yleensähän ne säretään ihan särkemällä, liian nopealla vaihtamisella. kytkentä hampaat ja synkrot lähinnä. tai sit laakerit pisemmässä juoksussa alkaa pitään ääntä. aika harva niitä on suorassa vedossa särkenyt, lähinnä sellaisten tehottomien autojen tumpelot kuskit jotka niitä särkee (puolisen tusinaa hajotin kunnes siirryin muun merkkisiin laatikoihin)Tikki- kirjoitti: Mikä niistä ladan laatikoista yleensä sitten hajoaa ekana?
VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Jarrupaketti näytti aika mielenkiintoiselta, mutta varaosia, levyjä tai paloja melko mielenkiintoinen hommata. Lisää ehdotuksia kaivataan. Hinta näytti olevan jotain 360e paikkeilla, jos oikein katsoin.
Vanteet ei vaihdu, ja epäkeskopultteja ei taida löytyä niin pitkillä kierteillä, mitä itselle tarvis.
Mitähän tuommonen Ladan oma 5v kestäis, jos siihen hommais jonkin sortin korjaussarjan? Kuvitellaan, että sen tarttis kestää yli 120hv:n tehoja?
Jos lähetään ettiin kestävempiä ratkasuja, niin mihin päädytään? Fiatin laatikkoihinko? Ladan oma uusilla sisuskaluilla?
Vanteet ei vaihdu, ja epäkeskopultteja ei taida löytyä niin pitkillä kierteillä, mitä itselle tarvis.
Mitähän tuommonen Ladan oma 5v kestäis, jos siihen hommais jonkin sortin korjaussarjan? Kuvitellaan, että sen tarttis kestää yli 120hv:n tehoja?
Jos lähetään ettiin kestävempiä ratkasuja, niin mihin päädytään? Fiatin laatikkoihinko? Ladan oma uusilla sisuskaluilla?
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Taitaa olla poissuljettu vaihtoehto samaran moottori? Löytyisi nimittäin tallista Pohjanperän tekemä cup- samaran kone, tosin ilman sarjoja ja muita apulaitteita mutta uusilla männänrenkailla ja tiivisteillä sekä laakereilla. Virtasen Maurin tekemä nokka yms. kivaa...
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89
antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Ei täysin poissuljettu ajatus! Laitatko lisätietoja yv:llä?
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
No muuta jako sitten sataseksi ja laita pinnapultit.Tikki- kirjoitti:Vanteet ei vaihdu, ja epäkeskopultteja ei taida löytyä niin pitkillä kierteillä, mitä itselle tarvis.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Pultattavat jakomuunnospalikat nii sitte passaa heittämällä ja on muitaki vannevaihtoehtojaki paremmin tarjolla. Itekki sellaiset hommaamassa
Lada 21044 1700i -96
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Epäkeskot käy jos kierteen pituus lähenee 40mm tai on yli. Jaonmuutosadaptereita en ainakaan suomesta löytänyt 98 -> 100.
Toki jompikumpi kelpaa, jos vain löytyy.
Toki jompikumpi kelpaa, jos vain löytyy.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
näitähä saa tettämällä sellaset ku haluaa.Tikki- kirjoitti: Jaonmuutosadaptereita en ainakaan suomesta löytänyt 98 -> 100.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Jaon muutos "kotikonstein" onnistuu seuraavasti. Rengas ja jarrurumpu irti (edessä levy), jyrimellä jyrsitään reikää ulospäin sen millin verran. Sitten suurennetaan reikä pinnapultille sopivaksi, vedetään pinnapultit paikalleen.

