäykempää kuin 75W-90. Ero on suurempi kuin viskositeettiluokkanumeroista voisi arvella. Hintaero säästyy öljynvaihtovälillä moninkertaisesti alhaisemman polttoaineenkulutuksen vuoksi.
Mittatikuttomassa systeemissä laatikkoon laitetaan öljyä niin paljon kuin vaakatasossa olevasta täyttö- ja tarkastustulpasta saa menemään.
Kaikki mahdolliset neuvot, jotka kehottavat ylitäyttöön tms. tulevat niiltä, jotka luulevat tietävänsä etuveto-Ladojen vaihteistoista enemmän kuin ko. askin suunnitellut ZF Friedrichshafen AGhttp://www.zf.com/corporate/de/homepage/homepage.html.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Kaikki mahdolliset neuvot, jotka kehottavat ylitäyttöön tms. tulevat niiltä, jotka luulevat tietävänsä etuveto-Ladojen vaihteistoista enemmän kuin ko. askin suunnitellut ZF Friedrichshafen AG
Eihän näihin etuvetoisiin kukaan sitä ylitäyttöä suosittelekkaan, sehän on noiden takavetoisten viisivaihteisiin (siis se noin 3dl. ylitäyttö)
Miten nuo öljyt saa vaihdettua mittatikuttomaan malliin ilman monttua, ajoramppia, nosturia tai muuta mahdollisuutta mennä auton alle?
EDIT: Sain nyt kuitenkin kötöstettyä isosta parrunpätkästä ja tiiliskivistä ajorampin, jolla sain vasemman etukulman ilmaan. Vaihdoin öljyt pumpulla. Huomasin, että uusilla öljyillä vaihteisto pitää tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Veto päällä ääni ei ole hiljaisempi eikä kovempi, mutta erilainen kuitenkin. Vaihteet menevät ehkä vähän helpommin sisään kuin vanhoilla öljyillä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä