Kylmää kyytiä Samara 21099

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
hanndan

Kylmää kyytiä Samara 21099

Viesti Kirjoittaja hanndan »

Näin vajaan vuoden ensiautona toiminut porrasperä samara on osoittautunut varsin päteväksi kiesiksi. Kuitenkin ensimmäisten pakkasten iskettyä lämpimän ilman tulo matkustamoon saakka lakkasi. Mittarin perusteella konehuoneessa tuo vajaa 90 celciusta tulee ripeään, mutta puhallin ei siitä huolimatta tuota muuta kuin ulkoilman lämpöistä. Vasta noin tunnin ajamisen jälkeen tulee suunnilleen kädenlämpöistä, mikä ei tietysti riitä ja auto pysyy tasan yhtä kylmänä kuin pekka pouta on aamun tiedotuksessaan ennustanut :?

Keskikonsolin säätimet vaikuttavat toimivan, sekä myös niiden ohjaamat vivut kääntyvät kiltisti ääriasentoihinsa eli sen puolesta kaikki on ehjää, kyseessä siis ns. korkeakojelauta-malli. Pelkääjän paikan jalkatilassa olevat saapuvan ja lähtevän veden putket molemmat suhteellisen lämpimiä, eivät kuitenkaan kauhean kuumana käy.

Moottorin puolella tilanne vaikuttaa normaalilta mitä nyt varsin vähäisen autotietämykseni perusteella osaan todeta. Paisuntasäiliö tosin herättää epäilystä, sinne ei kummemmin tule painetta enkä ole pahemmin jäähdytin-nesteen virtausta siellä havainnut, lieneekö normaalia tämä?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Kylmää kyytiä Samara 21099

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Lunssa valvottaa...Kauan sitten minun samarassa -89, syksyllä ei tullut lämmintä sisälle. Korjaamolla tutkivat, lämmityslaitteessa ei vesi/neste likkunut. Olin käyttänyt ilmeisesti reilusti jäähdytinsementtiä, ei liuennut nestekiertoon...
warre 353w sedan,
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kylmää kyytiä Samara 21099

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ei vajaa 90 astetta riitä mitenkään moottorin lämpötilaksi. Sen pitäisi olla noin 102 astetta. Nuo suihkusamarat kyllä eivät vain oikein lämpiä, kun moottori ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä. Lämmityslaitteen laittaminen täysille aiheuttaa moottorin lämpötilan laskemisen. Onko syyläri kuuma, vaikka lämmöt eivät nousekaan kunnolla? Jos on, niin termostaatti on rikki. Jos taas syyläri on kylmä tai vain vähän lämmin, niin moottori ei vain tee sen enempää lämpöä.

Kannattaa kuitenkin ensi alkuun kokeilla kierrätellä konetta vähän enemmän, mikäli ajo on ollut tähän asti turhan varovaista. Suuremmilla kierroksilla ja pienemmillä vaihteilla ajaessa moottori tuottaa enemmän lämpöä ja sisällekin pitäisi lämpöä silloin riittää, jolloin kaikki mahdolliset viat voitaisiin sulkea pois.

Itselläni moottori lämpiää talvellakin "viisari pystyssä"-lämpöön, eli samaan kuin kesällä, jos vain lämmityslaitetta ei laita päälle. Jos lämmityslaitteen taas laittaa päälle, moottorin lämmöt laskevat heti. Olen harkinnut kiertovesipumpun asentamista lämmityslaitteen letkuun. Silloin tosin moottorin lämmöt laskisivat vielä enemmän, mutta ainakin sitä lämpöä tulisi kabiiniin sen verran, että yli 20 asteen pakkasillakin tarkenisi. Syylärin peittäminen pahvilla ei itselläni vaikuta mitenkään moottorin lämpötilaan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kylmää kyytiä Samara 21099

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kyllä ainakin omassa 111:ssä termostaatti aukeaa jo 90 asteen tienoilla ja jos erehtyy sinne 100 asteeseen joskus kesällä nousemaan, niin silloin pärähtää flekti pyörimään. Onkos siellä nyt muuten jäähdytysnestettä riittävästi? Jos kaikki läpät toimii, niin sitten mahdollisesti tukoksia lämmityslaitteen kennossa.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Kylmää kyytiä Samara 21099

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Jatkan tuota aamullista nyt pirteämpänä, korjaamolla kenno siis putsattiin, lämpö alkoi riittämään.
warre 353w sedan,
Vastaa Viestiin