Lada 119

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

arttu57 kirjoitti:Jos alamäkkee laittaa pakin ja ylämäkkeen ykkösen päälle nii eikös se pysy siinä.
Mikäs logiikka tässä on, pyöriihän se moottori molempiin suuntiin?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
arttu57
Viestit: 13
Liittynyt: 9.2.2012 22:06
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja arttu57 »

Smoppi kirjoitti:
arttu57 kirjoitti:Jos alamäkkee laittaa pakin ja ylämäkkeen ykkösen päälle nii eikös se pysy siinä.
Mikäs logiikka tässä on, pyöriihän se moottori molempiin suuntiin?
Vahva usko,tiisselikone tai kakkosnelosen pätkä auttaa. :roll:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Pari kommenttia. Sopivassa mäessä auto yksinkertaisesti ei tunnu luotettavasti pysyvän vaihteen varassa. Jos parkkeeraa nokka mäen harjaa kohti, niin tietysti ykkönen silmään, toisin päin pakki. Mutta jos on liian jyrkkä mäki, niin auto alkaa nytkähdellen valua vähitellen mäkeä alas, vaikka oikea vaihde olisikin silmässä. On Ladan kanssa käynyt muullakin autolla samoin. Joku teknisempi voisi sitten järkeillä, saako tarpeeksi jyrkkä mäki moottorin pyörähtämään väärään suuntaan, vai kytkinkö tässä antaa periksi, käytännöss kuitenkin käy näin.

Hyvä tapahan on ainakin etuvetoistan Ladojen kanssa välillä ajossa varovasti vetää käsijarrusta, jotta takajarruissa mahdollisesti oleva kosteus haihtuisi. Tuntuvat näissä autoissa rummut keräävään ihmeenkin tehokkaasti kosteutta sisäänsä. 112:sen kanssa oli viime talvena useampikin tilanne, että takajarrut olivat jäässä, vaikkei käsijarrua olisi käytettykään. Peruuttamalla kuitekin yleensä irtosivat, kerran tai pari sai halolla napauttaa vanteeseen. Jarrujen lämmittely ajossa käsijarrulla auttaa myös siihen, etteivät takapyörät jarrutettaessa lukitu niin helposti, märkä jarrupöly tuntuu saavan aikaan sen, että takapaa saattaa lukittua etupyöriä nopeammin, ellei sitten paineensäädintä ole säädetty niin rutkasti, etteivät takajarrut käytännössä lukitu lähes millään. Tällöin taas toki hidastuvuus kärsii. Korjatkoon joku asiantuntevampi, jos nämä kommenttini ovat joltain osin vääriä - omalla kokemuksella kuitenkin ovat asiat olleet näin.

Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

JohnDoe kirjoitti:Joku teknisempi voisi sitten järkeillä, saako tarpeeksi jyrkkä mäki moottorin pyörähtämään väärään suuntaan
Samalla tavallahan se moottori pyörii molempiin suuntiin. Jos et usko, niin kokeile vaikka laturin käyttöpyörän päässä olevasta pultista pyöritellä sitä. En ymmärrä, mistä moinen luulo tulee, että se suostuisi pyörimään vain "oikeaan suuntaan". Nelitahtimoottori tietenkään ei käynnisty väärinpäin, mutta sammuksissa sitä on kyllä mahdollista pyöritellä kumpaankin suuntaan. Itse käytän aina parkkeeratessa ykkösvaihdetta, koska se on noissa peruutusvaihdetta lyhyempi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Niinhän se tosiaan pyörii, vrt. Brigss & Stratton, nelitahtikone tuokin ja todistetusti tosiaan pyörii yhtä lailla molempiin suuntiin. Ehkä olisi pitänyt itsekin tajuta, kiitos selvennyksestä. :)
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos pysäköintipaikka on kadun varressa niin eturenkaat kääntää siten että, auton valuessa rengas vastaa katukivetykseen.
Ladakatti

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Ladakatti »

JohnDoe kirjoitti: Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.
Tämäkin yllämainittu yleinen ongelma on suoraan tuulesta temmattu käsitys.
Useissa autoissa käsijarru kiristetään sisältä ja siten vesi/kosteus ei pääse mitenkään vaijeriin.
Joten talvikäytössä ei esiinny ongelmaa. Itse käytän käsijarrua jatkuvasti(Volvos) ja ei mitään ongelmaa ole esiintynyt.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ladakatti kirjoitti: Tämäkin yllämainittu yleinen ongelma on suoraan tuulesta temmattu käsitys.
Eikä muuten ole. Ehkä ei sitten Volvon kohdalla pidä paikkaansa, mutta monen muun auton kylläkin. Ja riippuu paljon vaijerin ympärillä olevan "kotelonkin kunnosta", kuplavolkkarissa on minulla aika korroosion tuhoama ja kyllä menee väliin kosteutta. Talbotissa taas vaijerin kireys säädetään nimenomaan auton alta. Ja etuvetoisissa Ladoissa kyllä oikeasti talvella käsijarrua käytettäessä jäätyvät jumiin, samoin myös ainakin Volkswagen Passatissa on itsellä ollut kokemusta tuosta jäätymisestä. Ladassa useimmin johtuu sitä, että jäätyvät hihnat rumpuun kiinni (pitäisi lämmittää ja kuivata jarruja käsijarrun avulla ennen pysäköintiä), mutta kyllä vaijerinkin jäätyminen käsittääkseni mahdollista on. Volkkarin kohdalla taas kyse on enemmänkin juuri vaijerin jäätymisestä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Ladakatti

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Ladakatti »

Mainitsit yleinen ongelma. Mun mielestä VW kupla, Talbot, etuveto Ladat eivät nyt ole kovin yleisiä ajoneuvoja nykyisin, koko suomea ajatellen.
Lähdetään mallivuodesta 2000 ylöspäin, niin monessako automerkissä ilmene käsijarruvaijerin jäätymistä.? (yksittäistapauksia ei nyt lasketa)
Vaijerin jäätymistä voi esiintyä vanhoissa autoissa, joissa säätö suoritetaan auton alla, tai jos vaijerin ulkokuori on rikki.
Enempi käsijarrun jumiutumista esiintyy rumpujarrun vivustojen ruostuessa, myös levyjarruissa saattaa tapahtua jumittumista, jos läpivientikumi on rikki.
Vuosia sitten, ostin takaveto Ladan, joka oli seissyt ulkona 2.5 vuotta ja käsijarru päällä. Irroitin käsijarrun ja Lada lähti liikkeelle :D
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Omalta kohdalta jäätyminen on tapahtunut useimmiten kuskinpuolelta takaa, mihin ajon jälkeen lämmin pakoputki on sulattanut lokasuojaan kerttynyttä lunta. Myöhemmin tämä sitten jäätyy ja jäätyminen on kyllä varmempaa jos käsijarru on jäänyt päälle. Joskus tosin jäätänyt ihan vain sen rummun ja jarrukilven välisen raon umpeen. Vasara ja jämerä pitkä pultti täräytyskaluina on kyllä hyvä pitää matkassa mukana.
Edesmenneessä Talbot 1510:ssani tuota jäätämistä ei tapahtunut.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ladakatti kirjoitti: Vuosia sitten, ostin takaveto Ladan, joka oli seissyt ulkona 2.5 vuotta ja käsijarru päällä. Irroitin käsijarrun ja Lada lähti liikkeelle :D
Itsekin ostin varaosa Saabin viime kesänä joka oli seissyt kaksi vuotta. Käsijarru oli siinäkin päällä mutta löysäsi heti kun vapautin kahvan. Tuon jälkeen kylläkin käsijarru on alkanut jumittamaan kyseisessä autossa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2002
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Meillä on -01 Ooppelissa yön aikana jarrut jäätyneet vaikkei ole käsijarrua päälle vedetty. Sitten jos viipyy asioilla puolisen tuntia niin ei vielä jäädy mutta jos käsijarrun on kiskaissut päälle niin sopivalla kelillä on ehtinyt jäätyä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Muutamat Volkkarit, kuten Bora, Transporter ja Audi A6 mitä olen talvella käyttänyt, eivät kestäneet käsijarrun käyttöä. Varmasti jäätyi. Mutta en ole varma että mistä. Transu pamahti liikkeelle kuitenkin kun vähän aikaa yritti. Samara yrittää myös jäätyä välillä. Minun kokeilemat Toyotat, Fordit, Opelit ym perusautot ei ole jäätäneet käsijarrua talvella. Eikä tainnut se Talbotkaan jäätää.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Ite jätän auton parkkiin aina käsijarru päällä ympäri vuoden, yhden kerran on -03 samarassa jäänyt toinen takapyörä kiinni, mutta sekin pamahti auki kun auto liikkui muutaman metrin.

On ollut ladaa, fordia, opelia, volkkaria, toyotaa, nissania ja fiattia.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

JohnDoe kirjoitti:Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.


noissa ladoissa mitä minulla on ollut ei ole käsijarrunvaierin jäätymistä esiintynyt mutta muissa merkeissä kylläkin mutta vääräuskosuudesta joutuu jollaintapaa maksamaan
Vastaa Viestiin