Näin tehty jaon muutos on kestävä ja vaikka jako ei ole täydellinen sata, niin silti on kestävämpi kuin pulttia pyöritellä vinoon. Oikea jaon muutos tehdään siten että navat (takana vetoakselit) otetaan pois ja tehdään kokonaan uudet reiät mihin pinnapultit vedetään.
Näin tehty jaon muutos on kestävä ja vaikka jako ei ole täydellinen sata, niin silti on kestävämpi kuin pulttia pyöritellä vinoon. Oikea jaon muutos tehdään siten että navat (takana vetoakselit) otetaan pois ja tehdään kokonaan uudet reiät mihin pinnapultit vedetään.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Vanteiden kiinnitys tulee tapahtumaan kierrettävillä pinnapulteilla, ja päihin epäkeskomutterit. Saattaa olla paras ratkasu.
Moottorivalinta nyt kuitenkin saattaa olla 110 Ladoista tuttu 16v, mutta tuplilla. Tuplat mahdutetaan purkamalla tehostin ja pääsylinteri edestä poies. Korvataan ne pedal boxilla.
Sen katulaillisuus täytyy selvittää.
Laatikkoasiaa tuumaillut ja löysin juttua Samaran koneesta, minkä perässä Fordin Type 9 5-vaihteisena. Olis kiva löytää lisää tietoa asiasta.
Moottorivalinta nyt kuitenkin saattaa olla 110 Ladoista tuttu 16v, mutta tuplilla. Tuplat mahdutetaan purkamalla tehostin ja pääsylinteri edestä poies. Korvataan ne pedal boxilla.
Sen katulaillisuus täytyy selvittää.
Laatikkoasiaa tuumaillut ja löysin juttua Samaran koneesta, minkä perässä Fordin Type 9 5-vaihteisena. Olis kiva löytää lisää tietoa asiasta.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle

Jotain tapahtunut. Kuvassa siis Fordin T9 ja Ladan kytkinkoppa.
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Tehdäänpä isompi päivitys!
Osa suuunnitelmista mennyt uusiksi viimeisiltä postauksilta.
Sain korviini tiedon, että viimeinkin oli tullut tilaa yhteen vuosia havittelemaani tallipaikkaan. Tilaisuuteenhan täytyi tarttua!

Pienen siistimisen ja järjestelyn jälkeen, saatiin oiva Ladan mentävä aukko..

Siinä sitten olikin hässäkkää, kun haalittiin työkaluja ja vermeitä. Pöydät ja hyllytkin rakenneltiin.

Eräisellä ManseMotorsin visiitillä, sain samalla pientä valistusta 110 Ladan 16v moottoriswapista. Ei kuulemma iso homma, ja onhan niitä pari jo leimattukin takavetoisissa Ladoissa. Täytyihän semmonen 16v 110 Lada sitten hakea.

Matkalla Raisioon sain puhelun "pienestä yllätyksestä", mikä paikan päällä selvisi kahdella pytyllä käyväksi Ladaksi. Koska Ladaa tultiin ostamaan, niin Lada myös ostetaan ja samalla vaivalla ajetaan kotio.. kahdella pytyllä.. 250km. Surullista.
Siinä se olis.

Sovitusta.

Löysin netistä juttua, missä eräs virolainen kilpakuski oli käyttänyt Fordin OHC Type9 vaihteistoa Samaran koneen jatkeena, käyttäen Ladan omaa kytkinkoppaa. Kytkinkopan ja vaihteiston väliin täytyy kuitenkin tehdä sovitepala.
Sattumoisin tallin nurkilta löytyi kyseinen Fordin aski, eikun soveltamaan.

Laatikkona oikein oiva ratkasu, kestää ja halpa. Osiakin vielä saa. Lisäksi tuo vaihdekeppiä n. 30cm taaksepäin, mutta omaan käteen se on vain hyvä asia!
Kävin ManseMotorsilta noutamaan parit alustan osat.

Vaihdelaatikon välilaippa saapui Virosta.

Valmistettu Alumec-89 alumiinista.


Osia lähdössä hiekkapuhallukseen.

Täytyy etupyörän koteloita vähän puhdistella massasta ja pintaruosteesta. Samalla vahvikehitsaan saumat.


Etupalkki hiekkapuhallettuna ja vahvikehitsattuna.

Etujarrusatuloiden rungot hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Loput osat tulikin uutena Venäjältä. Saa nähdä pysyykö
tuo Hammertien maali hyvin pinnassa. Levyt saa keskiöönsä saman värin.


Ensi talvena täytyy tehdä etujarrut uusiksi kuitenkin, koska jäähdyttämättömät jarrut ei varmaan ihan hirveitä kestä radalla.
Loppujakin osia saapui ManseMotorsin kautta.

