Lada 119

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuossa minun PIIKA Golf Variantissani on ainakin melko ikävässä kohtaa nuo käppärivaijerit. Ja molemmin puolin on kuoret puhki. Etupyörät roiskuttavat juuri sopivasti niihin kohtiin, jossa vaijeri tekee pienen mutkan alaspäin ennen nousua takarumpuihin.

No, vedin tuhdin kerroksen teipparallaa puhki kuluneisiin kohtiin ja pitkälti molemmille puolille. Sain nimittäin vinkin, että jos et vaihda noita täksi talveksi niin jumia voi olla tiedossa. Varsinkin Venäjänrallissa jossa se suolamönjälumimäski velloo tiestöllä.

En tosin juurikaan käppäriä käytä ellei ole pakko. Ja näitä pakkoja on aika harvoin. Hyvin tuo on toiminut tarvittaessa.

Ja teknisesti (minulle kerrottiin) näissä on usein siis kyse käsijarruVAIJERIN jumittamisesta eikä niinkään itse jarrujen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kuskin puolen ajovalo pimeni tänään, H7 oli tullut tiensä päähän ja ostin Nesteeltä uuden ja vaihdoin bensamittarin vieressä olevassa valaistuksessa. Ilmeisesti oli ko. paikalta polttimo ehtditty jo aiemminkin vaihtaa, kun sekin oli ostamani Osramin tapaan Made in Germany, merkki oli tosin eri. Ainakin luulisin, että tehdasasenteiset polttimot olisivat venäläisvalmisteisia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jouluksi taas pidemmälle reissulle. En tiedä, kuuluisiko Kalinaankin rengaspainemittarin sisältävä työkaluvalikoima, tästä se puuttuu - olisiko sitten jäänyt ensimmäiselle omistajalle. Matkallapa siis pysähdyin huoltoasemalle tarkistamaan paineet kovan pakkasenkin vuoksi ja mittari näytti noin 1.5 - 1.7 renkaasta riippuen. Lisäilin paineita niin, että eteen tuli 2.1 ja taakse 2.0. Tosin eihän noiden huoltoasemamittarien tarkkuuksista koskaan tiedä, parempi olisi olla oma mittari mukana. Jostain syystä takavanteet keräävät aika paljon lunta sisäänsä, mikä tietysti aiheuttaa pientä täristystä. Etuvanteet taas pysyvät ihan lumesta puhtaina.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

TM:n 110:n koeajon mukaan ei 110:ssä ole mittaria niin tuskin on Kalinassakaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Eikös niitä nimenomaan pitäisi tarkistella juuri kun pakkanen kiristyy kun renkaissahan paine pienenee silloin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Paineilman joukossa on (aina) vettä. Tämä siirtyy venttiiliin, joka voi jäätyä auki asentoon.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Näin teoriassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

KSE 1995 kirjoitti:Paineilman joukossa on (aina) vettä. Tämä siirtyy venttiiliin, joka voi jäätyä auki asentoon.
Jos jäätyy auki niin se on kyllä helppo korjata neulaa rassamalla. Itsellä jäi viimeviikonloppuna ilman lisäyksen jälkeen pikkuisen tuhisemaan. Painallus neulaan ja tuhina loppui.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Uitukki kirjoitti:TM:n 110:n koeajon mukaan ei 110:ssä ole mittaria niin tuskin on Kalinassakaan.
Omassa 112:sessa kyllä oli mukana harmaa pieni muovinen pakki, jossa on pari lenkkiavainta, pihdit ja ruuvimeisseli. Sitten on sellainen musta pussi, jossa on tuo rengaspainemittari. Tokin on mahdollista, että työkalut ovat peräisin auton alkuperäisen omistajan edellisestä autosta. Perikunnan edustajalta kun autoa ostelin, niin mainitsi, että oli auton alkuperäinen omistaja aikanaan hyvän tarjouksen perässä vaihtanut 2107:nsa tähän etuvetoon.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Epäilisin että on juurikin siitä 2107:sta peräisin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Ei Samarankaan mukana tullut enää painemittaria taikka pumppua..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eilen illalla tuli kylmään talliin ajon yhteydessä vedettyä käsijarru, ja sehän unohtui päälle. Aamulla tarvittiin hieman lekaa, että autolla pääsi liikkeelle. Eli muillekin muistutuksena, että ainakin oman kokemukseni kautta 119 ja 112 ovat mallit, jossa käsijarru talvipakkasilla lähes poikkeuksetta jäätyy, jos sitä käyttää. Tietysti silläkin on varmasti asiaa edesauttava vaikutus, että ajelen lumisia pikkuteitä ja takavanteet kertyvät jo täyteen lunta muutenkin -> on entistä helpompi kosteuden löytää tiensä myös jarrurumpujen sisään.

Eurosamarassa käsijarru ei ole jäätynyt vielä kertaakaan, tosin auto on aika paljon vähemmällä käytöllä. Lisäksi pakoputken etäisyys jarrurumpuun nähden ja muutenkin korin muotoilu on erilainen. Yksi teoriahan on, että kuuma pakoputki säteilee lämpöä rummulle, ja lähistöllä oleva lumi ja jää sulaa päätyen rummun sisälle jäätyäkseen uudelleen. Yleensähän jarrut jäätyvät juuri pakoputken puolelta ainakin 112-mallissa, toisaalta 119:n kanssa on nyt jäätyminen koettu kummaltakin puolelta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja mush »

Ensimmäistä kertaa oli tälle talvelle tänään aamulla 111:n käsijarru jäätynyt, vaikka on käytetty säännöllisesti koko ajan. Olisihan tuo pitänyt jättää pois näillä keleillä, mutta oli kuin oli jäänyt päälle. Eilen satoi vielä vettä, tänään kolme-neljä astetta pakkasta.

Oikea takajarru tuntui olevan ongelmana, lankupätkä vanteen päälle ja vasarointia, niin irtosi loppujen lopuksi kohtuu helposti. Edellisen kerran käsijarru jäätyi muistaakseni toissa talvena.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Näin pakkasilla Kalinan seistyä useamman tunnin parkkipaikalla, pitää lämmityslaitteen puhallin todella kovaäänistä ulinaa hetken aikaa, ääni häviää itsekseen. On satunnaisesti tehnyt tätä aiemminkin pari kertaa, mutta nyt tuntuu tekevän oikeastaan poikkeuksetta. Pitänee jossain välissä, kun ehtii ja viitsii, paikantaa puhallin ja tutkia, jos lisärasvauksella saisi tilanteen hallintaan. Ääni sen tyyppinen, että laakeri todennäköisesti huutaa, kun voiteluaine on jäykistynyt pakksessa. Tietenkin voi olla vielä kaukaa haettuna sellainen vaihtoehto, että pääsee kosteutta tuulettimen ja jää sitten aiheuttaisi ulinan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 119

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Lisäsin taas pari desiä jäähdytysnestettä toissailtana. Ilmeisesti varsinkin moottorinlämmityksen yhteydessä nestettä hukkuu vähitellen jonnekin, mitään vuotokohtaa ei ole tästäkään autosta tullut vielä paikannettua - alle ei tule lätäkkö, eivätkä lattimatotkaan kastu. Vertailukohteena Eurosamarakin ja äidin -01 Samara nestettä vähitellen jonnekin hukkaavat, 112 taas ei.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin