E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Nyky bensoin sailyvyys dodella heikkoa.... mutta uusin Tieto tuli Siskon pojalta joka ammatikseen huoltaa Diesel trattoreita ja muita kiinteistohuolto ajoneuvoja....niin sanoi. etta hanella oli dieselpumppu joka oli irroitettu pyorivasta moottorista ja oli kunnossa, niin siina oli dieselit sisalla ettei kuivuisi paikat... niin oli reilun vuoden ollut irti moottorista..ja asiakkaalta oli pumppumennyt. niin oli poika tarjonnut sita varapumppua ,, etta kayttaa pumppuhuollossa tarkistuttamassa etta se on saadoissaan,,,, niin oli saataja firmasta soitettu etta tama pumppu on taysin soko....kaikki paikat oli juminut ja pumpusta ei ollut tullut kalua.vaikka diiselit oli ollut sisalla..... oli asentaja sanonut etta nyky diisselista puuttuu sailonta oljyt ja muut suojaavat aineet,,tai jos on niin ne haihtuu pois.. oli sanonut asentaja etta jos ottaa koneita varastoon niin kannattaa imettaa 2 tahtioljya dieselin sekaan etta vahan paremmin sailyy osat liikkuvassa kunnossa.
Hitto minkaan sailyvyys ei ole itsestaan selvaa niin kuin ennen.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tulipa pitkästä aikaa luetuksi tätäkin osiota.

Pari kommenttia viime juttuihin:

Autoliiton tekninen asiantuntemus on säilynyt aiemmalla tasollaan.

Olisi kiinnostavaa tietää, mihin perustuvat vaikkapa väitteet "todennäköisesti jotain moottorivaurioita on luvassa", "syöpymät polttoainejärjestelmässä" ja suorastaan huumorin puolelle menevä juttu "männät voivat kärsiä".

Sitten näistä "nykybensoista" ja "diisselistä".

Nykyiset bensiinit ja dieselöljyt ovat huomattavasti paremmin säilyviä kuin takavuosien aineet. Tuotekehitys on ollut melkoista.

Vastoin "asentajan" tietoa on nykyisissä dieselöljyissä erityinen suoja-aineistus mm. korroosiota vastaan. Samoin Suomessa kaupan olevien dieselöljyjen säilyvyys ja voitelukyky on hyvä. Noin kylmiltään veikkaan, että tov. t tulpun kertoma ruiskutuspumpun vaurio johtuu aivan jostain muusta kuin polttoaineesta.

Jokainen saa tietysti tehdä omalle ajoneuvolleen mitä lystää, mutta aivan viimeisiä asioita joita itse tekisin, on kaksitahtiöljyn lisääminen dieselpolttoaineeseen.

Yhden asian säilyvyys on muuten aivan kuten ennen - tuskin muuttuu koskaan. Se on Esson baarien ja taksitolppien asiantuntemus.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Nykyiset bensiinit ja dieselöljyt ovat huomattavasti paremmin säilyviä kuin takavuosien aineet. Tuotekehitys on ollut melkoista.
SvS
Tätä mä en edelleenkään vielä purematta niele. Kukaan ei vielä ole mulle selittänyt miksi tuo puolen vuotta vanha bensa ei pala kunnolla verrattuna tuoreempaan bensaan. Tällä tarkoitan mp:n talvisäilytystä. Sillä talven yli seisoneella bensalla käynnistyvyys on heikkoa ja tyhjäkäyntikin huonoa. Myöskin paukuttaa putkessa kaasuttelujen yhteydessä. Tuoreen bensan tankkauksen jälkeen oireet häviää. Ennen etanolibensan tuloa tuota ei tapahtunut. Entinen 95 (ilman etanolia) pelasi vaan nykyisellään ei edes tuolla puolen vuotta tankissa olleella v-powerillakaan pelaa ekalla tankillisella. Säilytystila on kylmä joten tankki oltava aina täynnä. Että se siitä säilyvyydestä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ei säily nykybensa eikä kuulema diiselikään...ennen vuoden ja ylikin kesti bensa ja diisseli ja tupaöljy käyttö kunnossa ihan eri lailla kuin nykyään.... Vaikkei tankit ollut täynnä.. Soitin siskonpojalle ja varmistin asian..firma oli ollut Kuopion Diesel huolto naumanen jossa pumppu oli ollut tarkistuksessa ja heidän käyttämä öljy kestää 5vuotta ja jos muuta ei ole niin voi käyttää sitä 2tahti tai muuta öljyä... Että käyttäkää suoja öljyä tai olkaa käyttämättä..eivät ole minun koneita.... Ja nämä uudet bensat muuten syö letkuja ja muoviosia jotka ei ole tarkoitettu viina bensalle. Tai mitäsitten lieneekin tämä E10ja muut sätökset..
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

jta kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Nykyiset bensiinit ja dieselöljyt ovat huomattavasti paremmin säilyviä kuin takavuosien aineet. Tuotekehitys on ollut melkoista.
SvS
Tätä mä en edelleenkään vielä purematta niele. Kukaan ei vielä ole mulle selittänyt miksi tuo puolen vuotta vanha bensa ei pala kunnolla verrattuna tuoreempaan bensaan. Tällä tarkoitan mp:n talvisäilytystä. Sillä talven yli seisoneella bensalla käynnistyvyys on heikkoa ja tyhjäkäyntikin huonoa. Myöskin paukuttaa putkessa kaasuttelujen yhteydessä. Tuoreen bensan tankkauksen jälkeen oireet häviää. Ennen etanolibensan tuloa tuota ei tapahtunut. Entinen 95 (ilman etanolia) pelasi vaan nykyisellään ei edes tuolla puolen vuotta tankissa olleella v-powerillakaan pelaa ekalla tankillisella. Säilytystila on kylmä joten tankki oltava aina täynnä. Että se siitä säilyvyydestä.

Moi,

Ainakin Neste Oy:n asiantuntijoiden mukaan benziini kyllä säilyy, kunhan käytetään oikeanlaisia astioita.

Muutama vuosi sitten kaadettiin lyijybensaa (20 vuotta vanhaa) iki vanhaan mönkijään, ja se bensa ei käynyt kuin pakoputkessa jos sielläkään. Onneksi masiinassa oli pieni varatankki jossa oli kelvollista ainetta.

Puutarhajyrsin käynnistyi viime sunnuntaina hyvin, tosin laitoin muutaman tipan bensaa tulpan alle ennen kuin yritinkään käynnistystä. Sekin kävi pikkuisen siellä pakoputkessa ennenkuin kone lämpeni. Hyvin toimi vanhalla bensalla ja ajoin hetikohta tankin tyhjäksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Vielä vähän tästä diesel pumppu asiasta... Kävin katsomassa kaverin venettä jossa volvopenta diesel kone.. Ja hänellä samainen varakone..joten puhuin siskonpojan tapahtumasta.. Niin hän kiitteli muistutuksesta.. Ja kertoi että hänellä oli ennen ollut ford transit jossa hän oli käyttänyt kaks tahti öljyä voitelemaan punppua kun transussa oli ollut kova ääni ilman voiteluainetta.... Kaveri aikoi ainakin varakoneen punpun voidella.. Tehkää te miten parhaaksi näette omissa koneissanne...
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Jouska kirjoitti: Moi,

Ainakin Neste Oy:n asiantuntijoiden mukaan benziini kyllä säilyy, kunhan käytetään oikeanlaisia astioita.

Muutama vuosi sitten kaadettiin lyijybensaa (20 vuotta vanhaa) iki vanhaan mönkijään, ja se bensa ei käynyt kuin pakoputkessa jos sielläkään. Onneksi masiinassa oli pieni varatankki jossa oli kelvollista ainetta.