Ajankuluksi siinä sitten aloin konehuonettakin vähän jo siivoilemaan ja siistimään. Saumat pitää putsata ja vahvikehitsata myös täältä. Mainittavana "ongelmana" olivat nuo etupalkin kiinnityspultit, mitkä sijaitsee konehuoneen runkopalkeissa. Kuitenkin niin, että kanta on runkopalkin sisällä lukittuna semmoisilla metalliliuskoilla. Arvatkaapa pyörikö tyhjää, kun etupalkkia irroittelin..
Parin reiän ja puukkosahan jälkeen saatiin kannat halki ja pultit pihalle. Nyt täytyy tehä huoltoystävällisempi ratkaisu ja jättää reiät palkkiin, josta voi aina upottaa työkalun reikään.


Vähän kärsimättömänä tuli myös soviteltua alustan osia kuiviltaan. Kaikki ainakin näillä sovittamisilla on lähes bolt-on. Puhutaan kuitenkin Venäläisvalmisteisista osista..
Etualatukivarret.

Taka-akseliin takavakaaja. Pienellä mukiloinnilla ja hiomisella se meni paikalleen. Tukivarret on alkuperäisiä vastaavat, mutta pusla on VFTS-tyyppinen. Panhard onkin säädettävää mallia.

Poikkesin tossa naapuripaikkakunnalla Pohjanperän verstaalla. Melko innokkaana oli valmis tekemään koneen mulle. Innokkaampi taidan asiasta itse olla!
Kansi tulikin kiikutettua sitten Teuvolle, joka siinä vähän tutkaili sitä. Yli 40 vuoden kokemuksella osasi heti kertoa, että huomattavasti fiksumman oloinen kun esim. Toyotan arvostettu 4A-GE. Kuulemma 250hp ei ole edes ongelma tavoitteena, mutta mulle kyllä riittäis se 200hp:kin!
Teuvo tekee myös alakerran, mielenkiinnolla odotetaan mitä saadaan pihalle! Ihan perinteinen kone ei ole tulossa.. !
Keulan värkkäilyt alkais oleen kohta valmiita, lukuun ottamattta konehuonetta. Vahvikehitsaukset ja maalaukset / massaukset pyöräkoteloihin, niin päästään kokoamaan etupäätä.
Viimeisimpänä tekona, kairattiin tuplavakaajalle tarvittava tila.


Konehuonetta on parsittu, ja viimeinkin alkaa saamaan 'tilaa'.

Sähköjä kun revin pois, niin tulin yksinkertaisesti siihen tulokseen, että tehdään nekin täysin uusiksi! Nykyset on aikalailla alkuperäiset, mutta kattaa kaikkea turhaa, mitä itse en tarvitse. Tarkoitus on tehdä ihan ns. 'kilpasähköt'.
Siinä myös pikkuhiljaa aloin ihmettelemään jousi/iskari -yhdistelmiä. Valikoimia löytyy aika lailla, mutta taidan päätyä kuitenkin AVO:n tarjontaan. Eteen napsusäätöiset alkuperäisiä lyhyemmät tolpat ja jouset haetaan kohdilleen ajokorkeuden mukaan. Taakse olikin vähän enemmän mietittävää, kun vakio jousitusratkaisu ei oikein miellytä pääkoppaa, mutta isoja muutoksiakaan ei voi tehdä, koska nyt jo on epävarmaa kesän ajamiset.
Tämänmoiseen ratkaisuun päädyttiin pohdinnan päätteeksi, parit havannointikuvat tarinoineen:
AVO:ltahan saa aika huokeasti yleismallisia kynätolppia, onneksi juurikin molemminpuolisilla silmukkakiinnityksillä. Yläpää tarvisi vain jäykistää.
Tehdään paksusta latasta tukeva 90 asteen kulmatuki, josta toinen pää tulee iskarin yläpäähän kiinni ja toinen auton pohjaan.

Kontin puolelle tehtäisiin paksusta raudasta vastapuolelle levy, mihin se kulmatuki kiinnitetään. Lisäks tehtäisiin takapyörän koteloiden välille poikkituki, josta lähtee lisätuet vastapuolella olevaan levyyn.

Näin varmaan saatais huomattavasti tukevampi ja kestävämpi kiinnitys iskarin yläpäälle, ja samalla myös takapää jäykistyisi.
Mietteitä?
Omaatko ylimääräisen hitsauskaasupullon Pirkanmaan / Kanta-Hämeen alueella? Laita YV:tä, jos olet halukas vuokraamaan sen talven ajaksi!
Osa suuunnitelmista mennyt uusiksi viimeisiltä postauksilta.
Sain korviini tiedon, että viimeinkin oli tullut tilaa yhteen vuosia havittelemaani tallipaikkaan. Tilaisuuteenhan täytyi tarttua!

