110 ja maaginen mittaristo

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Ihmettelimpä tuossa päivällä kuinka lämmöt alkoivat kesken ajon humppaamaan 85-110 asteen välillä ja todella nopeasti, kymmeniä kertoja minuutissa vaihtui tuolla välillä.. samalla huomasin että bensaakin oli ilmestynyt tankkiin lisää, noin kolmannes piti tankissa olla mutta nyt sitä olikin yli puoli tankkia.

Sitten huomasin ajovalokatkaisijan olevan yhteydessä mittariston toimintaan, kaikki valot pois ja mittarit näyttävät oikein, parkit päälle niin sekä lämpö- että bensamittarin neula nousee ja kun ajovalot kytkee niin nousee lisää. Siinä vaiheessa kun mittarit näyttävät mitä sattuu ja laittaa vilkun päälle niin mittarit heiluvat vilkun tahdissa. Jos lämpömittari nousee punarajalle alkaa pissapojan moottori surista (nestettä ei kuitenkaan virtaa) ja mittaristossa loimuaa heikosti molempien vilkkujen merkkivalot.

Video:
http://youtu.be/dGOObwMP5jM

Tuossa siis ensin virrat päällä -> parkit päälle -> ajovalot päälle

Mikäs tämä tällainen riemurasia nyt on :lol: Onkos mittariston maadoituspiste missä? Tai jos on parempia ideoita mistä voisi johtua niin otetaan kernaasti vastaan!

Ajovalot ei vilku, eli laturin jännitteensäädin lienee kunnossa. Onkos näissä muuten mittaristossa omaa jännitteensäädintä?
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja virtain »

Oliskohan maadoitusvikaa...
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

mikko853 kirjoitti:Ihmettelimpä tuossa päivällä kuinka lämmöt alkoivat kesken ajon humppaamaan 85-110 asteen välillä ja todella nopeasti, kymmeniä kertoja minuutissa vaihtui tuolla välillä.. samalla huomasin että bensaakin oli ilmestynyt tankkiin lisää, noin kolmannes piti tankissa olla mutta nyt sitä olikin yli puoli tankkia.

Sitten huomasin ajovalokatkaisijan olevan yhteydessä mittariston toimintaan, kaikki valot pois ja mittarit näyttävät oikein, parkit päälle niin sekä lämpö- että bensamittarin neula nousee ja kun ajovalot kytkee niin nousee lisää. Siinä vaiheessa kun mittarit näyttävät mitä sattuu ja laittaa vilkun päälle niin mittarit heiluvat vilkun tahdissa. Jos lämpömittari nousee punarajalle alkaa pissapojan moottori surista (nestettä ei kuitenkaan virtaa) ja mittaristossa loimuaa heikosti molempien vilkkujen merkkivalot.
Itse miettisin valojen ja vilkkujen maadoitusta aluksi (helpoin testata) :lol: .
Eli apukäynnistinkaapeli akun miinuksen ja korin väliin, häipyykö ongelmat.

Jos startti toimii ok, niin moottorin ja akun välinen maadoitus lienee kunnossa.

Toisaalta, voisiko vika olla plussapuolella (virtalukon pohja? päärele?). Aiheuttaako hätävilkun käyttö vastaavia oireita, eikö se saa sähkönsä muuta reittiä?
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuossa olisi mittariston kytkentä: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 22_p25.jpg
ja jos mittarin liitiimet (ja nuo mutterit) on löysällä niin ihmevikoja tekee: http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 17a_09.jpg
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja Marko »

Ja jos mikään edellisistä ei auta,on syytä epäillä mittariston ehjyyttä.Mittarivalothan syttyy jo parkeilla.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Mittarivalot syttyvät kyllä, kuvasin vain taskulampun valossa kun en uskonut Nokian valovoiman riittävän. Mittaristo on erilainen kuin pressan kuvissa, tämä on VDO malli jossa digitaalinen trippi ja volttimittari, mittariston liittimet ovat kunnolla kiinni, takapuolella on vain musta peitelevy joka on useammalla pikkuruuvilla kiinni, vaikka nuo avasi ei peitelevyä saanut pois mittariston keskellä alareunassa olevan metallinvärisen pikku pimpulan takia. Hätävilkuilla tekee samaa. Ajovalojen maapisteet käyty läpi, tekee edelleen samaa.

Lieneekö tähän liittyvää nyt sekin että tänään radiokin sammui useamman kerran itsestään ja lähti uudestaan päälle ja jatkoi levyä samasta kohtaa.

Toinen video hätävilkkujen kanssa: http://youtu.be/nR3l08vdDRc (alussa kuulee myös pissapojan moottorin äänen)

Pitää kokeilla mittaristot huomenna ristiin.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mush »

Kuskin jalkatilassa on ainakin yksi tarkastamisen arvoinen maapiste:

Kuva
(ylälaidassa keskellä kuvaa)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

mush kirjoitti:Kuskin jalkatilassa on ainakin yksi tarkastamisen arvoinen maapiste:

Kuva
(ylälaidassa keskellä kuvaa)
Täytyypä tuo tarkastaa, kiitoksia vinkistä. Nyt on testattu myös toisella mittaristolla, samat oireet vaivaavat. Testiksi irroitettu myös radio ja kaiuttimet kerta radiokin sammuillee itsestään, mutta ei vaikuttanut mitenkään vaan samat oireet olivat. Jännä juttu kun kylmänä ei ole mitään ongelmaa, mutta parin kilsan ajon jälkeen alkaa tämä mittarishow.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

mush kirjoitti:Kuskin jalkatilassa on ainakin yksi tarkastamisen arvoinen maapiste:

Kuva
(ylälaidassa keskellä kuvaa)
Bingo! Omassa hieman erilainen rakenne, tuon mutterin alle tulee vielä keskikonsolin muovia, sen alla maakaapelit ja tuo rauta johon kiinnittyvät -> muovi lohjennut sopivasti joten yksikään noista kolmesta maakaapelista ei ollut kunnolla kiinni vaan tulivat melkein syliin kun kuskin jalkatilan muovin otti pois, mutteri oli ihan huulilla, tärinästä lie johtuvaa.. Mutta kiristin tuon ja heitin 40km koeajon, kaikki pelaa kuten pitääkin, ei mittaristolottoa eikä radion pätkimistä!

Jos eksyt joskus Kymi tai PH miittiin niin tarjoan pullakahvit :D

Ajellaan nyt tähän mittaristoon lisää kilometrejä, nuo ovat näköjään itse mittaristossa muistissa, eikä mittaristo lue sitä boksilta kuten oletin, maanantaina vaihtelen sitten takaisin tuon tähän kuuluvan joka on nyt irrallaan tallin perällä, haen meinaan maanantaina tuohon mittaristonpolttimoita nipun, vaihdan kaikki samalla kun puolet on pimeänä, ei tarvitse sitten purkaa ja kasata turhaan useampaa kertaa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja mush »

Hienoa että osui arvaus oikeaan, muistelin tuossa maapisteessä olevan mittariston suunnasta tulevia maajohtoja, joten arvelin tuon olevan mahdollinen syypää outouksiin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Ladan1sti

Re: 110 ja maaginen mittaristo

Viesti Kirjoittaja Ladan1sti »

Missähän samarassa ompi vastaava? Ei mittaristo ihan yhtä seko tuulella ole, mutta mankka sammuu vilkusta ja mittariston valot himmenee vilkun tahtiin. Polttoainemittari seilailee ja polttoainevalo elää omaa elämäänsä. Pikku juttuja omastamielestä, mutta satuin tähän törmäämään. Jos olisikin noin yksinkertainen juttu, että maadotukset tarkistais. Tosiaan tietäs vaan missä ovat... Vastaavanlaiset johtoniput löytyy, mutta tuota maadoituspaikkaa en löydä. Konehuoneesta kaikki maadoitukset tsekattu, putsattu ja miinuskenkä vaihdettu.

Ps. Samara korkealla kojelaudalla.
Vastaa Viestiin