check engine palaa koko ajan?
Re: check engine palaa koko ajan?
Ovikoskettimen sain otettua irti ja nyt toimii ok.
Nyt olen mittaillut sulakeita eli meneekö virta maihin ja usean sulakkeen kohdalla oli jännitettä vaikka auto ei ollut käynnissä. Autossa on kytkentä, että valot tulevat päälle kun laittaa käyntiin ja sammuvat kun sammuttaa auton. Jotenkin tuo kytkentä epäillyttää, että tuon takia sähkö menee maihin ja auto nykii ajaessa. Miten tuon kytkennän saa purettua, en löydä sen johtoa....?
Nyt olen mittaillut sulakeita eli meneekö virta maihin ja usean sulakkeen kohdalla oli jännitettä vaikka auto ei ollut käynnissä. Autossa on kytkentä, että valot tulevat päälle kun laittaa käyntiin ja sammuvat kun sammuttaa auton. Jotenkin tuo kytkentä epäillyttää, että tuon takia sähkö menee maihin ja auto nykii ajaessa. Miten tuon kytkennän saa purettua, en löydä sen johtoa....?
Re: check engine palaa koko ajan?
Joidenkin sulakkeiden kantoihin pitääkin tulla +12V vaikka autossa ei olisi virrat päällä. Ajovaloautomatiikan releet sijaitsevat kuskin jalkatilassa. En ole varma miten niiden johtojen paikkoja piti muuttaa, että automatiikan sai pois päältä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: check engine palaa koko ajan?
Taas tuli uusi vika lisää. Vilkut,pyyhijät, moottorikierrosmittasi,lämpötilamittari,bensamittari eivät toimi ajotaulussa. Nopeusmittari ajovalojen kuva mittari toimii muuten taulussa kaikki muut pimeänä. Tarkistin sulakkeet-kaikki kunnossa, mistä rupean tätä vikaa korjaamaan?
Re: check engine palaa koko ajan?
Moi,
Ei hätää. Veikkaan, että vika on nimenomaan sulakkeissa, tai ainakin niistä kannattaa aloittaa. Putkisulakkeet ovat ehjät, mutta niiden kannat ovat sen verran hapettuneet että virran kulku on epävarmaa. Tuota hapettumaa ei aina näe silmällä. Ensiapuna voi putkisulakkeita pyöritellä pidikkeissään vaikka kolmisenkymmentäkertaa ympäri, se voi auttaa hetkellisesti.
Ongelma ratkeaa kun ostat uudet sulakkeet ja vaihdat sulakerasiassa olevien tilalle. Lisätään vielä että sulakboksissa on useammanlaisia sulakkeita (8A, 16A ainakin), niitä ei kannata sekoittaa keskenään.
Jos esimerkiksi pyyhkijät tai vilkut eivät tämän toimenpiteen jälkeen lähde toimimaan, kannattaa seuraavaksi sitten tarkastella niiden releitä, niitä mustia muovisia pokseja sulakerasiassa. Syksyisin Samara tuppaa oikuttelemaan tällä tavalla, se on "normaalia".
Ei hätää. Veikkaan, että vika on nimenomaan sulakkeissa, tai ainakin niistä kannattaa aloittaa. Putkisulakkeet ovat ehjät, mutta niiden kannat ovat sen verran hapettuneet että virran kulku on epävarmaa. Tuota hapettumaa ei aina näe silmällä. Ensiapuna voi putkisulakkeita pyöritellä pidikkeissään vaikka kolmisenkymmentäkertaa ympäri, se voi auttaa hetkellisesti.
Ongelma ratkeaa kun ostat uudet sulakkeet ja vaihdat sulakerasiassa olevien tilalle. Lisätään vielä että sulakboksissa on useammanlaisia sulakkeita (8A, 16A ainakin), niitä ei kannata sekoittaa keskenään.
Jos esimerkiksi pyyhkijät tai vilkut eivät tämän toimenpiteen jälkeen lähde toimimaan, kannattaa seuraavaksi sitten tarkastella niiden releitä, niitä mustia muovisia pokseja sulakerasiassa. Syksyisin Samara tuppaa oikuttelemaan tällä tavalla, se on "normaalia".
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: check engine palaa koko ajan?
Maadoituspisteet kannattaa myös käydä läpi, löystynyt liitos siellä saattaa aiheuttaa monenlaista kummallisuutta. Itse en enää muista missä kaikkialla näitä Samarassa on, mutta joku osannee auttaa tässäkin asiassa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: check engine palaa koko ajan?
Missä putkisulakkeet ovat. Ei ainakaan löytynyt sulakerasiasta kuin tavallisia sulakkeita.
Endtä mistä löytyvät maadotuskohdat?
Endtä mistä löytyvät maadotuskohdat?
Re: check engine palaa koko ajan?
Moi,
Okei, Jouskalla on niin vanha Samara jossa sulakerasiassa on putkenmalliset sulakkeet.

Uudemmissa samaroissa sitten lienee lattasulakkeet?? En tiedä. Mutta jos noin paljon vikoja yhdellä kertaa niin kyllä se viittaa sinne sulakerasiaan.
Okei, Jouskalla on niin vanha Samara jossa sulakerasiassa on putkenmalliset sulakkeet.

Uudemmissa samaroissa sitten lienee lattasulakkeet?? En tiedä. Mutta jos noin paljon vikoja yhdellä kertaa niin kyllä se viittaa sinne sulakerasiaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: check engine palaa koko ajan?
Sain toimimaan pyyhkijät jne. Ratin alla oleva rele oli irti. Edelleen vikana on tuo check engine,joka palaa koko ajan...
Re: check engine palaa koko ajan?
Moi,
Jouskan vanhassa Samarassa, joka siis poikkeaa uudemmasta samara mallista, joskus alkoi tuo CE valo palata kun oli paljon sähkölaitteita päällä ja laturin hiilet lopussa. Eli jos täyteen ladatun akun avulla CE valo sammuu, niin vika voi tosiaan olla laturissa.
Jouskan vanhassa Samarassa, joka siis poikkeaa uudemmasta samara mallista, joskus alkoi tuo CE valo palata kun oli paljon sähkölaitteita päällä ja laturin hiilet lopussa. Eli jos täyteen ladatun akun avulla CE valo sammuu, niin vika voi tosiaan olla laturissa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: check engine palaa koko ajan?
Laturi on vuosi sitten uusittu saman vian takia eli nykii ajaessa ja check engine palaa koko ajan. Tajusin, että jos akku oli vähän aikaa irti ja kun sitten laittoi akun kiinni,niin ce alkoi sen vuoksi vasta vähän ajan kuluttua palamaan. Mites järvenpäässä autosähköön perehtyneitä firmoja tai lada tietoisia ihmisiä?
Re: check engine palaa koko ajan?
Olisikohan vikakoodit nollautuneet kun akku oli irti ja kun auto saa vikatiedon uudelleen niin lamppu syttyy taas. Joku viisaampi voisi valaista saako tuon ikäisestä vikakoodit luettua rautalangalla vai tarvitaanko lukija? Jos rautalanka riittää niin voin avustaa vikakoodien lukemisessa kun asustelen naapurikylässä.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: check engine palaa koko ajan?
Vuosimalliin 1999 asti vikakoodit pystyy lukemaan rautalangalla yhdistämällä keskenään ruiskun liitännän vasemmalla alanurkassa ja toisena vasemmalla alhaalla olevat reiät. Vuosimallista 2001 eteenpäin vikakoodit voi lukea tavallisella OBD-lukijalla.
Käsittääkseni vuosimallissa 2000 tarvitsee jonkin erikoislukijan, tai sitten tavallinenkin OBD-lukija käy mutta liitäntä ei ole yhteensopiva, eli johdot pitää kytkeä jollain viritelmällä. Mutta en ole täysin varma tästä, joku paremmin tietävä saa selventää.
Käsittääkseni vuosimallissa 2000 tarvitsee jonkin erikoislukijan, tai sitten tavallinenkin OBD-lukija käy mutta liitäntä ei ole yhteensopiva, eli johdot pitää kytkeä jollain viritelmällä. Mutta en ole täysin varma tästä, joku paremmin tietävä saa selventää.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: check engine palaa koko ajan?
Moi,
Täh, onko olemassa joku välimallikin näissä vikakoodin luku pistokkeissa? Tämä oli minulle ihan uutta.
Eikös se ole ihan tavallinen OBD pistoke kuten tuon ikäisissä satakympeissäkin? Kyllä tuossa tapauksessa kannattaisi vikakoodit lukea jossain korjaamossa. Sellaisia varmasti löytyy Järvenpäästäkin.
Täh, onko olemassa joku välimallikin näissä vikakoodin luku pistokkeissa? Tämä oli minulle ihan uutta.
Eikös se ole ihan tavallinen OBD pistoke kuten tuon ikäisissä satakympeissäkin? Kyllä tuossa tapauksessa kannattaisi vikakoodit lukea jossain korjaamossa. Sellaisia varmasti löytyy Järvenpäästäkin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.