Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Auto on siis vaz 2111 vm.2005 ja moottori 21124
Ajelin normaalisti noin 80km/h kunne yllättäen auto vain hyytyy ja kaikki elo katoaa. Ei edes nyi tai pätki. Vaihtelin siinä sitten pienempää vaihdetta vauhdin hiljetessä ja pidin konetta pyörimässä. Kaasua painettaessa kuului pientä paukuttelua, mutta muuta reagointia kaasuun ei ollut.
Vauhdin hiljennyttyä vaihdoin kakkoselle(tässä vaiheessa moottori ehti sammua, syttyi merkkivalot mittaristossa) ja pim lada heräsi henkiin ja toimii ja kulkee aivan normaalisti.
Ei vikakoodeja muistissa.
Tähän mennessä tehty:
Moottoritilan maadoitukset tarkistettu, putsattu ja käsitelty contact protectilla
- akun vierestä korista 2kpl
- moottorista vaihteiston puoleisesta päädystä 2kpl
Kuskin jalkatilan oikealla puolella oleva maadoitus oli löysällä - kiristetty
Kampiakselin asentotunnistin putsattu ja liittimeen contact protectia.
Näiden toimenpiteiden jälkeen teki kuitenkin saman tempun uudestaan..
Hinausturva lienee syytä hankkia pikaisesti.. ei kovin herätä luottamusta Ladan Laatu:D
Ajelin normaalisti noin 80km/h kunne yllättäen auto vain hyytyy ja kaikki elo katoaa. Ei edes nyi tai pätki. Vaihtelin siinä sitten pienempää vaihdetta vauhdin hiljetessä ja pidin konetta pyörimässä. Kaasua painettaessa kuului pientä paukuttelua, mutta muuta reagointia kaasuun ei ollut.
Vauhdin hiljennyttyä vaihdoin kakkoselle(tässä vaiheessa moottori ehti sammua, syttyi merkkivalot mittaristossa) ja pim lada heräsi henkiin ja toimii ja kulkee aivan normaalisti.
Ei vikakoodeja muistissa.
Tähän mennessä tehty:
Moottoritilan maadoitukset tarkistettu, putsattu ja käsitelty contact protectilla
- akun vierestä korista 2kpl
- moottorista vaihteiston puoleisesta päädystä 2kpl
Kuskin jalkatilan oikealla puolella oleva maadoitus oli löysällä - kiristetty
Kampiakselin asentotunnistin putsattu ja liittimeen contact protectia.
Näiden toimenpiteiden jälkeen teki kuitenkin saman tempun uudestaan..
Hinausturva lienee syytä hankkia pikaisesti.. ei kovin herätä luottamusta Ladan Laatu:D
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Polttoainepumpun rele tai itse pumppu? Silloinhan kaikki muu toimisi, mutta bensan syöttö loppuisi ja siksi sammuisi.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Hieman päivitystä tilanteeseen:
Edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen teki saman tempun uudestaan. Tällä kertaa painoin kytkimen pohjaan ja annoin moottorin pysähtyä ja nostin kytkimen ja samantien moottori käynnistyi ja Lada toimi taas normaalisti ja 150km maantieajossa ei mitään ongelmia.
Vaikuttaa joltain Start&Stop järjestelmältä:DD
Nyt lisäksi tehty:
Ecun alla olevat sulakkeet ja releet käsitelty contact cleanerillä.
Tankin tarkastusluukun alla olevaan liittimeen contact cleaneriä
Tyhjäkäyntimoottorin liittimeen contact cleaneriä.
Pitäisikö tk:n karan liikkua tai pyöriä? Tuo ei tuntunu liikkuvan mihinkään.
Tosiaan mitään vikakoodia ei tule, joten anturit pitäisi olla siten kunnossa?
Edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen teki saman tempun uudestaan. Tällä kertaa painoin kytkimen pohjaan ja annoin moottorin pysähtyä ja nostin kytkimen ja samantien moottori käynnistyi ja Lada toimi taas normaalisti ja 150km maantieajossa ei mitään ongelmia.
Vaikuttaa joltain Start&Stop järjestelmältä:DD
Nyt lisäksi tehty:
Ecun alla olevat sulakkeet ja releet käsitelty contact cleanerillä.
Tankin tarkastusluukun alla olevaan liittimeen contact cleaneriä
Tyhjäkäyntimoottorin liittimeen contact cleaneriä.
Pitäisikö tk:n karan liikkua tai pyöriä? Tuo ei tuntunu liikkuvan mihinkään.
Tosiaan mitään vikakoodia ei tule, joten anturit pitäisi olla siten kunnossa?
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Missäs kunnossa on ruiskun lämpötila-anturi? Käsittääkseni Bosch-ruiskussa on joku varotoiminto, joka sammuttaa moottorin, jos moottorin lämpötila nousee liikaa. Jos lämpötila-anturi on sopivasti rikki, niin tuollaista oiretta voisi ilmetä. Mittariston lämpötilamittarillehan on sitten oma anturinsa ainakin Samarassa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
TK-moottorin kara liikkuu vain sähköllä.4eburashka kirjoitti: Pitäisikö tk:n karan liikkua tai pyöriä? Tuo ei tuntunu liikkuvan mihinkään.
Virtalukon pohja myös mahdollinen vikapaikka.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Suzuki SX4 -13
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Minä en mitään ymmärrä, virtalukon pohja (hapettunut/kulunut )selittää noita oireita, kuten ladacat edellä toteaa.
warre 353w sedan,
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
10 sarjassa ei virtalukon pohjat hapetu,kun kenties joskus jossai muissa.Kysymys on selkeesti +/- viasta.Se,mistä,sen miekii haluaisin tietää.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
En tiedä liekö vain sattumaa, mutta vika on esiintynyt aina noin 5-10 kilometrin jälkeen kun "kylmiltään" lähtee liikkeelle. Eli moottorin lämpötila ei ole vielä aivan normaali. Pidemmässä ajossa sammuilua ei ole esiintynyt.
Vikakoodinlukija (Maxscan gs500) näyttää ajon jälkeen lämpötilaksi 90-92 astetta, flekti käynnistyy 98-99 asteessa.
Mittariston lämpötilamittari näyttää samanlaisia lukemia.
En ole kuullut käynnistyykö flekti vian ilmetessä (jos ruiskun lämpötila-anturi luulee koneen olevan liian kuuma)
No täytyy liitin ainakin putsata ja vikkelillä sormilla kai pystyy itse anturinkin vaihtamaan ilman, että tarvitsee nesteitä tyhjentää.
Virtalukko menee myös tarkastus listalle. Virtalukko on hieman jäykähkö näin parempaan merkkiin tottuneelle:D
Vikakoodinlukija (Maxscan gs500) näyttää ajon jälkeen lämpötilaksi 90-92 astetta, flekti käynnistyy 98-99 asteessa.
Mittariston lämpötilamittari näyttää samanlaisia lukemia.
En ole kuullut käynnistyykö flekti vian ilmetessä (jos ruiskun lämpötila-anturi luulee koneen olevan liian kuuma)
No täytyy liitin ainakin putsata ja vikkelillä sormilla kai pystyy itse anturinkin vaihtamaan ilman, että tarvitsee nesteitä tyhjentää.
Virtalukko menee myös tarkastus listalle. Virtalukko on hieman jäykähkö näin parempaan merkkiin tottuneelle:D
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Todennäköisesti nesteet eivät edes karkaa pois anturia irroittaessa, kunhan paisarin korkki on kiinni ja jäähdytysjärjestelmä on muuten tiivis. On tullut huomattua että ainakin ne ohuimmat jäähdytysnestettä kuljettavat letkut voi aivan hyvin irroittaa ilman, että jäähdytysnestettä alkaa valua ulos. Jos sitten korkin avaa, niin sieltähän se imaisee ilmaa ja nestettä alkaa tulla letkunipoista.4eburashka kirjoitti:No täytyy liitin ainakin putsata ja vikkelillä sormilla kai pystyy itse anturinkin vaihtamaan ilman, että tarvitsee nesteitä tyhjentää.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Mystisen vian selvittely jatkuu:
Tein tämän http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=28158 aiheen tarkastuksia Maxscan gs500 vikakoodinlukijalla.
Kaasuläpän asentotunnistin:
kaasu kiinni: 9%
kaasu heti pohjaan: 85%
eli ok
sytytysennakko:
tyhjäkäynnillä tuon 11-12 astetta.
ok
MAF:
kylmällä moottorilla tyhjäkäynnillä 3,0g/s
ok
Jäähdytinnesteen ja imuilman lämpötila:
Auton seistyä molemmat 22 celciusta. Ajon jälkeen jäähdytin nesteen lämpötila noin 92c
ok
Happianturit:
moottori kylmä ja sammutettuna molemmat 0,45
eli sikäli ok. Täytyy moottori lämpimänä katsoa uudestaan.
Huomasin öljypohjasta venttiilikoppaan menevässä huohotinletkussa suht ison murtuman.
Irroitin letkun venakopan päästä ja mittasin halkaisijaksi 30mm ja ostin uutta letkua.
Letku jäi kuitenkin vaihtamatta koska öljypohjan lähtö onkin 34mm!... Mikähän järki tossakin taas on...
Tuskin rikkinäinen huohotinletku voi ajosta sammuilua aiheuttaa?
Tässä aiheessa http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 5&start=15
kerroin vikakoodista P0343 - nokka-akselinasentotunnistimen toimintahäiriö
joka nyt uusiutui. Välissä ajoa noin 700km. Silloin laitoin liittimeen kontaktisuoja-ainetta ja toistin nyt saman tempun.
Yritin myös irroittaa itse anturin, mutta eipä se kohtuullisella vääntämiselläkään tuntunut hievahtavan minnekkään. Jotenkin on jakohihnan kopassa jumissa.
Epäilen kuitenkin P0343:n vaikutusta sammuiluun: johto irroitettuna auto lähti normaalisti käyntiin, koeajoa en tehnyt. Vikavalo ei samantien syttynyt, mutta vika löytyi pending osiosta.
Tein tämän http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=28158 aiheen tarkastuksia Maxscan gs500 vikakoodinlukijalla.
Kaasuläpän asentotunnistin:
kaasu kiinni: 9%
kaasu heti pohjaan: 85%
eli ok
sytytysennakko:
tyhjäkäynnillä tuon 11-12 astetta.
ok
MAF:
kylmällä moottorilla tyhjäkäynnillä 3,0g/s
ok
Jäähdytinnesteen ja imuilman lämpötila:
Auton seistyä molemmat 22 celciusta. Ajon jälkeen jäähdytin nesteen lämpötila noin 92c
ok
Happianturit:
moottori kylmä ja sammutettuna molemmat 0,45
eli sikäli ok. Täytyy moottori lämpimänä katsoa uudestaan.
Huomasin öljypohjasta venttiilikoppaan menevässä huohotinletkussa suht ison murtuman.
Irroitin letkun venakopan päästä ja mittasin halkaisijaksi 30mm ja ostin uutta letkua.
Letku jäi kuitenkin vaihtamatta koska öljypohjan lähtö onkin 34mm!... Mikähän järki tossakin taas on...
Tuskin rikkinäinen huohotinletku voi ajosta sammuilua aiheuttaa?
Tässä aiheessa http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 5&start=15
kerroin vikakoodista P0343 - nokka-akselinasentotunnistimen toimintahäiriö
joka nyt uusiutui. Välissä ajoa noin 700km. Silloin laitoin liittimeen kontaktisuoja-ainetta ja toistin nyt saman tempun.
Yritin myös irroittaa itse anturin, mutta eipä se kohtuullisella vääntämiselläkään tuntunut hievahtavan minnekkään. Jotenkin on jakohihnan kopassa jumissa.
Epäilen kuitenkin P0343:n vaikutusta sammuiluun: johto irroitettuna auto lähti normaalisti käyntiin, koeajoa en tehnyt. Vikavalo ei samantien syttynyt, mutta vika löytyi pending osiosta.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Kävin mittauttamassa päästöt:
tyhjäkäynti 830rpm:
CO 0,25 %
HC 81 ppm
CO2 14,9 %
O2 0,58 %
Lambda 1,016
2000 rpm
CO 0,36 %
HC 80 ppm
CO2 14,8 %
O2 0,63 %
Lambda 1,015
Mittaaja sanoi, että on hyväksyttävissä rajoissa.
Mutta häkähän on kuitenkin liian korkea, oliko Euro 3 raja 0,2 vai 0,3 ? (Auto vm 2005)
Kone oli normaalilämpöinen, mutta ei asentaja sen enempää huudattanut kun katsoi päästöjen olevan ok..
tyhjäkäynti 830rpm:
CO 0,25 %
HC 81 ppm
CO2 14,9 %
O2 0,58 %
Lambda 1,016
2000 rpm
CO 0,36 %
HC 80 ppm
CO2 14,8 %
O2 0,63 %
Lambda 1,015
Mittaaja sanoi, että on hyväksyttävissä rajoissa.
Mutta häkähän on kuitenkin liian korkea, oliko Euro 3 raja 0,2 vai 0,3 ? (Auto vm 2005)
Kone oli normaalilämpöinen, mutta ei asentaja sen enempää huudattanut kun katsoi päästöjen olevan ok..
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Näitä päästötuloksia on aina kiva lukea, mutta elämyksestä tekisi täydemmän jos viereen viskaisi ne raja-arvot. Tosin meillä kaikilla lienee ne tiedossa, mutta jos joku ei satu muistamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Siis vm. 2005 Euro 3 auton rajat ovat:
väh. 2000rpm
CO 0,2%
HC 100 ppm
Lambda 0,97 - 1,03
Tyhjäkäynnillä päästöjä ei mitata mikäli OBD-testi ok.
CO 0,36% oli siis liian korkea vaikka korjaamon pappa sanoi päästöjen olevan hyväksyttävät. Menin siis uudestaan korjaamolle lapun kanssa ja sanoin että CO raja on 0,2% vuosimallin 2005 autossa. Lada pääsi samantien uuteen mittaukseen, mutta tälläkertaa vanhemman ikäpolven asentaja tulostaa lapun missä CO 0,27%! Vaikka vielä huomautin että pitäisi saada alle 0,2% niin herra vain väittää että raja on 0,3%. Ei sentään ottanut uutta maksua toisesta mittauksesta.
Toisella mittauksen arvot:
~2500rpm
CO 0,27%
HC 57 ppm
CO2 14,9%
O2 0,60 %
Lambda 1,013
Kone oli lämmin, mutta mittauksessa ei konetta käytetty kunnolla kovilla kierroksilla..
Vai onko katti vain yksinkertaisesti sökö?
Toista autoa(vm. 93 340tkm ajettu) katsastaessa katsuri huudattanut useamman minuutin kunnon kierroksilla (3000-4000rpm) ja sitten todennut, että hyvät on arvot. (CO aina ollut reilusti alle 0,1%)
Sitten tuohon sammuilu vaivaan, useampi tuhat kilometriä tullut ajettua ja ainut yhdistävä tekijä sammuilulle on ollut, että sitä ilmenee kylmänä lähdettäessä 0-15km jälkeen. Ja joka kerta kytkimen pohjaan painamisen jälkeen lähtenyt samantien käyntiin. Kerran sammui myös liikennevaloissa, mutta lähti samantien avaimesta käyntiin.
väh. 2000rpm
CO 0,2%
HC 100 ppm
Lambda 0,97 - 1,03
Tyhjäkäynnillä päästöjä ei mitata mikäli OBD-testi ok.
CO 0,36% oli siis liian korkea vaikka korjaamon pappa sanoi päästöjen olevan hyväksyttävät. Menin siis uudestaan korjaamolle lapun kanssa ja sanoin että CO raja on 0,2% vuosimallin 2005 autossa. Lada pääsi samantien uuteen mittaukseen, mutta tälläkertaa vanhemman ikäpolven asentaja tulostaa lapun missä CO 0,27%! Vaikka vielä huomautin että pitäisi saada alle 0,2% niin herra vain väittää että raja on 0,3%. Ei sentään ottanut uutta maksua toisesta mittauksesta.
Toisella mittauksen arvot:
~2500rpm
CO 0,27%
HC 57 ppm
CO2 14,9%
O2 0,60 %
Lambda 1,013
Kone oli lämmin, mutta mittauksessa ei konetta käytetty kunnolla kovilla kierroksilla..
Vai onko katti vain yksinkertaisesti sökö?
Toista autoa(vm. 93 340tkm ajettu) katsastaessa katsuri huudattanut useamman minuutin kunnon kierroksilla (3000-4000rpm) ja sitten todennut, että hyvät on arvot. (CO aina ollut reilusti alle 0,1%)
Sitten tuohon sammuilu vaivaan, useampi tuhat kilometriä tullut ajettua ja ainut yhdistävä tekijä sammuilulle on ollut, että sitä ilmenee kylmänä lähdettäessä 0-15km jälkeen. Ja joka kerta kytkimen pohjaan painamisen jälkeen lähtenyt samantien käyntiin. Kerran sammui myös liikennevaloissa, mutta lähti samantien avaimesta käyntiin.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Nokka-akselin asentoanturi ei vaikuta käyntiin eikä merkittävästi päästöihinkään. Kaikki alipainevuodot kannattaa korjata kyllä, eli se huohottimen letku uusiksi. Voisin kyllä epäillä moottorinohjausyksikön kondensaattorivikaa. Toimiiko auto paremmin kuumalla säällä? Lämpö elvyttää kondensaattoreita.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Mitä olen tuossa omassa useamman kerran katsastuksen yhteydessä seurannut mittausta, päästöt putoavat jyrkästi moottorin lämmettyä. Eli jäähtyneellä moottorilla mittaukseen, kaikki punaisella. Katsuri käyttää aikansa kovemmilla kierroksilla ja jonkin ajan kuluttua arvot "romahtavat" reilusti alle sallittujen todella nopeasti.
Jos arvoja joutuu kikkailemaan pihalle, jossain lienee ongelmaa. Eikös tässä ollut se puolaongelma ennen? Katin päällehän tuo on saattanut käydä, sen yksi tehtävähän on hapettaa häkää hiilidioksidiksi.
Jos arvoja joutuu kikkailemaan pihalle, jossain lienee ongelmaa. Eikös tässä ollut se puolaongelma ennen? Katin päällehän tuo on saattanut käydä, sen yksi tehtävähän on hapettaa häkää hiilidioksidiksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06