Mitä tuolle voi tehä että saa näin pakkasilla siedettävän lämpötilan ja ikkunat sulamaan, ajossa nostaa piirua vajaaseen 90c mittarin mukaan moottorin lämmöt mutta ei mitään kovin lämmintä saa tulemaan puhaltimesta, kierooksilla tulee lämmintä ja tyhjäkäynnillä kylmää.
Niin ja auto on 2003 1500i
Samara lämpiää eukkoa huonommin
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Moi,
Kiertovesipummppu auttaa monella tapaa. On vaan työläs asentaa.
Kiertovesipummppu auttaa monella tapaa. On vaan työläs asentaa.
Jouska kirjoitti:Moi,
Tuon oman samaran kylmyyden vuoksi asensin kiertovesipumpun pari vuotta sitten. Olihan se aika työläs asentaa, mutta juuri pari viime talvea ovat olleetkin tosi kylmiä.
Kokemuksia: Pumpun avulla saadaan lämmintä ilmaa lämmityslaitteesta heti kun moottori on pikkuisenkin lämmennyt, jo ihan taajamanopeuksissa. Myös huurre saadaan entistä nopeammin pois kylmältä tuulilasilta. Yksi hyvä puoli on -10 ja -20 asteen välillä. Silloin saadan vielä kuumaa ilmaa matkustamoon, kun ilman pumppua vesi ei välttämättä kiertäisi riittävän nopeasti kennossa. -27 asteen lämpötilassa lämmityskennon teho alkaa loppumaan, lämmityslaitteesta tulee aika haaleaa ilmaa, mutta ei vielä matkustamossa kylmä tule ja lasit pysyvät kirkkaina.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Moi,
Unohtui mainita, että oma on matalakojetauluinen malli. Katso vielä että vaijerit välittävät kaikki vipujen liikkeet perille asti. Ja että kaikki mahdolliset lämmönsäätöluukut tms. aukeavat niin kuin pitää.
Unohtui mainita, että oma on matalakojetauluinen malli. Katso vielä että vaijerit välittävät kaikki vipujen liikkeet perille asti. Ja että kaikki mahdolliset lämmönsäätöluukut tms. aukeavat niin kuin pitää.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
just noita vipuja kattelin, ainakin ne mitkä löysin näytti liikkuvan ääriasentoihin, mutta mikä niistä vaijereista menee sille "vesihanalle"? ja missä se itse hanikka sijaitsee? kun ei silmään pistänytJouska kirjoitti:Moi,
Unohtui mainita, että oma on matalakojetauluinen malli. Katso vielä että vaijerit välittävät kaikki vipujen liikkeet perille asti. Ja että kaikki mahdolliset lämmönsäätöluukut tms. aukeavat niin kuin pitää.
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Moi,
Vanhassa samarassa kraana on kojetaulun alla, kardaanitunneli päällä tulipellissä. Eli hyvin hankalassa paikassa. Uudemman samaran lämmityslaitteen jutuista en tiedä kyllä mitään.
Vanhassa samarassa kraana on kojetaulun alla, kardaanitunneli päällä tulipellissä. Eli hyvin hankalassa paikassa. Uudemman samaran lämmityslaitteen jutuista en tiedä kyllä mitään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Vivut löyty ja näyttävät menevän ääriasentoihin kaikki niinkuin pitääkin, siinäpä olkoot kyllähän tuossa tarkenee kun pukeutuu kunnolla, ehdin vaan tottua entiseen vanhaan kaasarisamaraan axtek malliseen että kun laittaa pakkasella käyntiin kartanolle jokski aikaa niin sisään astuessa on kuin sauna ja sula autoJouska kirjoitti:Moi,
Vanhassa samarassa kraana on kojetaulun alla, kardaanitunneli päällä tulipellissä. Eli hyvin hankalassa paikassa. Uudemman samaran lämmityslaitteen jutuista en tiedä kyllä mitään.

Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Kiinnostus heräsi tuohon kiertovesipumppuun. Mistä sellaisen mahtaisi saada halvimmalla?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara lämpiää eukkoa huonommin
Moi,
Kyllä se minun taisi maksaa viiskymppiä tuolla Motonetissä, Bosch merkkinen tietty. Tuossa pieni kuvakin.

Omassa matalakojetauluissa mallissa ainoa sopiva paikka pumpulle oli heti kraanan jälkeen matkustamossa jossa pumppu painaa nestettä mutkien kautta kennolle.

Kaikki jäähdytysnesteliitokset pitää kiinnittää huolella ettei nestettä ala vuotaa. Käytä laadukkaita letkunkiristimiä jotka puristavat tasaisesti ympäri letkun. Lisäksi voi vielä käyttää teflonteippiä liitoksissa tiivisteenä. Samaran omia vanhoja kumiletkuja ei voi käyttää koska ne ovat kovettuneita eivätkä tiivisty kunnolla.
Myös kaikki johtimien liitokset pitää juottaa ja rakentaa huolella jotta virta varmasti kulkee, eikä liitokset petä tärinässä. Aijai jos jostakin löytäisi vielä vanhanmallisen messinkisen kennon.
Kyllä se minun taisi maksaa viiskymppiä tuolla Motonetissä, Bosch merkkinen tietty. Tuossa pieni kuvakin.

Omassa matalakojetauluissa mallissa ainoa sopiva paikka pumpulle oli heti kraanan jälkeen matkustamossa jossa pumppu painaa nestettä mutkien kautta kennolle.

Kaikki jäähdytysnesteliitokset pitää kiinnittää huolella ettei nestettä ala vuotaa. Käytä laadukkaita letkunkiristimiä jotka puristavat tasaisesti ympäri letkun. Lisäksi voi vielä käyttää teflonteippiä liitoksissa tiivisteenä. Samaran omia vanhoja kumiletkuja ei voi käyttää koska ne ovat kovettuneita eivätkä tiivisty kunnolla.
Myös kaikki johtimien liitokset pitää juottaa ja rakentaa huolella jotta virta varmasti kulkee, eikä liitokset petä tärinässä. Aijai jos jostakin löytäisi vielä vanhanmallisen messinkisen kennon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.