Morjesta,
Autona toimii lada samara 1500 vm02. Akun vaihdon jälkeen kone ei ota kunnolla kierroksia. Välillä ottaa välillä ei yhtään. Jotain huhu kuulin että ladan pitää opetella uutta akkua jonkin aikaa?. Toinen asia on että auto alkoi savuttaa sisälle. Joku sielä ilmeisesti palaa ei ole moottorin savua. Savu tulee pääsääntöisesti käsijarrun kahvan alta. Tietääkö joku mikä näissä ongelmana?
ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
Re: ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
Olikohan näissä sellainen ominaisuus, että akun vaihdon jälkeen moottorinohjaus ei opi likaantuneen ilmamassamittarin antamia arvoja, ja ilmamassamittari vaatisi puhdistuksen.
Jostain ketjusta muistelen tällaista lukeneeni.
Savuttaminen voi taas johtua siitä että seokset on pielessä ed.mainitusta johtuen (katalysaattori kuumenee liikaa).
Vielä semmonen, että eihän akulle tulevista ohkaisista piuhoista mikään jäänyt irti?
Jostain ketjusta muistelen tällaista lukeneeni.
Savuttaminen voi taas johtua siitä että seokset on pielessä ed.mainitusta johtuen (katalysaattori kuumenee liikaa).
Vielä semmonen, että eihän akulle tulevista ohkaisista piuhoista mikään jäänyt irti?
Re: ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
Ladan ei tarvitse opetella akkua, mutta moottorin ohjailaitteen "opitut" tiedot nollautuu kun akku on irti. annattavinta olisi aina pitää apuvrtaa kytkettynä kun akun vaihtaa ( säilyisi mankankin kanavat). Omassa autossani kävi juuri tuo liian likaisen ilmamassa-anturin vika. Ei enää akun irrotuksen jälkeen oppinut arvoja, ilmamassa-anturin puhdistuksen jälkee (ja ajoa 15 km) alkoi taas toimimaan.
Re: ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
Tuli nyt mieleeni kun siskoni ladaan starttimoottoria vaihtaessani otin akulta -kengän irti. Tuon jälkeen siskoni soitti että ei kulje kunnolla, vähän ajan kuluttua soitti uudelleen että jokin kolisee. No sanoin että ajelee menemään jos vaan perille pääsee.
Kävin seuraavana päivänä katsomassa mikä on auton tilanne. Se oli seuraavanlainen: auto toimi moitteettomasti, mutta pakoputken kannakekumit oli palanut poikki etupäästä. Vaihdoin uudet kumit ja sen jälkeen on toiminut OK.
Olisiko tosiaan tässäkin tapauksessa moottorinohjaimen resetoituminen yhdistettynä likaiseen ilmamassamittariin aiheuttanut sen että hetken aikaa on menty huonoilla seoksilla jonka johdosta putki lämmennyt tavallista enemmän ja kun tarpeeksi ajettu (25 km) on moottorinohjain oppinut arvot uudestaan ja alkanut antamaan oikeanlaista seosta.
Eli suosittelen ilmamassamittarin putsaamista
Kävin seuraavana päivänä katsomassa mikä on auton tilanne. Se oli seuraavanlainen: auto toimi moitteettomasti, mutta pakoputken kannakekumit oli palanut poikki etupäästä. Vaihdoin uudet kumit ja sen jälkeen on toiminut OK.
Olisiko tosiaan tässäkin tapauksessa moottorinohjaimen resetoituminen yhdistettynä likaiseen ilmamassamittariin aiheuttanut sen että hetken aikaa on menty huonoilla seoksilla jonka johdosta putki lämmennyt tavallista enemmän ja kun tarpeeksi ajettu (25 km) on moottorinohjain oppinut arvot uudestaan ja alkanut antamaan oikeanlaista seosta.
Eli suosittelen ilmamassamittarin putsaamista

Re: ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
Kiitos vastauksista. Tässä varmasti vika. Missä se ilmamassamittari sijaitsee ja mitein puhdistus?
Re: ladan pätkiminen ja sisälle savuttaminen
En viitsi kaikkea kirjoittaa uudelleen niin laitan linkkeinä, lue linkit.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=13
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
http://vaz.ee/all_f/faq/samara/sis_upr_dvig-3.jpg
7 - ilmamääräanturi


http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=24502
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=13
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
http://vaz.ee/all_f/faq/samara/sis_upr_dvig-3.jpg
7 - ilmamääräanturi


http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=24502