Pienen siistimisen ja järjestelyn jälkeen, saatiin oiva Ladan mentävä aukko..

Siinä sitten olikin hässäkkää, kun haalittiin työkaluja ja vermeitä. Pöydät ja hyllytkin rakenneltiin.

Eräisellä ManseMotorsin visiitillä, sain samalla pientä valistusta 110 Ladan 16v moottoriswapista. Ei kuulemma iso homma, ja onhan niitä pari jo leimattukin takavetoisissa Ladoissa. Täytyihän semmonen 16v 110 Lada sitten hakea.

Matkalla Raisioon sain puhelun "pienestä yllätyksestä", mikä paikan päällä selvisi kahdella pytyllä käyväksi Ladaksi. Koska Ladaa tultiin ostamaan, niin Lada myös ostetaan ja samalla vaivalla ajetaan kotio.. kahdella pytyllä.. 250km. Surullista.
Siinä se olis.

Sovitusta.

Löysin netistä juttua, missä eräs virolainen kilpakuski oli käyttänyt Fordin OHC Type9 vaihteistoa Samaran koneen jatkeena, käyttäen Ladan omaa kytkinkoppaa. Kytkinkopan ja vaihteiston väliin täytyy kuitenkin tehdä sovitepala.
Sattumoisin tallin nurkilta löytyi kyseinen Fordin aski, eikun soveltamaan.

Laatikkona oikein oiva ratkasu, kestää ja halpa. Osiakin vielä saa. Lisäksi tuo vaihdekeppiä n. 30cm taaksepäin, mutta omaan käteen se on vain hyvä asia!
Kävin ManseMotorsilta noutamaan parit alustan osat.

Vaihdelaatikon välilaippa saapui Virosta.

Valmistettu Alumec-89 alumiinista.


Osia lähdössä hiekkapuhallukseen.

Täytyy etupyörän koteloita vähän puhdistella massasta ja pintaruosteesta. Samalla vahvikehitsaan saumat.


Etupalkki hiekkapuhallettuna ja vahvikehitsattuna.

Etujarrusatuloiden rungot hiekkapuhallettuna ja maalattuna. Loput osat tulikin uutena Venäjältä. Saa nähdä pysyykö
tuo Hammertien maali hyvin pinnassa. Levyt saa keskiöönsä saman värin.


Ensi talvena täytyy tehdä etujarrut uusiksi kuitenkin, koska jäähdyttämättömät jarrut ei varmaan ihan hirveitä kestä radalla.
Loppujakin osia saapui ManseMotorsin kautta.

Ajankuluksi siinä sitten aloin konehuonettakin vähän jo siivoilemaan ja siistimään. Saumat pitää putsata ja vahvikehitsata myös täältä. Mainittavana "ongelmana" olivat nuo etupalkin kiinnityspultit, mitkä sijaitsee konehuoneen runkopalkeissa. Kuitenkin niin, että kanta on runkopalkin sisällä lukittuna semmoisilla metalliliuskoilla. Arvatkaapa pyörikö tyhjää, kun etupalkkia irroittelin..
Parin reiän ja puukkosahan jälkeen saatiin kannat halki ja pultit pihalle. Nyt täytyy tehä huoltoystävällisempi ratkaisu ja jättää reiät palkkiin, josta voi aina upottaa työkalun reikään.


Vähän kärsimättömänä tuli myös soviteltua alustan osia kuiviltaan. Kaikki ainakin näillä sovittamisilla on lähes bolt-on. Puhutaan kuitenkin Venäläisvalmisteisista osista..
Etualatukivarret.

Taka-akseliin takavakaaja. Pienellä mukiloinnilla ja hiomisella se meni paikalleen. Tukivarret on alkuperäisiä vastaavat, mutta pusla on VFTS-tyyppinen. Panhard onkin säädettävää mallia.

