Otsikon mukainen ongelma. Eli 1,5 litranen kahdeksan venttiilinen kone ja nakuttaa selvästi vääntöä vaativissa tilanteissa.
-Vikakoodeja ei ole
-Nakutustunnistin vaihdettu (ei vaikutusta)
-Ennakko säätyy kun lukulaite oli ajon aikana jonkin aikaa
Mikä voisi aiheuttaa moisen vian? Kone käynnistyy, vetää, käy tasaisesti ja muutenkin normaali mutta tuo nakutus. Voiko nykybensoilla nykyruisku karstoittua? Kokeiltu 98 oktaanista bensaakin mutta eipä tuo tainu vaikuttaa.
Onko todellakin itsesytytyksestä aiheutuvaa nakutusta? ettei jotain muuta kolinaa? Testaa nakutustunnistimen toimita vanhalla vasara-testilä, jos vaikka johdossa vikaa.
Lähetäämpäs tästä. Ajettu paljonko. Ja nakuttaako kokoajan vai vain rasituksen alaisena. Kun Samaran kone on kuitenkin kierroskone.. Niin jos vaikka on tottunut ajamaan hyvä vääntöistä diisel autoa niin ajamalla samalla tyylillä Samara kärsii... Että jos karstan poltto ja ajotavan muutos ei auta niin..sitten voi olettaa että autossa on suurempaakin vikaa ja siihen voi viisaammat perehtyä.. Voihan tietysti olla nakutuksen tunnistin rikki tai sen johdotuksessa...
Kyllä tuon pitäisi osata itse kertoa jos nakutustunnistimessa vikaa. Voihan sitä toki kokeilla johto irti muuttuuko tilanne.
Jos nakutusta epäilee voisi myös kokeilla tankata vaikka RE85:ta sekaan.
Mekaanisia ääniä rasituksen mukaan muuttuvina voisi sitten tulla kiertokangen laakereista tai männistä (onhan öljyt ok?), mutta ei nyt vielä pelätä pahinta. Myös ihan moottorin ulkoiset löysät tai irtonaaiset osat voivat resonoida sopivissa olosuhteissa.
Tosiaan ajomääräkin vaikuttaa eri vikojen todennäköisyyteen, joten se olisi hyvä tieto.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Saako ääntä kuulumaan auton paikallaan seistessä? Silloin voisi kokeilla puutarhaletkun pätkällä tai isolla ruuvimeisselillä tmv. yrittää paikallistaa äänen syntypaikkaa. Myös irroittamalla tulpanjohtoja voi vikaa yrittää myös haarukoida vian syntypaikkaa (tietyn sylinterin kk-laakeri esim.).
Miten ääni alkoi? Vai oliko jo auton sinulle tullessa?
Noilla kilometreillä ei pitäisi kyllä mitään laakerivikaa olla, jos nätisti huollettu auto.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
En ole saanut ääntä vain kaasuttelemalla. Tulee oman järkeilyni ja nakutustuntemukseni mukaan juuri sillon kuin nakutus tuleekin. Eli kolmonen nelonen tai vitonen pesässä ja vedätystä. Normiajossa ylämäkeen ajaessa ja ihan tava kiihdytyksissä.
Ääni oli jo tullessa enkä oo ku 1500 km ajanu eikä ole muuttunut.
Muistaako joku millä astemäärillä on liikuttu kun obd lukijasta latsoo ajaessa?
t tulppu kirjoitti:Lähetäämpäs tästä. Ajettu paljonko. Ja nakuttaako kokoajan vai vain rasituksen alaisena. Kun Samaran kone on kuitenkin kierroskone.. Niin jos vaikka on tottunut ajamaan hyvä vääntöistä diisel autoa niin ajamalla samalla tyylillä Samara kärsii... Että jos karstan poltto ja ajotavan muutos ei auta niin..sitten voi olettaa että autossa on suurempaakin vikaa ja siihen voi viisaammat perehtyä.. Voihan tietysti olla nakutuksen tunnistin rikki tai sen johdotuksessa...
Jaa, että kierroskone Samarassa.
Paras vääntö 2800rpm kohdalla, etten kauheasti mainostaisi kierroskoneeksi.
Voihan siinä karstaa olla, jos on ajeltu liian nätisti. Jos laakerivika on suljettu pois, niin voihan sillä kokeilla ajaa vähän rallia että karstat palaa ja kuunnella häviääkö nakutus.
Itse kyllä epäilen, että ääni kuuluu jostain moottorin ulkopuolelta. Kovasti vedätettäessä moottori kallistuu vähän taaksepäin, ja silloin se saattaa osua johonkin toiseen konehuoneessa olevaan osaan ja nakutusääni saattaa johtua siitä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä