Samaraa ostamassa.

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Lata1

Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Lata1 »

Samarassa olisi hakusessa ja kysyisinkin, että mitä kaikkea kannattaa huomioida kun Samaraa ostaa. Varmasti kannattaa tarkistaa huolella ainakin huoltokirja jne. Mutta osaako joku kertoa, että onko esim. joku tietty vuosimalli samarassa aivan susi mitä ei missään tapauksessa kannata ostaa, niin jos sellaista siis on... Onko kilometrit muuten helppo huijata Ladassa, miten niihin saa varmistuksen? Jos on ajettu esim. 60 tkm niin mitä kaikkea tälläiseen samaraan olisi pitänyt tehdä yms... Kiitos... :-?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vanhemmissa vuosimalleissa menee matkamittari ympäri 100 000 km kohdalla, eli niissä helpompi huijata lukemaa, 2000-luvun malleissa ei (tai no voihan mittarin vaihtaa, mutta yleisesti Lada on sen hintaluokan auto, ettei näissä tavata matkamittaria ruuvailla, toki jos mittari hajoaa, niin se vaihdetaan ja kilometrit menevät samalla sekaisin). Yleisesti ohjeena on, ettei kannata AXTEC-mallia hankkia eli sähköisellä kaasuttimella varustettua (järjestelmä vaatii usein säätöä ja korjausta ja katsastuksessa on päästörajojen alittumisen kanssa ongelmia). 90-luvun alun mallit olivat muistaakseni näitä, -94 eteenpäin ruiskukoneella, ja -89 ja vanhemmat perinteisellä kaasuttimella.

Paras tietysti on, että auton mukana on huoltokirja, joka luotettavasti kertoo, että huollot on tehty ajallaan. Ruostesuojaus on hyvä olla tehtynä uutena, tuntuu olevan kokemuksia siitä, että 2000-luvun vuosimallit ruostuisivat vanhempia helpommin. Vuosina 1996-1999 on myyty Suomessa tehtyjä Eurosamaroita, joissa viimeistely ja erityisesti maalaus on tehty paremmin kuin Venäjällä valmistetuissa, toisaalta näillä alkaa olla jo ikää. Itsellä on yksi Eurosamara ja tämä yksilö on pidetty todella hyvässä kunnossa, ruostetta ei vielä missään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ihan ensimmäisenä täytyy esittää vastakysymys:

Miksi olet ajatellut ostaa Samaran?

Tämä siksi, että ostajan oma motivaatio vaikuttaa siihen, mihin ja millaisiin tilanteisiin sekä vikoihin hän on varautumassa vanhaa autoa ostaessaan. Ja tärkeää on se, mitä ja millaisia ominaisuuksia ostaja odottaa hankinnaltaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Lueskelehan tältä foorumilta Samara-juttuja. Niissä on kerrottu niin hyvät kuin huonotkin puolet.
Tarjontaahan noista on. Jos olet valmis sijoittamaan lähemmäs tuhat euroa, saat sillä jo varsin hyvän.
Tämänkin lukemalla olet jo paljon viisaampi:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ?f=2&t=878
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Pöyhöin sen sanoi! Maailma on mukavuuskysymyksiä täynnä. Ostajan on tiedostettava makunsa ja tarpeensa ennen kaupoille lähtöä. Samarahan on ymmärtääkseni todella miellyttävä ajokokemus, ja vanhemmissahan niitä vikoja on vissiin vieläkin vähemmän! Sama sääntö tosin pätee kaikkiin vanhempiin autoihin: perustyökalujen olisi suotavaa pysyä käsissä.