Poikkesin tossa naapuripaikkakunnalla Pohjanperän verstaalla. Melko innokkaana oli valmis tekemään koneen mulle. Innokkaampi taidan asiasta itse olla!
Kansi tulikin kiikutettua sitten Teuvolle, joka siinä vähän tutkaili sitä. Yli 40 vuoden kokemuksella osasi heti kertoa, että huomattavasti fiksumman oloinen kun esim. Toyotan arvostettu 4A-GE. Kuulemma 250hp ei ole edes ongelma tavoitteena, mutta mulle kyllä riittäis se 200hp:kin!
Teuvo tekee myös alakerran, mielenkiinnolla odotetaan mitä saadaan pihalle! Ihan perinteinen kone ei ole tulossa.. !
Keulan värkkäilyt alkais oleen kohta valmiita, lukuun ottamattta konehuonetta. Vahvikehitsaukset ja maalaukset / massaukset pyöräkoteloihin, niin päästään kokoamaan etupäätä.
Viimeisimpänä tekona, kairattiin tuplavakaajalle tarvittava tila.


Konehuonetta on parsittu, ja viimeinkin alkaa saamaan 'tilaa'.

Sähköjä kun revin pois, niin tulin yksinkertaisesti siihen tulokseen, että tehdään nekin täysin uusiksi! Nykyset on aikalailla alkuperäiset, mutta kattaa kaikkea turhaa, mitä itse en tarvitse. Tarkoitus on tehdä ihan ns. 'kilpasähköt'.
Siinä myös pikkuhiljaa aloin ihmettelemään jousi/iskari -yhdistelmiä. Valikoimia löytyy aika lailla, mutta taidan päätyä kuitenkin AVO:n tarjontaan. Eteen napsusäätöiset alkuperäisiä lyhyemmät tolpat ja jouset haetaan kohdilleen ajokorkeuden mukaan. Taakse olikin vähän enemmän mietittävää, kun vakio jousitusratkaisu ei oikein miellytä pääkoppaa, mutta isoja muutoksiakaan ei voi tehdä, koska nyt jo on epävarmaa kesän ajamiset.
Tämänmoiseen ratkaisuun päädyttiin pohdinnan päätteeksi, parit havannointikuvat tarinoineen:
AVO:ltahan saa aika huokeasti yleismallisia kynätolppia, onneksi juurikin molemminpuolisilla silmukkakiinnityksillä. Yläpää tarvisi vain jäykistää.
Tehdään paksusta latasta tukeva 90 asteen kulmatuki, josta toinen pää tulee iskarin yläpäähän kiinni ja toinen auton pohjaan.

Kontin puolelle tehtäisiin paksusta raudasta vastapuolelle levy, mihin se kulmatuki kiinnitetään. Lisäks tehtäisiin takapyörän koteloiden välille poikkituki, josta lähtee lisätuet vastapuolella olevaan levyyn.

Näin varmaan saatais huomattavasti tukevampi ja kestävämpi kiinnitys iskarin yläpäälle, ja samalla myös takapää jäykistyisi.
Mietteitä?
Omaatko ylimääräisen hitsauskaasupullon Pirkanmaan / Kanta-Hämeen alueella? Laita YV:tä, jos olet halukas vuokraamaan sen talven ajaksi!
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
IK-Asennus Iivonen Ari Tmi Kangasala.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Mahtavan näköistä
seurataan ja ihastellaan, tsemppiä!
seurataan ja ihastellaan, tsemppiä!

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 6.1.2012 20:10
- Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä
Re: VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Hyvännäköistä settiä. Rassausmotivaatiota varmaankin kohottaa hieman tuo kunnollinen talli.
kysynpä tossa joutessani tyhmiä, eli tohon kääntyvyyteen liittyvät palikat, tuossa yhdessä kuvassa jossa on eteen- ja taaksetukivartta sun muuta, näyttäis jotain olevan.
niin millä osanumerolla nuo löytyvät mansemotorssin listasta?
joutessaanhan nuokin voisi vaihtaa kun pitää iskarit jokatapauksessa vaihtaa.
kysynpä tossa joutessani tyhmiä, eli tohon kääntyvyyteen liittyvät palikat, tuossa yhdessä kuvassa jossa on eteen- ja taaksetukivartta sun muuta, näyttäis jotain olevan.
niin millä osanumerolla nuo löytyvät mansemotorssin listasta?
joutessaanhan nuokin voisi vaihtaa kun pitää iskarit jokatapauksessa vaihtaa.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"