Hankala tuosta ääninäytettä saaha ehkä. Ja nakutushan se on jos nakutustunnistin poissa pelistä... Onkohan nuissa ecuissa ollu juotos tms. vikoja (kannattaako tuota mennä aukomaan?).
Onko se vasaratesti jo tehty? Tarkista, ettei nakutustunnistimen johto mene liian läheltä sytytystulppien johtoja. Se voi indusoida jännitettä nakutustunnistimen johtoon ja aiheuttaa virheellistä signaalia, jolloin nakutustunnistimen liittimen irroittamistakaan ei välttämättä ECU tunnista. Nakutustunnistimen johto on saattanut kiertyä yhteen sytytystulppien johtojen kanssa. Juotosvika ECU:n sisällä aiheuttaisi todennäköisesti vähintään vikakoodin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Kokeilin vasarallakin kopistella mutta ei vaikutusta. Onko tuolla tunnistimella kokoajan joku jännite vai mitä tietoa tuolla pitäisi liikkua. Eli käynnissä ollessa voiko tuolta saada mitattua jotain arvoja. Käypikö nakutustieto tuolla sytytysyksikössä, eli voiko vika olla siellä???
Meleko mystinen vika.
Miten on käyttämäsi koodin tunnistin ja purkaja... Onko ladaan suunniteltu vai yleismallin joka tuntee kaikki OBD. Mallit. Minulla on 110 vähän turhankin herkkä laite. Antaa tietoa jos kone nykäseekin pari kertaa... Joskus tullut ilmoitus vaikkei itse edes huomannut.mitään vikaa.. Minulla Bk10. Hankkinut hintansa eka käytön jälkeen.. Vaikkakin herkkis taitaa olla auton oma tietokone.
Kyllä tuo vähän alkaisi haiskahtaa että ecu on jotenkin sekaisin, jos ei reagoi, eikä anna edes vikakoodia tunnistimesta.
Tuosta indusoinnista, sen estämiseksi ainakin piirikaavion mukaan (en ole niin tarkasti tutkinut rakennetta, ei ole ollut tarvetta) johtojen pitäisi kulkea maadoitetun sukan sisällä.
Käsittääkseni tunnistin on pietsosähköinen värähtelyanturi, joka tuottaa jonkinlaisen jännitteen jo normaaleissa käyntiolosuhteissa, mutta, nakutus pitäisi näkyä jännitepiikkeinä. Tämä siis oma olettamukseni, ei ole faktaa antaa. Eli joka tapauksessa ecun pitäisi olla tietoinen anturin olemassaolosta kaikissa tilanteissa moottorin käydessä.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Minä kun olen oikosulku asentaja. Eli en ymmärrä Sähköistä tuon taivaallista. Niin kerran kun autoni temppuili ja ei auttanut ilmamäärän mittarin vaihdot. Vaikka minulla parit on. Orginelli ja motonet tarvike. Koskaan tarvike ei ole pelannut kunnolla..sillä ei kone ole kiertänyt kunnolla... Mutta asiaan niin härnäsin tietokoneen toimintaa.. Otin tuhjäkäynnin johdon irti ja katsoin mikä numero tulee mittariin ja lopulta jokusen eri testin jälkeen. Alkuperäinen ilmamäärän mittari toimi seuraavat puolivuotta normaalisti..
Taas hallilla tutkailtu uusien vihjeiden perusteella mutta ei mikään auta... Nakutustunnistimen johdon häiriönpoistosukka näyttäs hyvältä... Kokeilin tehdä kaksi vikaa: käytin ilmamassa anturin ja nokka akselin asentotunnistimen piuhat irti ja molemmat antoi vikakoodin. Poistin ne ja tasasen tappavasti jaksaa nakuttaa. Jännä sikäli että kaikki pelaa kuin kello ja kohta 4000km nautittu ladailusta mutta tuo nakutus ärsyttää. Toki sen kanssa toimeen tulee ja tuleepahan ajettua väännättelemättä mutta vika on vika ja pois pitäs saada. Mitenhän tärkeä tuo maadoitus on ja missä tuo häiriönpoiston maa mahtaa olla??
Lada112 kirjoitti: käytin ilmamassa anturin piuhat irti ja antoi vikakoodin.
Ilmamassamittari voi olla likainen ja voi aiheuttaa laihaa seosta. Laiha seos taas jossain tapauksessa voi aiheuttaa nakutusta.
Likainen ilmamassamittari ei anna vikakoodia, vaan moottorinohjain uskoo sen mitä massamittari sanoo
Voisit kokeilla massamittarin puhdistusta, ota vaikka akunkenkä irti siksi aikaa että moottorinohjain nollaantuu.
En tiedä onko vaikutusta, mutta ainahan sitä kannattaa yrittää
Se ääni voi tulla jostain yllättävän pienestä asiasta. Itselläni kuului jarrurempan jälkeen huomattavan äänekästä hankaavaa ääntä/kahinaa auton sisälle kun uuden jarruputken ympärille oli mennyt alipaineletkut sykkyrälle. Moottorin asennon muuttuessa alipaineletkut sitten hankasivat jarruputkeen. Vedin alipaineletkut erilleen jarruputkesta ja hankaava ääni lakkasi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada112 kirjoitti:Niin tuo unohtui mainita että ilmamassamittarin puhtauskin tarkistettu. Näytti harvinaisen puhtaalta.
Minkälaisella mikroskoopilla katsoit? Paljonko oli suurennus? Minulla on ainakin niin huono näkö etten anturin epäpuhtauksia erottanut, puhdistin silti siihen tarkoitetulla aineella ja häiriö poistui (siis siitä autosta josta puhdistin).