Miten herkkiä Samaran iskarin yläpäänkiinnitykset ovat ruostumaan satakymppien ja xantioiden tavoin? Onko paha, jos ei pääse tekemään alustapesua? Luulisi, että pohjaan maantiesuola ei juuri vaikuta, jos helmat on massattu ja öljytty. Mutta tuonne iskarintolppien yläpäänkiinnitysten luokse ei ilman ruiskua pääse mitenkään suihkuttamaan mitään suoja-aineita.
Toisaalta luulisi, että mikäli jotain lahoamistaipumusta olisi, niin se olisi jo tullut ilmi sisälokarittomien Eurosamaroiden tyyppivikana. Mutta eihän sitä silti tiedä...
Samaran iskarintolpat ja ruoste
Samaran iskarintolpat ja ruoste
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste
Moi,
Eivät ne ole herkkiä ruostumiselle. Oma pulkka on kohta jo 18 vuotias ja yläpäät eivät ole ruostuneet puhki, olen tosin harrastanut alustapesua kerran vuodessa. Samarassa takana on tolppien yläpäässä myös sellaiset paksut kumiset levyt jotka joiltain osin estää roiskevesiä ja kuraa pääsemästä aivan sinne ylös peltiin kiinni.
Enempi Samarassa ruostuvat kurakaarien ne kohdat, joita ei lokarit suojaa. Niistä kannattaisi pitää enempi huolta. Ne kastuvat useammin ja siksi ruostuvat enempi. Mitä enemmän näkee vaivaa suojauksessa sen pidemmälle siirtyy niiden puhkiruostuminen.
Jos sattuu että ladassa on pohjassa tai kaarissa paljon pintaruostetta, sen voi poistaa helposti laimennetulla fosforihapolla. Sitten pitää tietysti pohjamaalata pelti käsitellyistä kohdista. Ainoa ongelma on tuon fosforihapon saatavuus. Se on kallista ostaa apteekista.
Eivät ne ole herkkiä ruostumiselle. Oma pulkka on kohta jo 18 vuotias ja yläpäät eivät ole ruostuneet puhki, olen tosin harrastanut alustapesua kerran vuodessa. Samarassa takana on tolppien yläpäässä myös sellaiset paksut kumiset levyt jotka joiltain osin estää roiskevesiä ja kuraa pääsemästä aivan sinne ylös peltiin kiinni.
Enempi Samarassa ruostuvat kurakaarien ne kohdat, joita ei lokarit suojaa. Niistä kannattaisi pitää enempi huolta. Ne kastuvat useammin ja siksi ruostuvat enempi. Mitä enemmän näkee vaivaa suojauksessa sen pidemmälle siirtyy niiden puhkiruostuminen.
Jos sattuu että ladassa on pohjassa tai kaarissa paljon pintaruostetta, sen voi poistaa helposti laimennetulla fosforihapolla. Sitten pitää tietysti pohjamaalata pelti käsitellyistä kohdista. Ainoa ongelma on tuon fosforihapon saatavuus. Se on kallista ostaa apteekista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste
Saisiko kuvaa niistä kumisista levyistä? Itselläni oli kyllä vasemman takalokarin kaari ruostunut puhki, mutta oikealla puolella ei ollut edes pintaruostetta. Takaiskarit tuohon on joskus vaihdettu, joten lieneekö niitä kumilevyjä siellä enää paikallaan...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste
Moi,
Niinpä, ei nyt puhuttukkaan kaaresta vaan "tolpasta"
. Siis kumipusla takaiskarin jousen yläpäässä, jonka läpi menee se iskarin tankokin. Sen näkee kun ottaa takaiskarin irti. Se siellä suojaa jonkun verrran ruostumiselta sitä tolpan yläpeltiä.
Niinpä, ei nyt puhuttukkaan kaaresta vaan "tolpasta"

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste
Aijaa. Lieneekö kerran vuodessa tekemälläsi alustapesulla mitään käytännön hyötyä, kun eikös se huuhtoudu jo kesäisellä vesisateella ajaessa ihan samalla tavalla, varsinkin jos ajaa lujaa lätäköihin? Tuskinpa siis itselläni on huolta iskarinkiinnitysten ruostumisesta. Täytyy pitää peltiosia hyvänä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samaran iskarintolpat ja ruoste
Moi,
Varmaankin alustan pesu kannattaisi tehdä pari kertaa vuodessa. Keväällä olisi tarkeää saada ne suolavesien kuivuneet suolat pois sieltä auton alta sekä paksummat kura tai savikerrokset.
Varmaankin alustan pesu kannattaisi tehdä pari kertaa vuodessa. Keväällä olisi tarkeää saada ne suolavesien kuivuneet suolat pois sieltä auton alta sekä paksummat kura tai savikerrokset.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.