VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

:lol: :lol: :lol:
Eipäs takavanteet sopinutkaan, sitten pitäis käyttää mlkein 5cm spaceria :lol: . Joten kysymys kuuluu, voiko sitä jarrurummun takareunaa hioa pienemmäksi? Eli vanteen sisäpinta ottaa siihen kiinni, varmaan joku 1-1,5cm pitäis sorvata pois.

Etunapoihin 15mm spacerit ja satulan muokkaus, niin vanne sopii. Seuraavat vanteet teen 14" fiuden vanteista...Sitten eteen tulee 8-8,5" ja taakse tungen vaikka väkisin 10" leveen vanteen.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

joskus nähny rallimiehillä teräksisiä rumpuja, saiskohan venäjältä sellasia? niissä saattas olla pienempi se reunus. ihan puhdas arvaus. ne vakiot tahtoo haleta ihan muutenkin kun niitä irrottaa niin hiukan varauksella suhtautuisin sen sorvaamiseen
mulla olis kanssa meininki tehä 14" vanteista jotkut 7,5/8-9 tuumaset ihan omin pikku kätösin, kunhan tässä joskus ehtii
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

No kokeillaan tuota sorvausta kuitenkin. Eteen vanteet nyt menee ja pyöriikin vielä, mutta tilasin 4kpl 10mm spacereita. Ja itseltäni löytyy 4kpl ladan orkkis spacereitä mitkä on 5mm paksuja. Eteen tarvitsee vähintään sen 15mm, taakse pitäis varmaan saada 45mm. Mutta sorvataan jossain vaihees rumpuja pienemmäks, jos vaikka selviäs vähemmillä spacereillä.

Eli jos olet ladan orkkis peltivanteista tekemässä leveämpiä, levitä vain ulospäin. Jos taas omistat 14" vanteet voi vanteita levittää sisäänpäinkin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

huomenissa sorvataan jarrurumpuja. Katsotaan auttaako se mitään :D

Ja nyt olen taas hieman kateellinen veljelleni, mokoma meni ja osti 2106 :shock: . Ei mitkään turbonappiksen paljoa auta :lol:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En ole varma mistä kohtaa olet vannetta levittänyt. Mutta jos levityksen tekee vanteessa olevaan uraan, niin tosiaan voi ottaa jarrurumpuun kiinni. Mutta jos levityksen tekee siihen isommalla halkaisijalla olevaan osaan, johon renkaan sisäkehäkin asettuu niin vastaavaa ongelmaa ei ole. Tällöin on myös helpompi saada alikapea rengas ylileveälle vanteelle 8)
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

tiedän. Mutta toisen olakkeen pitää olla alle 45mm leveä. Joten jos haluat levittää vannetta sisään ja ulospäin, paras vaihtoehto on levittää vanteen "pohjasta". Yleensä vanteen keskiötä ei saa ulospäin enää montaa milliä tuotua, joten pohjasta levitetyllä vanteella saadaan isompi pelivara ET:tä hakiessa. Tietysti kehän kääntäminen auttaa hieman, mutta nyt halusin saada vanteen näyttämään mahdollisimman originaalilta ja samalla olemaan mahdollisimman leveä. Mitä se ei nyt ole, vaan olisin voinut vielä saada vaikka tuuman taakse lisää leveyttä jos en olisi ruvennut "varoivaiseksi".

Jos saan takavanteet sopimaan tuolla rumpujen sorvaamisella, niin sen jälkeen voin hyvillä mielin leventää takavanteita sillä tummalla jos tarve vaatii... Etuvanteet kaipaisi sitä puolen levitystä...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

rummut sorvattu. Nyt vanteiden sisäpuolen tasoitus, niin vanteet pitäis sopia paikoilleen 8) Toleranssit jarrusatulasta vanteeseen jotain 1mm, ja sama sitten toistunee takajarrujen kanssa :lol: .