Niin ja omasta mielestäni vielä samaraa harkittaessa on tiedostettava riski Ladaharrastajaksi "joutumisesta" :wink:
Lata1

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Lata1 »

Kiitos vastauksista. Joku viehätys on vain noihin itäautoihin. Tuollainen 2002 vm Samara olis vaan tossa kiikarissa. Ajettu 50tkm, tai niin ainakin on ilmoitettu. Joo siis ei mulla mitään mukavuus vaatimuksia ole tai ainakaan rima ei ole kauheen korkealla. Mutta odotus on että kaikki tarvittavat teknisesti toimii eikä ole kokoajan rikki. Mitä tälläiseen 2002 vm 50 tkm ajettuus olisi pitänyt jo tehdä, varmaan ainakin jakohihna ja vesipumppu olisi joutanut jo vaihtaa? Mites öljyt???
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja virtain »

No onhan öljyt jo pitänyt vaihtaa,jos 50tkm on ajettu,ja onhan jo autolla ikääkin sen verran,että jokatapauksessa öljyjen vaihto on oltava tehty (myös vaihteistoöljyt!)...Jakohihna+muut siihen kuuluvat kilkkeet+vesipumppu pitäis olla myös auton ikä huomioiden jo vaihdettu (vaikka ajomäärän mukaan ei tarvis)mutta vuodet on menneet jo yli. Samarahan kestää normaaliajoa ihan hyvin,mutta jos aletaan antamaan kunnolla runtua/jatkuvasti huuatetaan rajoitinta vasten,niin Samara ei tällaiseen käyttöön ole oikea valinta....Koska ei tule kestämään sitä :lol:
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Rohkenen olla eri mieltä tuosta "runtelusta". Täälläpäin ollaan kuulemma ajeltu eräälläkin Samaralla talla pohjassa niin paljon kuin sielu sietänyt, vaan autopa kesti. Kaikista valoistakin nasta laudassa eikä mitään. Vertailtiin sitä sitten normikäytössä olleeseen samaraan, ja vaikka tismalleen samanlainen olikin, niin auto oli puolet nuhaisemmassa kunnossa kuin se samara, joka oli saanut kenkää jatkuvasti. Että jopa ajotapa vaikuttaa auton kuntoon.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Tuosta Ladan kestämisestä. Lada on siitä venäläinen vehje, että se kestää kyllä runtua, raiskaamista ja rääkkäämistä miten paljon tahansa, tahallaan hajottamalla et sitä rikki saa. Sen sijaan jos säälit Ladaa liikaa, se suuttuu ja menee rikki.

Jos ihan realisteja ollaan, niin toki Ladasta joutuu useammin korjailemaan kaikenlaista pikkujuttua kuin muista automerkeistä keskimäärin. Ladat on kuitenkin tehty helpoiksi huoltaa, ja siten huoltojen yhteydessä päästetyt kirosanatkin jäävät vähemmiksi kuin muilla merkeillä keskimäärin. :)

Oikein huollettuna Ladat kuitenkin ovat ihan kelpo menopelejä, vievät perille niinkuin pitääkin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Erinomaisesti tiivistetty toveri!
Lata1

Re: Samaraa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Lata1 »

Noh, Skodan kävin sitten tänään ostamassa. Toki kävin yhtä Samaraa katsomassa mutta ei ollut autoliikkeen kaverit kovin yhteistyökykyisen oloisia, kun yritin 100€ tinkata niin alkoi kaveri huutamaan pääpunasena, että mene venäjälle ostamaan lada jos halvemmalla haluat ja että tämä ko. lada oli kuulemma maailman paras ja halvin hintalaatusuhteeltaan yms, heh. Aika huvittavaa käytöstä aikuiselta mieheltä. Mutta hauskinta oli se, että olisin todellisuudessa tuon pyydetyn hinnankin voinut maksaa mutta en periaatteesta enää sen jälkeen kun äijä alkaa huutamaan naama punasena kun asiakas kysyy pientä alennusta! Kaikki ei ole kauppamiehiä, turha ihmetellä jos ei kauppa suju, ei se ainakaan noin toimi. Kummallinen asenne, että tuollaisen pikku puljun omistaja vai mikä lie olikaan luulee olevansa joku kingi, hah. Ei toimi muhun. Mutta hyvältä se Samara tuntui ajaa, ei siinä mitään. Skodaan päädyttiin, ei tuo huonolta vaikuta tuokaan. Löytyy mm. täydellinen huoltohistoria, ajokilometrejä jo jonkun verran reilu 200tkm, mutta katsotaan :D
Vastaa Viestiin