Samaran iskarintolpat ja ruoste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Miten herkkiä Samaran iskarin yläpäänkiinnitykset ovat ruostumaan satakymppien ja xantioiden tavoin? Onko paha, jos ei pääse tekemään alustapesua? Luulisi, että pohjaan maantiesuola ei juuri vaikuta, jos helmat on massattu ja öljytty. Mutta tuonne iskarintolppien yläpäänkiinnitysten luokse ei ilman ruiskua pääse mitenkään suihkuttamaan mitään suoja-aineita.

Toisaalta luulisi, että mikäli jotain lahoamistaipumusta olisi, niin se olisi jo tullut ilmi sisälokarittomien Eurosamaroiden tyyppivikana. Mutta eihän sitä silti tiedä...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Eivät ne ole herkkiä ruostumiselle. Oma pulkka on kohta jo 18 vuotias ja yläpäät eivät ole ruostuneet puhki, olen tosin harrastanut alustapesua kerran vuodessa. Samarassa takana on tolppien yläpäässä myös sellaiset paksut kumiset levyt jotka joiltain osin estää roiskevesiä ja kuraa pääsemästä aivan sinne ylös peltiin kiinni.

Enempi Samarassa ruostuvat kurakaarien ne kohdat, joita ei lokarit suojaa. Niistä kannattaisi pitää enempi huolta. Ne kastuvat useammin ja siksi ruostuvat enempi. Mitä enemmän näkee vaivaa suojauksessa sen pidemmälle siirtyy niiden puhkiruostuminen.

Jos sattuu että ladassa on pohjassa tai kaarissa paljon pintaruostetta, sen voi poistaa helposti laimennetulla fosforihapolla. Sitten pitää tietysti pohjamaalata pelti käsitellyistä kohdista. Ainoa ongelma on tuon fosforihapon saatavuus. Se on kallista ostaa apteekista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Saisiko kuvaa niistä kumisista levyistä? Itselläni oli kyllä vasemman takalokarin kaari ruostunut puhki, mutta oikealla puolella ei ollut edes pintaruostetta. Takaiskarit tuohon on joskus vaihdettu, joten lieneekö niitä kumilevyjä siellä enää paikallaan...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Niinpä, ei nyt puhuttukkaan kaaresta vaan "tolpasta" :D . Siis kumipusla takaiskarin jousen yläpäässä, jonka läpi menee se iskarin tankokin. Sen näkee kun ottaa takaiskarin irti. Se siellä suojaa jonkun verrran ruostumiselta sitä tolpan yläpeltiä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Aijaa. Lieneekö kerran vuodessa tekemälläsi alustapesulla mitään käytännön hyötyä, kun eikös se huuhtoudu jo kesäisellä vesisateella ajaessa ihan samalla tavalla, varsinkin jos ajaa lujaa lätäköihin? Tuskinpa siis itselläni on huolta iskarinkiinnitysten ruostumisesta. Täytyy pitää peltiosia hyvänä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Varmaankin alustan pesu kannattaisi tehdä pari kertaa vuodessa. Keväällä olisi tarkeää saada ne suolavesien kuivuneet suolat pois sieltä auton alta sekä paksummat kura tai savikerrokset.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin