Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Terve!
Oireet sopivat niin moneen vikaan (esim. kuluneisiin generaattorin hiiliin), että menisi täysin arvailuksi edes yrittää arvata.
Mutten malta olla kysymättä: Miksi ihmeessä teknisten kysymysten esittäjät kovin usein - lähes aina - jättävät meidät vastausta yrittävät arvailemaan vaikkapa auton ajomäärää? Onko asia jotenkin salainen tai vaikea?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715
menestystä
SvS
Oireet sopivat niin moneen vikaan (esim. kuluneisiin generaattorin hiiliin), että menisi täysin arvailuksi edes yrittää arvata.
Mutten malta olla kysymättä: Miksi ihmeessä teknisten kysymysten esittäjät kovin usein - lähes aina - jättävät meidät vastausta yrittävät arvailemaan vaikkapa auton ajomäärää? Onko asia jotenkin salainen tai vaikea?
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Huohottimen alaletku vaihdettu.Smoppi kirjoitti:Nokka-akselin asentoanturi ei vaikuta käyntiin eikä merkittävästi päästöihinkään. Kaikki alipainevuodot kannattaa korjata kyllä, eli se huohottimen letku uusiksi. Voisin kyllä epäillä moottorinohjausyksikön kondensaattorivikaa. Toimiiko auto paremmin kuumalla säällä? Lämpö elvyttää kondensaattoreita.
En ole huomannut ulkolämpötilalla olevan vaikutusta sammuiluun, ei ole eroa lähteekö aamulla(10C) vai työpäivän jälkeen auton seistyä auringossa(25C). Saattaa sammua tai olla sammumatta ihan satunnaisesti..
Autolla ajettu 111tkm. Voiko laturi/hiilet olla noilla kilometreillä lopussa? Muissa tietämissäni tapauksissa (Ford, Volvo, Toyota)(Kaikissa Boschin laturi) hiilet alkavat olla vaihtokunnossa 200tkm:n paikkeilla. Voisihan nuo hiilet tietysti tarkastaa. Latausjännite n. 14V tyhjäkäynnillä.Terve!
Oireet sopivat niin moneen vikaan (esim. kuluneisiin generaattorin hiiliin), että menisi täysin arvailuksi edes yrittää arvata.
Mutten malta olla kysymättä: Miksi ihmeessä teknisten kysymysten esittäjät kovin usein - lähes aina - jättävät meidät vastausta yrittävät arvailemaan vaikkapa auton ajomäärää? Onko asia jotenkin salainen tai vaikea?
Ostin pari vararelettä, niin voisi kokeeksi bensapumpunreleen ja pääreleen vaihtaa.
Käytin tänään toisella korjaamolla, jossa sentään tiedettiin raja-arvot. No eihän siitä hyväksyttävää lappua saanut, CO 0,24 ja HC ~30. Vaikka piti pitkään kierroksia yllä yms. kyllä kaiken asentaja yritti. Elikkä diagnoosi aika selkeä, katti tehoton. Viipurista uuden hinta n. 125e joten ei katastrofi. Deltan hintaa en uskalla edes veikata:DMitä olen tuossa omassa useamman kerran katsastuksen yhteydessä seurannut mittausta, päästöt putoavat jyrkästi moottorin lämmettyä. Eli jäähtyneellä moottorilla mittaukseen, kaikki punaisella. Katsuri käyttää aikansa kovemmilla kierroksilla ja jonkin ajan kuluttua arvot "romahtavat" reilusti alle sallittujen todella nopeasti.
Jos arvoja joutuu kikkailemaan pihalle, jossain lienee ongelmaa. Eikös tässä ollut se puolaongelma ennen? Katin päällehän tuo on saattanut käydä, sen yksi tehtävähän on hapettaa häkää hiilidioksidiksi.
Olisihan se ollut pieni ihme jos katti olisi kestänyt ~70 kilometrin kolmella pytyllä ajoa(ykkös sylinterin sytytyspuola hajosi), kun vielä tässä 21124 moottorissa katalysaattori on suoraan pakosarjassa.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Kyllä nuo arvot ihan rajojen sisäpuolella ovat. http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=2725
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Ei ole, pitää olla CO>0,2
http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf
sivu 24.
Tuon linkin tieto on vuodelta 2004.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf
sivu 24.
Tuon linkin tieto on vuodelta 2004.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Terve!
Vaikea kysymys, etenkin näin etänä.
Arvauksena: mahtaisiko katalysattorin kennosto olla murtunut (tai jokin muu satunnainen tukos pakojärjestelmässä)? Sopisi oireisiin.
Katalysaattorivikaan viittaisivat myös mitatut pakokaasuarvot: sekä HC- että CO-arvot ovat korkeat. CO:n pitäisi olla lähellä nollaa ja HC:n suuruusluokkaa 5...15 miljoonasosaa.
***
Näissä pakokaasuasioissa on hyvä muistaa pari seikkaa:
- Katsastusrajat ovat hyvin väljät, eikä niiden perusteella saatavaa hyväksyntää voi pitää minään takeena siitä, että moottori olisi kunnossa.
- Pakokaasuarvot riippuvat kovin paljon mm. mittalaitteiden kunnosta ja käyttäjän ammattitaidosta. Viime mainitusta totean kohteliaasti, että ammattitaito vaihtelee.
***
Toki 110 Mm ajetussa voivat generaattorin hiilet olla lopussa.
***
Tov. samarain vastauksessa on lapsus: pitää tietysti olla CO<0,2%, eikä yli.
menestystä
SvS
Vaikea kysymys, etenkin näin etänä.
Arvauksena: mahtaisiko katalysattorin kennosto olla murtunut (tai jokin muu satunnainen tukos pakojärjestelmässä)? Sopisi oireisiin.
Katalysaattorivikaan viittaisivat myös mitatut pakokaasuarvot: sekä HC- että CO-arvot ovat korkeat. CO:n pitäisi olla lähellä nollaa ja HC:n suuruusluokkaa 5...15 miljoonasosaa.
***
Näissä pakokaasuasioissa on hyvä muistaa pari seikkaa:
- Katsastusrajat ovat hyvin väljät, eikä niiden perusteella saatavaa hyväksyntää voi pitää minään takeena siitä, että moottori olisi kunnossa.
- Pakokaasuarvot riippuvat kovin paljon mm. mittalaitteiden kunnosta ja käyttäjän ammattitaidosta. Viime mainitusta totean kohteliaasti, että ammattitaito vaihtelee.
***
Toki 110 Mm ajetussa voivat generaattorin hiilet olla lopussa.
***
Tov. samarain vastauksessa on lapsus: pitää tietysti olla CO<0,2%, eikä yli.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Sitten se lapsus on myös Trafin ohjeissa. Kyllä tuo CO<0,2% taitaa olla ennemmin yli kuin ali.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
***
Tov. samarain vastauksessa on lapsus: pitää tietysti olla CO<0,2%, eikä yli.
menestystä
SvS
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Moro!
Muinoin merkintä A>B tarkoitti sitä, että A on suurempi kuin B, ja luulenpa sen pätevän edelleenkin.
Tulkitsen Trafin ohjetta siten, että jos CO>0,2% (CO-arvo on suurempi kuin 0,2%), niin pakokaasutestin tulos on hylätty.
Jos taas mittaustulos on, CO<=0,2% (CO-arvo pienempi tai yhtäsuuri kuin 0,2%), niin pakokaasutestin tulos on hyväksytty.
Muinoin merkintä A>B tarkoitti sitä, että A on suurempi kuin B, ja luulenpa sen pätevän edelleenkin.
Tulkitsen Trafin ohjetta siten, että jos CO>0,2% (CO-arvo on suurempi kuin 0,2%), niin pakokaasutestin tulos on hylätty.
Jos taas mittaustulos on, CO<=0,2% (CO-arvo pienempi tai yhtäsuuri kuin 0,2%), niin pakokaasutestin tulos on hyväksytty.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Jos pilkkua aletaan oikein viilaamaan, niin merkinnän kuuluisi olla CO ≤0,2%, niin silloin se pienempi tai yhtäsuuri kuin 0,2%.Latikka kirjoitti:Moro!
Jos taas mittaustulos on, CO<=0,2% (CO-arvo pienempi tai yhtäsuuri kuin 0,2%), niin pakokaasutestin tulos on hyväksytty.

Mutta itselle tuo hylätty tulos nyt tuli, kun en sitä sivussa huomannut, tuijotin pelkästään tuota taulukkoa.

Ajokiellot on kuitenkin merkitty selvästi sanalla "yli", että hölmömpikin ymmärtää.
Viimeksi muokannut samarai, 20.6.2013 4:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Niinpä niin.
Ilman pilkun viilausta hyväksytyn tuloksen raja-arvo on 0,2% ja ylittävät arvot (CO>0,2%) aiheuttavat hylkäyksen tai jopa ajokiellon.
Raja-arvo on ilmoitettu yhden desimaalin tarkkuudella, joten pilkkua viilaamalla maksimi raja-arvo voisi olla enimmillään 0,204.
Ilman pilkun viilausta hyväksytyn tuloksen raja-arvo on 0,2% ja ylittävät arvot (CO>0,2%) aiheuttavat hylkäyksen tai jopa ajokiellon.
Raja-arvo on ilmoitettu yhden desimaalin tarkkuudella, joten pilkkua viilaamalla maksimi raja-arvo voisi olla enimmillään 0,204.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Olet täysin oikeassa Latikka. Ei pysty mitään enää selittelemään. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Onko tietoa mikä on hiilien minimi pituus? Entä pituus uutena?Sdelano v SSSR kirjoitti:
Toki 110 Mm ajetussa voivat generaattorin hiilet olla lopussa.
SvS
Autosta löytyy Iskran laturi. Hiilien pituudet 8 ja 9 mm.
Re: Vaz 2111 satunnainen sammuminen/hyytyminen
Moi,
Tämä teksti löytyy Samaran 55A laturin ohjeesta:
Jos hiiliharjat ovat kuluneet ja niiden ulkonema pitimestään on alle 5mm, niin uusikaa hiiliharjat yhdessä hiilenpitimen kanssa.
Tämä teksti löytyy Samaran 55A laturin ohjeesta:
Jos hiiliharjat ovat kuluneet ja niiden ulkonema pitimestään on alle 5mm, niin uusikaa hiiliharjat yhdessä hiilenpitimen kanssa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.