Puutarhajyrsin käynnistyi viime sunnuntaina hyvin, tosin laitoin muutaman tipan bensaa tulpan alle ennen kuin yritinkään käynnistystä. Sekin kävi pikkuisen siellä pakoputkessa ennenkuin kone lämpeni. Hyvin toimi vanhalla bensalla ja ajoin hetikohta tankin tyhjäksi.
Niin varmaan jossain tiiviisti suljetussa astiassa voi säilyä mutta niin säilyi vanhakin bensa. Mikä säilyi myöskin tankissa pitemmän aikaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Taas kevät testi. Ruohonleikkuri joka syksyn ajon jäljiltä tankki puolillaan. Nykimistä eikä lähtenyt käyntiin, yritti kyllä "yskiä". Kaadoin vanhat bensat pois ja uudet tilalle, toisella nykäisyllä käyntiin. Sitten kokeilin toista leikkuria eikä sekään käynnistynyt, kaadoin tankkiin vanhan joukkoon uutta bensaa ja muutamalla nykäisyllä käyntiin. Käynti oli ensin hiukan ontuvaa ja vasta lämmettyään kävi kunnollla. Tästä taas päättelynä ettei tuo ruohonleikkurin tankki ole oikea säilytyspaikka nyky bensalle.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ennen minakin ajoin vanhat pensat ruohon leikkurilla kun pojat ei enaa uskaltaneet veneeseen pistaa ylivuotisia pensoja niin meika ajeli vanhalla leikkurilla ilman mitaan vaivoja ....ehka pieni savu kun kaksitahtioljya oli pojilla tankeissa sotkettuna..leikkuri oli vANHA RIESKA...nykyaan sahkoleikkuri homman hoitaa...kun ei ex osannut kaytaa pensaleikkuria. saatoi olla parikin vuotta vanhaa bensuunia.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:Tästä taas päättelynä ettei tuo ruohonleikkurin tankki ole oikea säilytyspaikka nyky bensalle.
Lattarauta kirjoitti:Eihän se ole ilmatiivis.. lämpötila ja sen vaihtelu varmasti vaikuttaa myös.
Niin, mutta ei se ollut vanhankaan bensan aikana ilmatiivis ja silloinkin talven aikana lämpötilat vaihteli. Kuitenkin keväällä lähti käyntiin vaikka ne syksyn bensat oli tankissa? Toki molemmat leikkurit ovat joka vuosi vuoden vanhempia mutta kuitenkin aina koko kesän moitteettomasti pelaa, kunhan kevät käynnistykseen on tuoreet bensat. Pitääpä tänäkesänä taas vaihtaa molempiin öljyt, ilmansuodatin ja tulppa. Toisen pitäisi ostaa uusi terä kun alkaa olemaan jo niin pyöreä reuna ettei sa enää teroitettua, kummasti nuo terät kuluu kun surutta sepeliinkin päästellään (taloyhtiön konettahan ei kukaan omista).
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Nykybensoissa seassa oleva etanoli imee ilmankosteutta itseensä ja bensa menee siksi huonoksi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo kuulostaa jo ihan järkeenkäyvältä selitykseltä.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Kohtahan tuota säilyvyyttä tulee testattua, kun pitää pari vuotta seissyttä autoa liikutella ettei aivan maadu.

Edit. 14.5 Lähtihän se heti käyntiin kun "ryypyt" antoi kanisterista, mutta ei käy tyhjäkäyntiä, kaasulla pysyy käynnissä. Olisko hapettumaa sytkäpuolella ettei jaksa käydä tai sitten bensa on huonoa :?:
Viimeksi muokannut Evreka, 14.5.2013 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Lähti minun mopo käyntiin kaksi vuotta vanhalla eekympillä. Sitä piti vain ryypyttää todella reilusti ja mäkistartata useaan kertaan, että edes lupasi. Nyt uudella bensalla lähtee aina ensimmäisellä yrittämällä käyntiin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Minun Helmeni ei välitä E10 bensiinistä. Tuli sitä kokeiltua kerran. Kaasarina Ozon.
Lievää nykimistä ja empimistä kun painaa kaasun pohjaan. Ja kylmänä tarvitsee enempi ja kauemmin ryyppyä kuin 98 bensalla.

äSSä taas on säädetty toimimaan E10 polttoaineella joten siinä ei ole ongelmaa.
Kaasarina 2101-1107010-03
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin