Sain tuon boksin nyt kuitenkin purettua sieltä irti. Ei ainakaan sen boksin takana ollut mitään yhden johdon liitintä, pelkkä kumitutti jonka kautta boksilta tulevat johtoniput menivät moottoritilan puolelle. Sitten alkoi jo hämärtämään liikaa ja myös puuskittainen tuuli heilutteli autoa ja häiritsi johtojen seuraamista. Missä kohti se johtosarjat yhdistävä liitin suunnilleen on?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Tarkkaa paikka en tiedä. Voisikos tuosta kuvasta suunnilleen aavistaa. Nuo paksut johtimet taisivat mennä tulipellin lävitse. Kannattaa katsoa sieltä toiselta puolelta tulipeliä.
Kyllähän kunnon Samara harrastajan pitää ainakin kerran elämässä irroittaa kojetaulu paikaltansa. Se on vähän sellainen opinnäytetyö.
Samalla kertaa kun irroittaa kojetaulun, on helppo vaihtaa esim. sulakeboksi toiseen, tai korjata lämmityslaitteen vaijerisäätöiset vivut toimiviksi. Sitä itsekin jäin harmittelemaan kesän jälkeen kun syksyllä sitten vaihdoin sulakeboksin juuri sen rikkoutuneen liittimen takia.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Mitäs Smopin samaralle kuuluu?? Taitaa tuo johdin sittenkin olla matkustamon puolella jossain kojetaulun takana. Ennemmin taitaa olla kuitenkin hapettumia sulakerasiassa kuin tuossa etsityn johtimen liitoksissa.
Nyt on tosiaan niin pimeät kelit, että kaikenlaisen remontin tekeminen edellyttäisi sisätiloja.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Ainakaan oikealla puolella sitä johdinta ei näkynyt. Sulakerasian olen käyttänyt irti ja tarkistanut hapettumista.
Enkä usko sen liittimen olevan matkustamon puolella, koska kaikki nuo boksin johdot lukuunottamatta virtalukolta tulevia virtajohtoja menevät sen kumitutin läpi konetilaan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Käytin sulakerasiaa uudelleen irti. Onnistuin paikantamaan sieltä sulakerasian alaliittimistä sen metalliliuskan, joka tulee siitä flektin releen maadoitusjalasta. Siihen metalliliuskaan kytkeytyvää johtoa vedin rintapellin uumenista näkyviin ja käteen tuli johdon pää, jossa ei ollut mitään liitintä. Ilmeisesti joku alan asentaja on siis tuon johdon onnistunut siitä joskus katkaisemaan. Flekti alkaa kyllä pyöriä, kun sillä johdon päällä tökkii jotain maadoituspistettä. Todennäköisesti vaurioitunut liitin sijainnee jossain siinä alipaineletkujen, imuilman esilämmitysletkujen ja bensaputkien ja höyryletkujen sekamelskassa, joten joudun varmaan purkamaan jonkin verran, että saan tuon korjattua. Ainakaan sitä vaurioitunutta kohtaa ei näe purkamatta mitään, mutta katkenneen johdon pituudesta ja suoruudesta päättelin suuripiirteisesti sen liittimen paikan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
En ole edelleenkään kyselemällä saanut tietoa, mihin se punamusta johto menee siinä johtosarjassa. Ei tuota oikein arvailemallakaan saa selville. Eikö joku GM-ruiskullisen samaran omistaja nyt ihan oikeasti voisi auttaa tuossa? Ei tarvitse kuin katsoa konepellin alle ja kertoa, mihin se sulakerasian seutuvilta tuleva punamusta johto menee. Ei oikeasti ole niin vaikeaa...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä