Lootaöljyn vaihto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
mikko853

Re: Lootaöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Smoppi kirjoitti:Miten nuo öljyt saa vaihdettua mittatikuttomaan malliin ilman monttua, ajoramppia, nosturia tai muuta mahdollisuutta mennä auton alle?

EDIT: Sain nyt kuitenkin kötöstettyä isosta parrunpätkästä ja tiiliskivistä ajorampin, jolla sain vasemman etukulman ilmaan. Vaihdoin öljyt pumpulla. Huomasin, että uusilla öljyillä vaihteisto pitää tyhjäkäynnillä hiljaisempaa ääntä. Veto päällä ääni ei ole hiljaisempi eikä kovempi, mutta erilainen kuitenkin. Vaihteet menevät ehkä vähän helpommin sisään kuin vanhoilla öljyillä.
Helposti, sopiva astia laatikon alle, tyhjennysproppu auki. Tyhjennysproppu takaisin paikoilleen ja täyttö/tarkistusproppu auki, reikään pätkä hyvin istuvaa puutarhaletkua, letkun toiseen päähän sopiva suppilo ja siitä kaatelee sen 3 tai 3,3l öljyä sisään ja proppu kiinni, tehty monet kerrat kotipihassa ilman nostureita tai monttuja.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Jouska

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minä joskus täytin vaihdelootan noin, tosin auto oli nostettu ylös.

Kuva

Kaikki letkut ja suppilo oli vähän niin kuin löydetty ja koottu jostain pätkistä. Muoviletkun jatkeena pieni ja taipuisa kumiletku joka siis kääntyi täyttöaukon reikään. Hitaasti mutta varmasti öljy meni sisään.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Minun sormet eivät kyllä ainakaan mahdu yläkautta polttoaine- ja jarruletkuhässäkän ja termostaatin ja jarrutehostimen ja jäähdytysletkujen välistä tuonne vaihteistoöljyn tarkistuspropulle.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tämä voi ärsyttää joitakin suunnattomasti mutta ainakaan 25 vuoteen en ole laatikkoöljyjä vaihtanut.Muistaakseni Wartburg 353 Tourist vuonna 1987.Öljyt maksaa 50€ ja 11 kertaa olen jättänyt ne vaihtamatta niin katsastetun auton hinnan olen siinä säästänyt.Onko tämä sellaista auton lepyttelyä että se toimisi paremmin kun siihen uhraa turhaan rahaa.Arviolta yli 400 000km olen näillä kinnereillä ajanut lattamatta öljyihin sentin senttiä.Korjatkaa olenko väärässä,olen ollut huoltomiehenä 34 vuotta.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eipä ainakaan minua ärsytä yhtään. :) Samaraan olen 16 vuoden aikana vaihtanut yhden kerran vaihteistoöljyt kytkinlevyn asennuksen yhteydessä. Olisi varmaan silloinkin jäänyt vaihtamatta, jos olisi tiennyt, että sen saa vetoakseleita irrottamatta tehtyä.

Transittiin olen myös yhden kerran vaihtanut vaihtanut vaihteistoöljyt 23:n vuoden aikana samoin kuin peräöljyt.

Moottoriöljyt toki vaihdan yleensä joka 15tkm jälkeen, mutta on pitemmäksikin useasti kyllä mennyt.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jouska

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Täytyy minunkin tunnustaa. Samaraan olen vaihtanut vaihteistoöljyt kerran kymmenessä vuodessa. Seuraava vaihto on ilmeisesti vuonna 2020. :?
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
virtain

Viesti Kirjoittaja virtain »

Itse vaihdan öljyt myös voimansiirtoon säännöllisesti,koska ei se niin kallista touhua ole (paitsi köyhistähän kaikki on kallista :lol: )....Ja myös moottoriin vaihdan säännöllisesti öljyt.Ilmeisesti ne,jotka eivät vaihda öljyjä moniin vuosiin...eivät kaiketi vaihda alusvaatteitakaan/pese hampaitaan moniin vuosiin :shock: :roll:
Smoppi

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Moottoriöljyissä ainakin vaihtoväli kannattaa määritellä ajotavan mukaan. Itsellä oli nyt tuossa välillä lehdenjakohommia ja auto oli monta kertaa välillä neljäkin tuntia putkeen tyhjäkäynnillä, joten muutaman tuhat kilsaa ajetut öljyt olivat lähes täysin mustat, öljynsuodatin oli uutta puhdasta suodatinta noin kymmenen kertaa painavampi ja öljyjä laskiessa niiden mukana tuli vielä irtokarstaa. Matka-ajossa taas öljyt pysyvät kirkkaina vaikka miten pitkään. Vaihteistoöljyt nyt vain ajattelin vaihtaa, koska en tiennyt mitä kuraa siellä oli edellisen omistajan jäljiltä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

virtain kirjoitti:Itse vaihdan öljyt myös voimansiirtoon säännöllisesti,koska ei se niin kallista touhua ole (paitsi köyhistähän kaikki on kallista :lol: )....Ja myös moottoriin vaihdan säännöllisesti öljyt.Ilmeisesti ne,jotka eivät vaihda öljyjä moniin vuosiin...eivät kaiketi vaihda alusvaatteitakaan/pese hampaitaan moniin vuosiin :shock: :roll:
Eiköhän se ole paremminkin niin päin, että näitä peltilehmiä kyllä huolletaan ja hinkataan oman terveyden kustannuksellakin.

Ilmeisesti tuo öljyjen vaihtamattamuus sitten tosiaan ärsyttää joitakin :shock: :roll:, mutta tuskin kannattaa tuollaisia johtopäätöksiä niistä tehdä. Parempi pitää vain hyvää huolta niistä omista romuistaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

virtain kirjoitti:Itse vaihdan öljyt myös voimansiirtoon säännöllisesti,koska ei se niin kallista touhua ole (paitsi köyhistähän kaikki on kallista :lol: )....Ja myös moottoriin vaihdan säännöllisesti öljyt.Ilmeisesti ne,jotka eivät vaihda öljyjä moniin vuosiin...eivät kaiketi vaihda alusvaatteitakaan/pese hampaitaan moniin vuosiin :shock: :roll:
Mistäs arvasit.Hampaita en ole pessyt koskaan,ne harvat piikit mitä oli jäljellä kun täytin 17 vuotta niin isä osti rippilahjaksi Leijona rannekellon.Hampaat olisin laitattanut mutta kun hammaslääkäri näki hampaani ja haistoi hengitykseni niin hän kieltäytyi oitis ikuisesti koko operaatiosta.Muutin Helsinkiin 1980.Syksyisenä yönä minut yritettiin ryöstää,varas sanoi "rahat tai henki",johon sanoin "rahoja ei ole ja henki haisee pahalta",mihin rosvo virkkoi "totta turiset" ja lähti kiitään.
Alushousuja en ole vaihtanut koskaan.Kymmenen kertaa käännettynä ne oli niin jäykät että oli jo hankala kävellä.Nykyisin teen alushousut juuttisäkeistä jotka kasaan notojalla nurkista.Iholoisetkaan ei niistä tykkää kun niissä on vahan koneöljyn haju.Olen 55 vuotias.
Zapsky
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kyllä niin taas riittää jutunpätkää että... :roll:
Vastaa Viestiin