Elikä Ostin pari viikkoa sitten Lada 112 hb:n mallia 2002.Mittarissa kilometrejä 109,000km.1.5 litrainen kilpuri kaikilla herkuilla..
Aloitetaan tekemilläni huolloilla,koska edellisistä huolloista ei merkintää huoltokirjasesta löydy...
Vaihdoin taakse jarrukengät koska takavasemmalta kuului ikävää rahinaa jarruttaessa.Myös vasen takajarrun työsylinteri joutui vaihtoon koska se oli rikki.Vanhat kengät olivat lähes uudet ja rahina jatkuu edelleen.No,ainakin tiedän kyseisten jarruosien olevan uudet.Takapöyrän laakerit pöyrivät nätisti päästämättä ääntä.
Vaihdoin eteenkin jarrupalat samalla rysäyksellä ja hyvin pelittävät,edes jarrupalojen kulumisvaroitin ei anna valoa vaikka tarvikeosissa ei kyseisiä tunnistimia ole,lienee insinöörityön tulosta moinen varoittamattomuus.
Ilmansuodattimen ja sytytystulpat vaihdoin niinikään,öljyjä en koska olivat juuri vaihdettu.Pakoputken keskipätkä meni vaihtoon myös koska oli poikki ja kiinnikkeet oli katkenneet yhtä lukuunottamatta.Eipä kolise enää.
Ongelma on moottorin vikavalon syttyminen.Saattaa käynnistettäessä olla syttymättä mutta hetken tasaisen ajon jälkeen alkaa palamaan.Niinikään,valon syttymiseen riittää töyssyyn ajaminen ja vastaavasti valon saattaa saada sammumaan ripeällä kaasutuksella,tahi jarrutukselle,tai sitten vain starttaamalla auton uudelle.Mene tiedä...
En siihen OBD-mittaukseen viitsisi viedä ellei jotain oikeaa syytä ole.Uskon vakaasti että kysessä saattaisi olla kosketusvika mutta mistä pirusta alkaisin vikaa etsimään?
Onko olemassa oikotietä onneen vai onko tuo Sputnikki pakko ajaa ehjäämölle koodin lukuun?
Auto käy koko ajan tasaisesti eikä tyhjäkäyntikierrokset nouse ohjearvoa korkeammalle.
Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Takajarrujen rahina on enemmänkin ominaisuus jos auto on ollut käyttämättömänä jonkin aikaa. Häipyy itsekseen, tullakseen takaisin jos auto seisoo pitemmän ajan.
Kulumisvaroitin varoittaa kun varoittimen johto ottaa maihin (=pala on niin ohut että "anturi" koskettaa jarrulevyä). Katsot vain että johdot ei pääse ottamaan maihin, niin vääriä hälytyksiä ei tule, kuten ei oikeitakaan
Aika homma on etsiä vikaa tietämättä mistä edes aloittaa. Tuon takia vikakoodien luku on lähestulkoon ainoa järkevä tapa aloittaa vianhaku. Halvemmaksi pitkällä tähtäimellä tulee ajotietokone tai oma OBD-lukija.
Kannattaa ensin tarkistaa että kaikkien anturien liittimet on kunnolla kiinni, ja johdot näyttävät päällisin puolin ehjiltä.
Kulumisvaroitin varoittaa kun varoittimen johto ottaa maihin (=pala on niin ohut että "anturi" koskettaa jarrulevyä). Katsot vain että johdot ei pääse ottamaan maihin, niin vääriä hälytyksiä ei tule, kuten ei oikeitakaan

Aika homma on etsiä vikaa tietämättä mistä edes aloittaa. Tuon takia vikakoodien luku on lähestulkoon ainoa järkevä tapa aloittaa vianhaku. Halvemmaksi pitkällä tähtäimellä tulee ajotietokone tai oma OBD-lukija.
Kannattaa ensin tarkistaa että kaikkien anturien liittimet on kunnolla kiinni, ja johdot näyttävät päällisin puolin ehjiltä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Osta Lada 11X-sarjaan sopiva ajotietokone. Se näyttää vikakoodit, jonka jälkeen on helpompi miettiä mitä tehdä vialle.
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
takajarrut ollut aina ominaisuus tuo ääni. Saa pois monesti kun vetäsee käkkärin pikkasen päälle hankaamaan ajon aikana mut onmuistettava et liukkaalla voi perä irrota jos tämän kikan tekee... itselläni kosteella kelillä varottelee jarrupaloista vaikka johdot on kokonaan irti pyöränpuolelta eli kosketushärö jossain mut ei haittaa menoo 

Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Tuo rahinaominaisuus poistuu, kun seuraavan jarruremontin yhteydessä hioo jarrurummusta kulumisen aiheuttaman olakkeen pois. Pääsee ruoste paremmin pois.
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Jarrukenkien vaihdon yhteydessä tarkastettu jarrurummut eikä mainitsemiasi olakkeita ollut.
Lienee siis pikemminkin merkille tyypillinen ominaisuus..
Lienee siis pikemminkin merkille tyypillinen ominaisuus..
Re: Moottorin vikavalo palaa!!!!!+Vähän muuta..
Oikeastaan ajoin sorvilla viistoksi sen osan mihin ei jarrukengät ole vastanneet. Ei ole rohissut vaikka välillä seisonut useampia viikkoja tuo auto. Pääsee paremmin roskat ja hiekat pois. Jos jarrukilven alalaidasta ottaisi palan pois, voisi ajaa saman asian.taifuuni1 kirjoitti:Jarrukenkien vaihdon yhteydessä tarkastettu jarrurummut eikä mainitsemiasi olakkeita ollut.
Lienee siis pikemminkin merkille tyypillinen ominaisuus..
Itse en hyväksy tuollaisia ominaisuuksia
