Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Anturi lienee ollut oikea.

Puhaltimen käynnistyminen johtuu siitä, että liittimen irrottaminen kertoo ohjainyksikölle anturin olevan pois pelistä.

Koska lämpötilasta ei sitten ole tietoa, käynnistää ohjain varotoimena jäähdytyspuhaltimen.

Mittauksen hankaluuksista en tähän hätään osaa sanoa mitään.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Jeps, ja tähän tulee nyt väkisin useamman päivän aikalisä nyt. Mun on pakko edistää muita projekteja joita on saatava tänä syksynä tehtyä ennen maan jäätymistä.

Kerron taas heti kun on jotain raportoitavaa tähän aiheeseen tai kerkiän tekemään uusia mittauksia. Auto toimii tällä hetkellä kohtuulllisen hyvin tai jopa hyvin, tilanne on pysynyt stabiilina nyt laturin hiilten vaihdon jälkeen, eli nypytystä on vain hieman koneen ollessa kylmänä. Muutoin satunnaista ja hädintuskin havaittavaa.

- Saku
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Noniin, kesä tuli ja lämpöisemmät kelit. Ja tänään syttyikin sitten keltainen moottorivalo ajossa (moottori mittarin mukaan n. 55-60 asteinen, lievä ylämäki, tasaiset kierrokset). Mitään nykäystä tms. käynnissä en tuossa havainnut. Pysäytin tien sivuun hetkeksi, käytin virrat poissa ja uudelleen käyntiin. Kaikki vaikutti kuitenkin ok:lta, joten ajoin sitten loppumatkan töihin.

Kertoilen mitä vikakoodia tuolla on kunhan jostain saa välineen millä lukea.

- Saku
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Nyintää ja vikavalon palamisia ei ole ollut enää hyvään toviin, eipä juurikaan sitten viimeisimmän postauksen, mutta toisenlaista ongelmaa on ollut nyt useamman viikon ajan:

Auton kun esilämmittää, niin eipä lähde käyntiin, ei vaikka sahaa startilla kuinka pitkään lyhyissä pätkissä. Eikä edes lupaa yhtään käynnistymistä. Pitää odottaa semmoinen 10-15 min, riippuen kuinka kauan autoa kerkisi esilämmittää (sekä sisätilat, että kone lämpiävät, huom. mikäli sillä nyt on tähän vaikutusta). Odotuksen jälkeen lähtee sitten käyntiin kun jokin paikka ilmeisesti viilenee sopivasti.

Kylmänä auto lähtee ihan hyvin käyntiin. Auto lähtee myös hyvin käyntiin ajon jälkeen lämpöisenä. Eikä haittaa vaikka kerkiäisi viilentyäkin ns. puolilämpimäksi.


Eli jotain vikaa ilmaantuu kun jokin komponentti on sopivasti "vähäisesti lämmin".


Ja jotta olisi kaikinpuolin mukava debugattava, niin autohan ei tätä tee ihan joka kerta, vaan saattaa lyhyen esilämmityksen jälkeen lähteä välillä ihan nätisti käyntiin. Eikä tietystikään anna keltavaloa kojetauluun lainkaan. Autoon on jo vaihdettu lämpötila-anturi (siinä termostaattikotelossa), mutta sillä ei ollut asiaan vaikutusta vaikka alkuun tuntuikin n. 4-5 starttia taas toimivan hienosti.


Olisiko jotain hyviä ideoita mistä tätä lähtisi perkaamaan?

- Saku

JK. Mikä OBD-lukulaite varmuudella toimii hyvin tällaisessa Ladassa? Täältä palstan kautta yhden harrastajan luona kävin tätä Ladaa luetuttamassa, mutta Ladan ja OBD-laitteen yhteennaittaminen oli melkoisen pitkällinen laitetta irti-kiinni rupeama. Vaikutti siltä, että se lukija ei ainakaan parhaiten Ladaa haluaisi ymmärtää.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onko kyseessä letku- vai lohkolämmitin. Joissain tapauksissa (esim alfa romeo 156) letkulämmitin sijaitsee moottorin lämpöanturin läheisyydessä. Tästä johtuen moottorinlämmitintä käytettäessä kyseinen anturi lämpenee enemmän kuin muu osa moottorista ja kertoo moottorinohjaimelle moottorin olevan kuuma, vaikka todellisuus onkin jotain muuta. Ja moottori yrittää käynnistyä ilman kylmärikastusta.

Tosiaan voi auttaa kun ottaa lämmitysjohdon pois 15min. ennen käynnistystä.

Vielä semmoinen tuli mieleen, että käynnistyykö "lappu lattiassa" paremmin, kun se aktivoi täyskaasurikastuksen muistaakseni.
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

En oikein usko, että tämä on lämppärityypistä kiinni vaan joku ylipäätään sopivassa lämpötilassa aiheuttaa tämän tilanteen. Auto on kuitenkin ollut samalla lämmittimellä jo useita talvia käytössä ja ensimmäistä kertaa (siis talvea, itse käynnistymättömyysvika on tullut jo useita kertoja suhteellisen lyhyellä aikavälillä) käy nyt näin. Reilut 160tkm on nyt mittarissa.

Kesällä auto ei ehkä lähde enää lainkaan noin 10-30 asteen lämmössä käyntiin?

- Saku
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

stt1 kirjoitti: Pitää odottaa semmoinen 10-15 min, riippuen kuinka kauan autoa kerkisi esilämmittää (sekä sisätilat, että kone lämpiävät, huom. mikäli sillä nyt on tähän vaikutusta). Odotuksen jälkeen lähtee sitten käyntiin kun jokin paikka ilmeisesti viilenee sopivasti.
Olisiko jotain hyviä ideoita mistä tätä lähtisi perkaamaan?
Tuli tuosta mieleeni, siskoni Ladassa oli aikanaan sellaista ongelmaa että joutui odottelemaan pysäköinnin jälkeen 15-30 min. ennenkuin sai uudelleen käynnistettyä. Työntämällä lähti ilman odottelua. Vika jäi osittain arvoitukseksi, moottorinohjainyksikön jäähdyttäminen kylmäsprayllä lyhensi odotusaikaa, yksikön vaihto korjasi ongelman. Virtalukon pohja uusittiin ensin, ei vaikutusta vaikka siinä onkin sellainen kulumisesta johtuva ominaisuus, että starttiasennossa "virta katkeaa".

Kokeilepas ilman sisätilan lämmitystä, se kertoo että onko vika auton sisällä vai konehuoneessa.

Tuo moottorinohjainhan sijaitsee auton sisätiloissa, radion alla.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ja kaikki maadoituspisteet kannattaa varmistaa.
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

äölkjhgf kirjoitti:Kokeilepas ilman sisätilan lämmitystä, se kertoo että onko vika auton sisällä vai konehuoneessa.

Tuo moottorinohjainhan sijaitsee auton sisätiloissa, radion alla.
Tjooh, tää sisätilan lämmityksen poisto tuli vasta kanssa tänään mieleen kun syntyjä syviä tänään mietiskelin (lue: hyvinkin lämpimiä ajatuksia -14 asteen pakkasessa kun auto reilun tunnin jäähdyttyään taas lähti käyntiin erittäin hienosti) tuon kanssa.

Aaah, vai siellä se pömpeli on, hyvä tietää. Tai ainakin muistaa. Olen tuon kyllä tainnut joskus tietääkin, unohtunut vain asia. Polttoainesysteemin releet ovatkin siellä ihan edessä konsolin syövereissä.

Maapisteet kävin läpi jo tältä palstalta löytyneiden kuvallisten venäläisten ohjeiden perusteella aiemmin kun yritin hakea tuota nykinän syytä.

- Saku
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Viime talvena oli nykimisongelman ohella juuri tuo lohkolämmityksen vaikutus käynnistykseen.Kaasuläpän asentoanturin vaihdolla poistuivat molemmat viat.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Kaasuläpän asentoanturin vaihdoin eilen... Ei auttanut :(

- Saku
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Kannattaa syynätä nuokin suuttimille tulevat johdot huolella, ettei ole hankaumia. Omassa tuo aiheutti pitkään vaikka minkälaista oiretta ja vikakoodia.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
stt1

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Täytyypä vilkaista, ne on vielä katsomatta.

Tällä välin tapahtunutta:

Keskiviikkona toimi hienosti (starttejakin oli 4kpl), lämmitys pelkästään koneelle.

Torstaina aamulla lämmitys pelkästään koneelle, ei lähtenyt aamulla, millään, edes odottamalla. Monien starttausyritysten jälkeen kokeilin sitten heilutella piuhoja, liitäntöjä ja releitä konsolista. Ei apua. Sitten irroitin kampiakselin asennontunnistimen ja totesin, että se on aika tukevassa pintaruosteesta päästään. Uusi hyllystä tilalle ja lähti heti sen jälkeen käyntiin.

Sen jälkeen on toiminut ok, mutta on aivan liian aikaista sanoa vielä mitään tuliko kuntoon, auto on näennäisesti toiminut tässä muutenkin välillä ihan hyvin ja sitten on taas ollut käynnistymättä. Jos nyt pari viikkoa toimii putkeen risaamatta, niin sitten ehkä voisi ajatella vian korjaantuneen.

Lisäksi olen nyt tilannut OBD-lukijan nimeltään MaxScan GS500 - ihan vain koska tuolla yhdessä toisessa forumin topicissa käyttäjä oli kommentoinut, että toimi 2005 112:n kanssa. Ehkä siis tämänkin, toivottavasti ainakin.

- Saku
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

stt1 kirjoitti:Sitten irroitin kampiakselin asennontunnistimen ja totesin, että se on aika tukevassa pintaruosteesta päästään. Uusi hyllystä tilalle ja lähti heti sen jälkeen käyntiin.

Sen jälkeen on toiminut ok, mutta on aivan liian aikaista sanoa vielä mitään tuliko kuntoon, auto on näennäisesti toiminut tässä muutenkin välillä ihan hyvin ja sitten on taas ollut käynnistymättä.
- Saku

Tarkistitko kampiakselin asentotunnistimen johdotuksen, muistaakseni nimimerkillä johndoe oli käynyt siten että kyseinen piuha oli vastannut pakosarjaan tai johonkin ja aiheutti välillä oikosulkua.

Eli tuostahan se löytyikin: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=34747
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kampiakselin asentotunnistimessa oleva ruoste varmasti vaikuttaa toimintaan. Oletin nyt, että kyseisen induktiivisen anturin käämin sydän (eli se metalli joka siitä kuoresta tulee ulos näkyville) oli ruostunut päästään. Ruoste muuttaa raudan magneettisia ominaisuuksia ja vaikuttaa tietysti myös itse anturin toimintaan ja herkkyyteen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin