Mistä mahtaa johtua kun Niva-rukka sammuu joskus täysin suoralla ajettaessa ihan yht'äkkiä?
Sitten joku huolto-ukko väitti, että Nivassa olisi parempi käyttää vähemmän notkeata öljy, että se lataisi akkua. Onko tämä puppua? Itse epäilen vettä olevan bensatankissa.
Niva käy myös aika huonosti kylmänä, lähtee kyllä yleensä ensimmäisellä käyntiin. Ihan kuin joku sylintereistä ei olisi herännyt?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Voisiko tulppien vaihdolla olla merkitystä? Kannattaisiko vaihtaa jotkin kalliit ja ns. erikoisen hyvät tulpat? Näin kerran tulpat missä oli neljä semmoista kaarta sen kipinän tulon jutun yläpuolella... Sori vaan, mutta en muista sytytystulpan osien nimityksiä.
Luulen kyllä ettei vika sittenkään voi siitä johtua. Tulpat vaihdettiin katsos viime talvena ja häiriö kylmäkäyntiin tuli siinä ohessa. Virranjakajan kannen hiili oli loppu, se vaihdettiin kesällä ja käynti parani. Onko huono kylmäkäynti Ladalle ominaisuus? Ryyppy ei vaikuta auton käymiseen mitenkään. Se ei siis nosta kierroksia.
Mitä tehdä?
Ainakaan minun takapotkuissa ei ollut tyhjäkäyntiongelmia pakkasella eikä muutenkaan; paitsi silloin, kun virranjakaja (pyörijä) oikutteli. Ryypyssä kyllä vaikuttaisi olevan ongelmaa, jos ei vaikuta koneen käyntinopeuteen mitenkään.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Tutkaile niitä ryyppyvaijerin perässä olevia vipuja. Toinen (teleskooppi) sulkee ryyppyläpän ja alaspäin lähtevä (pienellä mutkalla oleva) painaa kaasuläppää auki. Tuo mutka lienee liikaa mutkalla (jää lyhyeksi) tai irti, jos ei anna kaasua.
Omassani oli liian jyrkkä mutka, oikaisin sitä pihdeillä hieman.