VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ensimmäinen pidempi lenkki käyty heittämässä. Seokset pysyy siinä 14 nurkilla, ainakin vielä 60km/h(3.vaihd) vauhdissa tasakaasulla. Nelosvaihteella ajettaessa menee 13,5 tietämille, samassa 60 vauhdissa. Ja kierrokset kun on 3000 paikkeilla ja laitat lapun lattiaan, niin vetää laihalle. Mutta jos kiihdytät ykköskurkulla, niin seokset pysyy tosi pitkään 13,8-14,4 tienoilla. Eikös kiihdytyksessa pitäis olla hieman rikkaampi seos? Kiihdytys ei mikään räväkkä ole, mutta parempihan se rikkaalla olla. Itse mietiskelin jotain 13-13,5 suhteita.

Suuttimet tällä hetkellä:
Tk: 55/90
Pää: 140/155
Ilma: 170/190
Seosputket ja kurkut on vakiot, mitkä weberin mukana tulee.

Mitä tuossa nyt kannattais vaihtaa?
Alunperin oli ykkösen tk-suutin 60, mutta vaihdoin sen 55. Tuolla muutoksella sain seosruuvin enempi auki. Mutta pitäiskö se vaihtaa nyt takas. Ja löytyy 100 tk-suutinkin, jonka ajattelin laittaa kakkoselle jos tarve tulee. Vois koittaa.
Pääsuuttimet vaihdettu 15 numeroa isommiksi, mitä vaparina oli. Ihan vain sen takia ettei ihan koko aikaa kävis laihalla, ja näyttää toimineen. Ilmasuuttimet on samat mitä vaparina, mutta ilmeisesti pitäis pienentää. Kunhan pääsee joskus ajamaan yli 60, niin sekin selviää.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja START »

joo kyllä se pitääkin olla 13 alkunen luku vedättäessä. ja turbokoneessa rikkaampi mitä vaparissa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Pitää aluksi koittaa isontaa pääsuutinta, tai helpompi olis tyhjäkäyntisuutin mutta sen vaikutus ei taida kovin suuri olla. Kakkosen tyhjäkäynnin vaihdan 100, katsotaan mitä tapahtuu.
Tilata lisää suuttimia ebaysta, kun saa halvemmalla kuin suomesta. Kohta pitäis olla suuttimia vähän joka lähtöön 8)

EDIT: tietysti puuttuu 145 ja 150 pääsuutin, joten kokeilin kokoa pienempää ilmasuutinta ykköskurkulle. Samalla laitoin 100 tyhjäkäyntisuuttimen kakkoskurkulle. Muutos ei nyt mitenkään hirmu iso.

EDIT 2: ebaysta tilaus kestää liian kauan, joten tilaus vedetty freetechnicsille. Mutta niiltäkin uupui 160 pääsuutin ja 175 ilmasuutin. Nyt tulee ainoastaan 145, 150 ja 165 pääsuuttimet, ja 180, 185 ilmasuuttimet.
Viimeksi muokannut veli samara, 29.10.2013 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
jomppe2105

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja jomppe2105 »

kyllä se pian tielle pääsee :)

Mitäs vaaditaan muuten leimalle kun turbottaa? muutoksia jarruihi yms.?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ei vaadi mitää muutoksia, koska kaikissa ladoissa sama alusta yms. Ainoastaan -87 ja siitä uudemmat isopäästöiset vaativat katalysaattorin, mutta päästörajat pysyy normaalina.
Juu, suuttimet tulee varmaan keskiviikkona joten pääsen ropaamaan lisää.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja MrKz »

jomppe2105 kirjoitti:kyllä

se pian tielle pääsee :)

Mitäs vaaditaan muuten leimalle kun turbottaa? muutoksia jarruihi
yms.?
jarruihin tai muuhun ei tarvi koskea koska kaikissa takapotkuissa
samanlaiset, dynolappu ja vertailumalliksi mallisarjan tehokkain ja
siihen +20%,kanttilampuissa ainaki se on 100,8hv,nappisilmissä se on
vähän ristiriitasta/konttorikohtaista, dynosta teholappu jossa sallittu
tehomäärä,todistus josta saa vertailumallin esim.konelan todistuksen
jonka voi tulostaa itselle ladagalleriasta, ja leimalle,simple as that.
Ja hakua käyttämällä löytyy aiheesta läjäpäin lisää infoa.
Lada 21044 1700i -96
Avatar
pressa
Viestit: 10429
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

MrKz kirjoitti:konelan todistuksen jonka voi tulostaa itselle ladagalleriasta, ja leimalle,simple as that.
Huonosti on noita vapaaehtoisia lahjoituksia tuosta todistuksesta tullut, eli ei yhtäkään (varmaan sama vaikka koko todistuksen poistaisikin tai laittaa jäsenosioon...)
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Joo todistus löytyy, mutta epäilen että laitan sen 90hv paperiin. En jaksa ruveta väittelemään kymmenestä hevosvoimasta. Pääasia on että auto saadaan leimalle. Siinä vaiheessa pitää paperi näyttää, jos mutisee alustasta/jarruista.

Hieman listaa mitä leimalle tehtävä:
-akulle kiinnikkeet
-vilkkujen korjaus(kuvut ja polttimot)
-alustan parantelu
-takapenkki paikoilleen
-pelkääjän turvavyö paikoilleen
-katalysaattori johonkin väliin
-jarrujen herkistys
-penkitys

Siinä nyt ne mitä muistui mieleen, mutta varmaan muitakin juttuja pitää tehdä vielä. Kunhan ensiks sais seokset sellasille tasoille että kehtais viedä penkitykseen koko laitoksen. Ei ole sekään mitään halpaa huvia. http://www.amworks.com/dyno.htm Tuolla käytän kun on sen verta lähellä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Purin ladan vanhan kaasarin, ja sieltä löytyi 162 kokoinen pääsuutin. Sen pistin kakkoskurkulle 155:n tilalle, mutta koeajo jäi tekemättä. Koitetaan huomenna. Huomenna pitäis tulla muutkin suuttimet, joten voi koitella useampia variaatioita. Olenko nyt noin 4 kertaa kaasarin kannen avannut. Kymmentä kertaa veikkaan että joudun avaamaan...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

No nyt pysyy seokset kiihdytyksessäkin siellä 12-13 välissä, paitsi kun kierrokset rupee nousemaan korkeiksi kakkoskurkku auki. Eli kakkosen ilmasuutinta pienennettävä. Muuten pelas tosi kivasti, mitä nyt painekotelon kannentiiviste lensi välistä helv*ttiin :lol: . Ei ohut paperi tiiviste tykännyt puolen kilon paineesta.
Vakaajatangon sain laitettua takas paikoilleen, joten ajaminenkin on mielyttävämpää.

Nyt pienempi ilmasuutin paikoilleen ja sitten muut pikkujutut niin vois dynolle viedä.

Niin ja onkos tuo nyt ominaisuus että 3tonnin kohdalla kun pistää kurkut auki, niin nykäsee laihalle. Ja sekunnin päästä sitten lähdetään kun seokset taas siellä missä pitäiskin. Tämä ainoastaan kun ajetaan tasakaasulla ja kierrokset sen 3tonnia, siitä sitten lappu lattiaan. Jos kiihdyttää ykköskurkulla sinne 3tonniin ja laittaa lapun lattiaan, niin ei se niin laihalle vedä että veto loppuu kokonaan.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
pressa
Viestit: 10429
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kiihdytyspumpun suutin suuremmaksi?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ite meinasin samaa, mutta niin että suutin muutetaan ruiskimaan molempiin kurkkuihin. Mutta suihkiikos se suutin vaikka kakkoskurkkua ei avattaiskaan? pitää kysyä freetechnicsin ukoilta.

Nopea vastaus tuli:
"Terve, Kuulostaa oireena siltä että kaipaisi pienemmän kurkun ensiöpuolelle. Sehän ei ole vaihdettava, eli siihen pitäisi sorvata holkki päälle. Samaa oiretta pystyy pienentämään tarjoamalla hiukan liikaa bensaa muualta, eli ensiön tyhjäkäynti, ensiön pääsuutin ja pumpun suutin vaikuttaa kaikki tässä. Todennäköisesti niistä saa oiretta paremmaksi, mutta ei välttämättä kokonaan pois."

Eli koitetaan ensiks laittaa 60 tyhjäkäynti ykköselle
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

No nyt vaihdettu kympin pienempi ilmasuutin kakkoselle, eipä vedä laihalle kovilla kierroksilla. Samalla vaihdoin ykkösen tyhjäkäynti- ja pääsuuttimen kokoa suurempaan, jolla sain laihan nykäisyn vähenemään. Nyt mittarista näkee että vetää nopeasti laihalle, mutta veto ei lopu kuin seinään. Hieman "arpoo" mutta hyvin pienen aikaa, jonka jälkeen vetoja piisaa. Saa olla noin ainakin jonkin aikaa, kun muuten olen tyytyväinen toimintaan. Eihän kaasaria taida ikinä saada "täydellisesti toimimaan".

Sytkä tuntuu pelittävän siinä asennossa kuin se on, eli jotain 20-25 asteen välissä. Dynossa sitten sitä säädellä enempi, jos tarvetta.

Huomenna sitten takapenkki paikoilleen, vyöt takas paikoilleen. Sitten vois hifistellä noita ahtoputkia hieman, eli maalata ne ja korjata paineesäätimelle tuleva nippa. Etusivu vilkut tulee jossain vaiheessa uudet, joten nekin saa taas toimimaan.
Sitten voisikin viedä auton korjaamolle kardaanin kunnostukseen, ja voi samalla tsekata jarrut. Ja katsastus tarkastuskin vois olla hyvä idea. Siitä sitten dynolle ja leimaamaan. :D

Pitkästä aikaa hyvä fiilis siitä, että jotain saanu tehtyä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Tuleeko tämä sit talveksi ajoon? sutisi ainakin liukkailla keleillä :lol: Meinasitko jonkinlaista videota laitella dynotuksesta tai vastaavasta niin näkee miten homma toimii 8)
Lada 21044 1700i -96
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200L Turbo.

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Voishan tuota talvella ajoa nyt ainakin miettiä, kun ei kiinnostais taas hommata kääpiöleimaa. Eli olis auto pitänyt katsastaa 31.10, joten jos leimaan keväällä niin saan ajoaikaa sen puolivuotta. Ja se maksaa sen 130e(muutoskatsastus), eli ottais nyt ajoon niin sais ajaa enempi. Ja pitää vielä muistaa että joudun menemään dynon kautta, eli "katsastus" on vielä kalliimpaa.
Ja mitä tuossa noita koeajoja tehnyt niin, voi tuolla ajaa ilman että ahdin herää. Mutta kulutus voi taas olla sitä luokkaa, että työttämällä loppuu rahat :lol: Talviautona tämä toimii parhaiten, mutta kattoo nyt.
toissa kesänä tuli tosiaan hommattua tuollainen 130e maksava kääpiöleima, ei viittis uudestaan hankkia.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin