Samara 1100,89 kaasutinvika

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
renikainen

Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja renikainen »

Tervehdys.ostin tuossa viime kesänä erään autoliikkeen vaihtoautorivistöstä,tuollaisen vanhan kaasutin samaran vuosimallia 1989.yksykkösellä koneella.Auto oli seissyt noin 3-vuotta ajamattomana,mutta lähti akunvaihdon jälkeen mukisematta käyntiin.ajelin sillä hiekkateitä avatakseni vähän paikkoja noin 50-km,kunnes se alkoi lakkoila.lähti huonosi käyntiin jos lainkaan eikä jaksanut vetää, sekä nyppi rajusti...ajattelin etten rupea vanhaa kaasutinta korjaamaan vaan nyppäsin vuosimallin,87 tonniviisisatasesta korvaavan tilalle..siis samarasta.auto toimi hetken aikaa taas kunnolla,kunnes alkoi samat oireet otin taas kaasuttajan pois vaihdoin sen kunnostettuun alkuperäiseen, ja samalla vaihdoin tulpat,bensat,bensapumpun,tulpanjohdot,bensiinisuodattimen, sekä puhalsin paineilmalla putket puhtaiksi ja vielä tarkistin että tankin huohotin letku ei ole tukossa.......luulin saaneeni auton toimimaan,kunnes taas sama juttu,nykii, ei käy kunnolla,sekä vie hirveästi bensiiniä.

Minulta alkaa neuvot loppua eli jos jollain on neuvoja olen tervetullut niitä kuulemaan.

ja vielä saako samaroihin esim..weberin korvauskaasuttimia??

-sekä vaihdelaatikosta,onko yleistä tai joku tyyppivika että samaran laatikko vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle tai päinvastoin rohahtaa,vai enkö vain osaa käyttää sitä??
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

onko sytkä kohdallaan.. onko muistelen samarassa metallikuoren sisällä.rintapellissä joku syt.ohjausyksikkö.. kun se menee täyteenvettä niin oireita on..selllaista oiretta joskus oli 89 Samarassa.
Poljetko kytkimen pohjaan kun vaihdat.. onko milloin vaihdettu öljyt laatikkoon.
renikainen

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja renikainen »

tervehdys.joo kiitoksia vaan,kyllä siellä sellainen musta mötikkä on johonka virranjakajalta tulee johdot,täytyypä vaihtaa se ja katsoa uudemman kerran.Laatikkoon ei ainakaan viiteenvuoteen ole öljyä vaihdettu,joten voi hyvin olla siitä kiinni,ja kytkintähän tosiaan tottakai käytän ja painan pohjaan asti.Ja tämähän on klassisesti sokean tädin auto saaresta joten en usko että kovinkaan paljoa on rääkätty :)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Synteettiset öljyt laatikkoon vähän parantaa syngroja.....
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Eikös tuo pikkumoottori kierrä aika paljon? Yleensä jos korkeilla kierroksilla vaihtaa vaihteen isommalle, niin joutuu vaihtamaan vähän varovaisemmin ja hitaammin, että kierrokset ehtivät tasaantua. Muuten synkrot eivät ehdi toimia ja silloin rutisee. Omasta 1,5-litraisesta Samarastani olen muutaman kerran saanut vaihteiston pärähtämään, kun olen täyskiihdytyksessä yrittänyt liian nopeasti ja voimalla vaihtaa vaihdetta ykköseltä kakkoselle kierrätettyäni ensin ykkösvaihteen aivan loppuun asti. Voisin kuvitella, että tuo käy paljon helpommin tuolla pikkumoottorilla. Kunnon vaihteistoöljyt tietysti vähentävät synkrojen luistoa, jolloin vaihdetta voi vaihtaa vähän rajumminkin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja mush »

Vaihda myös bebsaletkut, vanhemmiten saattaa irrota kuminpurua ja tukkia kaasuttimessa paikkoja ( tarkista neulaventiili kaasuttimista). Pitkään seistessä korppuuntuvat myös ajan oloon. Myös muut metkut kannattaa tarkistaa, mm. jarrutehostajan letku, silikoniletkut näissä harvoin menevät miksikään, mutta kangaspäällysteiset saattavat näyttää OK, mutta ovat aivan muruina sisältä.

Kytkimessäkin voi olla käytön puutetta, ruostetta kytkinakselissa ja levy ei liiku kunnolla, jolloin irrottaa huonosti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
renikainen

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja renikainen »

Joo,neulaventtiili oli jumissa,voiko sellaista mitenkään rasvata?? vai pitääkö ostaa uusi?

Kytkintä en ole vielä tarkastanut,mutta vaihteistoöljyt on nyt ostettu.

Sitte olis edessä tuo nokkaremmin vaihto.Miten kannatais menetellä.vaihtaa ite,vai köyhtyä parisataa ja tettää jossain nyrkkipajassa se??
Niitä remmejäkin on vissiin kahenlaisia kumpikohan tässä mallissa on??

Vielä olis tommone lista tehtävänä ennen leimaa :D

-jarruletkut + jarrujen tarkastus.
-takaluukunkannen vaihto.vanha on aivan laho alareunastaan.
-helman hitsaus.
-jakohihnan + vesipumpun vaihto
-venttiilikopan kannen tiivisteen vaihto.
-vaihteisto ja moottoriöljyn vaihto.
-sytytyslaitteiden kunnon tarkistus.
-ilmansuodattimen panoksen vaihto.
-polttoainesäiliön irroitus,puhdistus ja asennus.
-pallonivelten tarkistus ja mahdollinen vaihto.
-vetoakseleiden kumien tarkistus, ja mahdollinen vaihto.
-pakoputken takimmaisen äänenvaimentimen vaihto.
-takalokasuojien kaarien korjaus ja maalaus.

Pikkusta iltapuhdetta. :D

PS.Ei kellään sattuis olemaan,samaran alkuperäisiä istuinsuojia myynnissä? olisin kiinnostunut.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joo vähän askaretta.. mutta voisi aikansa ja rahansa huonomminkin käyttää..
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jos neulaventtiili OLI jumissa, mutta sait sen liikkumaan, niin ei sille sitten enää mitään tarvitse tehdä, jos kaasutin toimii muuten oikein eikä tulvi. Jakopääremppa on helppo tehdä itsekin, eikä muita erikoistyökaluja tarvitse kuin pulttipyssyn. Jakopääremmejä on kanttihampaisia ja pyöreähampaisia. Silmällä näkee kumpi siinä on.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja mush »

Harvoin neulaventtiili jumissa on, vaan ongelma on vuoto ja sitä kautta kaasuttimen tulviminen.

Neulaventtiilin toimimattomuuden syitä ovat yleensä joko kulunut venttiili tai roska venttiilissä. Itsekin olen joskus tapellut kuminpurujen kanssa venttiilissä. Siksi uudet polttoaineletkut ja kunnon puhdistus kaasuttimelle. Neulaventtiili pitää irrottaa puhdistusta varten, sijaitsee kaasuttimen kannessa kohon yläpuolella. Toimintaa voi testata puhaltamalla polttoainelinjaan kannen ollessa irti ja liikuttamalla kohoa. Kohoa kevyesti nostamalla ei ilmaa saa mennä läpi. Roska tosin pitää joskus todeta ihan silmällä koska roska liikkuu ja ajoittain venttiili saattaa toimia ihan oikein.

Kaasuttimessa kuuluu olla sisäänmenossa sihtisuodatin, mutta usein nuo näyttävät hukkuneen ajan olossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja Marko »

Näin se menee,miun mielest noita sihtisuodattimii saa Venäjältä,ihan ku oisin joskus tuonu,en nyt muista varmasti.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja audiq »

renikainen kirjoitti: Niitä remmejäkin on vissiin kahenlaisia kumpikohan tässä mallissa on??
Vesipumppujakin on ainakin periaatteessa kahdenlaisia. Olisiko ollut käytännössä kuitenkin niin, että pumppu jota tarjottiin, niin se oli pyöreähampainen ja hihna kulmikkailla hampailla ja ne oli kuitenkin samaan vuosimalliin tarkoitettu. Autossa oli muistaakseni myös pyöreät hampaat. Mutta noin päin sen voisi vielä kuvitellakin toimivan. Muita vaihtoehtoja ei paikallisessa tunnettu.

1100 kone ei ole vapaasti pyörivä, niin on enemmän kuin typerää jättää vesipumppu vaihtamatta, jos vaihtaa hihnan. Ja eikös siellä kiristinkin ole, niin sellaiset tietysti kanssa uusiksi.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kulmikkailla hampailla oleva hihna ei asetu pyöreähampaisille rattaille kunnolla. Ne hihnan hampaat eivät mahdu rattaan kuoppiin. On niitä jotkut noihin vapaasti pyöriviin moottoreihin asennelleet ristiinkin, mutta 1,1-litrainen versio ei ole vapaasti pyörivä, joten en itse ottaisi riskiä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jos tankkia aiot irrottaa, voi käydä niin kuin minulle. Kiinnityspannat olivat läpiruostuneet ja menivät poikki. Tätä ei välttämättä käy jos autoa on säilötty joskus tallissa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samara 1100,89 kaasutinvika

Viesti Kirjoittaja audiq »

Smoppi kirjoitti:Kulmikkailla hampailla oleva hihna ei asetu pyöreähampaisille rattaille kunnolla. Ne hihnan hampaat eivät mahdu rattaan kuoppiin.
En muista enää yksityiskohtia omasta hammaspähkäilystäni. Sen verran kuitenkin, että ero hampaassa ei ollut merkittävä. Voi myöskin olla, että tarjotussa hihnassa oli hihnavalmistajan oma näkemys hammasprofiilista. Istuvuus oli hyvä, mutta hampaan profiili oli hieman erilainen kuin vanhassa hinnassa. Kyseessä oli 2002 vuoden malli. Motonet sanoo pumpusta mm.
Vesipumppu Samara
Sopivuudet: - Samara ->1.91

Ne nyt sanoo tietysti kaikenlaista, mutta tuon mukaan hihna ja pumppu vaihtuisi 2/91. Motonet tuntee kaksi mallia pumpulle ja hihnalle.
Vastaa Viestiin