Huomenna jarrut kasaan, ja takas konehuoneen puolelle. Sähköt sukkaan ja sitä rataa :D
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

rummut paikoilleen, ja sisäpuolelta siistityt vanteet perään..... :shock: Sopii kuin sukka naamaan, eli helvatan hyvi :lol: . Siitä innostuneena mankeloin takakaaret, sellain varoivaisesti eli pelkkä kantti pois tieltä. En kehdannut ruveta pullistelemaan.
Nyt sitten v*tuttaa se että 9" vanne jää kaaren sisään :( 10mm spacerilla kaaren tasalle, Eli 9,5" levee vanne olis hyvä ja 10" levee paras 8). Nappasin vielä takajousista puolikierrosta pois, kun vanteen ja kaaren väli näytti liian isolta(on vieläkin)... Nyt saan ainakin takaiskarit helpommin paikoilleen, ei tarvii 60kg painoa kontinluukun päälle... :D Nyt takana on sisäänjousto varaa sellaset 2cm.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

saksasta renkaat tuloillaan, taakse tulee nyt 175/50, kun mistään ei saa 195/45 kokoa...
http://tyrestretch.com/archive-5/galler ... ang_as1_2/

Ei tuo mitenkään hurja veny edes ole. Sama rengas tulossa kuin kuvassakin.

Eteen tulossa suurinpiirtein tollanen, mutta renkaaksi nankang XR611
http://tyrestretch.com/archive-10/galle ... i_p700z_2/
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Sähköjä niputeltu sukan sisään. Ahtoputki ahtimelta coolerille paikoillaan, kuten painekotelokin. Maanantaina jos kerkeen käyn kysäsemässä turbon öljyletkua, jostain hydefirmasta.
Ei ole paljosta enää kiinni...

EDIT: Taitaa deadline ylittyä ainoastaan sen takia, että rahat loppuu kesken. Kuitenkin ostoslistalla on vielä 100€ kaasarin kamoihin, 200€ laajakaistalambda ja sitten kaikki pien tarvikkeet mitä tarvii. Dumpin tilasin justiinsa, saattaa olla turhankin äänekäs... http://www.ahtoja.com/product/75/xs-sty ... eri-vareja
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

renkulat tulossa näillä näkymin torstaina, ja vanteet puhallukseen huomenna. Turbon öljylinjan ajattelin väsätä käyttämällä ladan omaa öljypaineanturin jalkaa, tai kahta. Samalla viisiin kuin tuossa 1600turbo maamoottori topicin koneessa. Kaihan se öljypaine mittarikin näissä pitäis olla...

Eli jos jollain noita jalkoja sattuu olemaan niin YV:llä saa paiskoa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

vanteet puhalluksessa, samalla vetävät epoksit pintaan. Dumppi tullut matkahuoltoon, joten huomenna vois miettiä loppua ahtoputkiston rakentamista. Inspiraatiota käyty hakemassa 1600 ladasta, olihan se paljon pirteämpi kuin 1200:nen :lol:
Sitten bensatankki vaihtuu 1700 tankkiin, jossa sisällä oma sisäinen pumppu. Hieman paremmin saa bensalinjat vedettyä tuolla tyylillä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Bensaletkuja vedetty sinne sun tänne, ja kysymys kuuluu. Onkos merkitystä mistä ottaa bensapaineensäätimen ohjauspaineen? mulla olis kaks vaihtoehtoa, hukkaportin letkulta tai imusarjasta. Imusarjasta nappaan ainakin dumpille ohjauspaineen/alipaineen, sekä varmaankin ahtopainemittarille. Hukkaportin letkuun tulee bleedi, vaikka en edes tiedä mitä paineita tuo ahdin antaa vakiona :lol:
Dumpin liitosputken väsäsin itse, kun ebaysta ei löytynyt jostain kumman syystä 32mm lähdöllä varustettua mallia.

Viikonlopun homma olis pistää turbon öljypaluulinjat ja alipainelinjat kuntoon, ja ens viikolla sitten vesilinjat ja loput bensalinjat.
"kolmatta linjaa takaisin" 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
sepkar
Viestit: 92
Liittynyt: 16.4.2004 15:37

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja sepkar »

Otin tuosta kaasuttimen painekotelosta paineensäätimen ohjauksen. Järkeilin siten, että kohokammion paineen olisi hyvä seurailla painekotelon painetta, ei niinkään imusarjan. Jos kaasuläpän päästää kiinni, niin sittenhän imusarjassa on alipaine ja paineensäädin pudottaa bensanpaineen alas. Samalla painekotelossa on hetkellisesti ylipaine eikö se sama ylipaine ole kohokammiossakin, jolloin bensanvirtaus menisi hetkeksi väärään suuntaan?

Jäämme odottamaan oikeaa vastausta viisaammilta.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ainakin teoriassa tuo kuullostaa hyvältä 8) Ja sais lyhkäsen letkunkin vedettyä
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin