Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Rullamittaa ei tarvitse. Otin kuvankin siitä työkalusta, pahoittelen että painovoima kääntyi yhtäkkiä vasemmalle kesken kuvan ottamisen http://kuvaton.com/k/ypIZ.jpg
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Itse tullut säädettyä jo 70-luvulta alkaen sopivalla puurimalla (joku 1"x1") jossa ruuvit päissä. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Pitää varmaan tänään käyä vähän ihmettelemässä. Rullamitta sun muut työkalut löytyy.
Mut saa nähä kerkeekö tänää ku takavedosta alko töihin tullessa viimeisessä risteyksessä kuskin puolen renkaan puolelta hirveä rohina. Sitä en vielä tiedä lähtikö jarrupala kävelemää vai pamahtiko pyöränlaakeri juuri nytten kun se on ääntänyt jo jonkin aikaa
Mut saa nähä kerkeekö tänää ku takavedosta alko töihin tullessa viimeisessä risteyksessä kuskin puolen renkaan puolelta hirveä rohina. Sitä en vielä tiedä lähtikö jarrupala kävelemää vai pamahtiko pyöränlaakeri juuri nytten kun se on ääntänyt jo jonkin aikaa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Pojat ovat rakentaneet monimutkaisia mittakeppejä, mutta rullamitan lisäksi et tarvitse mitään muuta. Laita rullamitta renkaan etureunassa kuvioon ja katso mitta, anna mitan olla paikallaan ja työnnät autoa eteenpäin että mitta pysyy samassa kohtaa renkaan kuviota, nyt kun mitta on renkaan takana niin lukeman pitaisi olla hivenen suurempi kuin edessä, ellei niin säädä ja toista mittaus. On tärkeää etttä mitta on samassa kohtaa rengasta ja siirto tehdään lykkäämällä koska tällöin mahdollinen vanneheitto ei sotke tulosta. Joskus joku mittakepillä mittaisli ja sääti autoa lykkäämättä niin oli aivan pielessä, vanne oli ollut kiero ja siksi heitti.
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
En ole säätänyt autoa työntämättä, vaan olen teipillä merkinnyt paikat vanteeseen ja mitannut siitä. Vanteesta mittaamalla saa paljon tarkemman mittaustuloksen, koska rengas on pehmeä ja lyllyy helposti miten sattuu.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Paljonko sat rullamitan päällä rengasta lyllytettyä? Itse en ainakaan saa virhettä kun samlla voimalla pidän mittaa etu ja takapuolella. Ja melkein pitää auton alle päästä tuon mittakepin kanssa, rullamitalla voi mitata auton vieressä, eli ei tarvitse pukkia tai monttoa. Tapoja on monia ja jokainen tekee siten kuin parhaaksi tuntuu, itse voin työmaalla säätää nelipyöräsuuntauslaitteilla...
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Joo pitää kattoo miten onnistuu säätäminen, mut enemmän nyt huolestuttaa toi takaveto kun aamulla alkoi hirveä rohina eturenkaan paikkeilta ja vajaa kymmenen kilometrii pitäis vielä töitten jälkeen ajaa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Joo ei ollukkaa mitää sen vakavampaa toi jyrinä. Jarrupala vaa jarrutti aamulla viimeisen jarrutuksen. Uusi tilalle ja nyt taas toimii
Samaran pyöränkulmiakin hieman säädin. Ihan silmämääräisesti katsoin nyt että näyttää hyvältä. Pitää varmaa jostain youtubesta katsoa opastusvideoita miten onnistuu kotikonstein tai sitten kun otan tämän ajoon niin käyn säädättämässä jossain.
Kuvista näkee kuinka paljon parempi toi nyt on


Samaran pyöränkulmiakin hieman säädin. Ihan silmämääräisesti katsoin nyt että näyttää hyvältä. Pitää varmaa jostain youtubesta katsoa opastusvideoita miten onnistuu kotikonstein tai sitten kun otan tämän ajoon niin käyn säädättämässä jossain.
Kuvista näkee kuinka paljon parempi toi nyt on


Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Onni oli matkassa tällä kertaa
Töistä tullessa auton takaosasta rupesi kuulumaan ihme kolinaa kun päästi vedot pois. Vedot päällä ei aluksi kuulunut mitään. Pysähyin sitten linja-auto pysäkille ja kurkkasin perään eikä siellä mitään kummallista näkynyt. Oisin luullu että perä pamahti tai joku muu voimansiirtoon liittyvä osa. Lähin jatkamaan matkaan ja tuntui vaan että ääni koveni nii oli pakko pysähtyä ja katsoa tarkemmin. Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti. Kaikki pultit sentään vielä löytyi ja oli kierteillä. Varmaan juuri viimesillä kierteillä ja jos olisi vielä ajanut niin olisi koko rengas irronnut.
Oon myös aika varma että mistä tämä löystyminen johtui. Kun kävin laitatuttamassa renkaat aluvanteille niin tasapainotuslyijyt noi rengas tyypit heitti vanteen sisään jollain liimalla kiinni. Eturenkaissa ne lähti heti irti kun heitin renkaat kiinni. Osui jarrusatulaan lyijymötikkä rengasta käsillä pyörittämällä, joten revin ne irti. Takarenkaisiin ne sai just ja just rummun ja vanteen väliin, mutta ei näköjään näyttänyt pysyvän kun lyijymötikkä oli äskettäin irtonaisena vanteen sisällä jonka ansiosta joku pultti jäänyt löysälle ja sen voimalla avannut sitten kaikki.
Tai sitten joku vain tehnyt ilkivaltaa, ei näitä koskaan tiedä....
Töistä tullessa auton takaosasta rupesi kuulumaan ihme kolinaa kun päästi vedot pois. Vedot päällä ei aluksi kuulunut mitään. Pysähyin sitten linja-auto pysäkille ja kurkkasin perään eikä siellä mitään kummallista näkynyt. Oisin luullu että perä pamahti tai joku muu voimansiirtoon liittyvä osa. Lähin jatkamaan matkaan ja tuntui vaan että ääni koveni nii oli pakko pysähtyä ja katsoa tarkemmin. Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti. Kaikki pultit sentään vielä löytyi ja oli kierteillä. Varmaan juuri viimesillä kierteillä ja jos olisi vielä ajanut niin olisi koko rengas irronnut.
Oon myös aika varma että mistä tämä löystyminen johtui. Kun kävin laitatuttamassa renkaat aluvanteille niin tasapainotuslyijyt noi rengas tyypit heitti vanteen sisään jollain liimalla kiinni. Eturenkaissa ne lähti heti irti kun heitin renkaat kiinni. Osui jarrusatulaan lyijymötikkä rengasta käsillä pyörittämällä, joten revin ne irti. Takarenkaisiin ne sai just ja just rummun ja vanteen väliin, mutta ei näköjään näyttänyt pysyvän kun lyijymötikkä oli äskettäin irtonaisena vanteen sisällä jonka ansiosta joku pultti jäänyt löysälle ja sen voimalla avannut sitten kaikki.
Tai sitten joku vain tehnyt ilkivaltaa, ei näitä koskaan tiedä....
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Kun näitä ladoja lakaa olemaan jo sen verran että turha niitä kaikkia on tuohon otsikkoon kirjoittaa niin tein siitä vähän järkevämmän oloisen
Enpä oo tästäkään ladasta vielä yhtään mitään kirjotellat, mutta aloitetaas kun on aika iso projekti. Eli faijalta tuli hommattuu tommonen "vähä" ruosteinen -73 combi. Etulattioita ei ole ja repsikan puolen kylkeen on ruoste iskenyt. Repsikan puolen etulokarissa oli enemmän reikää kuin peltiä. Lokarinhan olisi voinut vaihtaa kokonaan, mutta itse en semmoiseen hommaan viitsinyt ryhtyä niin aloin hitsaamaan peltiä kiinni. Silloin samalla päätin että en rupea tästä mitään hienoa tekemään vaan antaa olla tälleen että pala hitsataan kiinni ja siihen heitetään sitten maalit päälle.
Jarrut ei toimi, ilmeisesti pääsylinteri sökö. Bensaa ei tule omalta tankilta, sieltä tulee vain jotain ruskeeta mönjää jota ei juuri bensaksi voi sanoa. Hitsaus hommia on tehty sen verran että enää pitää hitsata repsikan puolen takapyöränkaari ja sitten on vielä ne vaikeimmat etulattiat.
Tänään yritin saada auton liikkumaan tuosta kuopasta pois johon auto on vuosien aikana painunut. Startilla yritin pyörittää, mutta ei jaksanut nousta. Virittelin sitten konehuoneeseen bensa "tankin", josta auto saa bensaa. Mehukatti pullo toimi hyvin tässä tilanteessa. Akku kiinni ja auto lähti käyntiin niin kuin kuuluukin. Ensiksi kytkin tuntui tosi oudolta ja se toimi vähän miten sattuu joten ilmasin sen. Sen jälkeen yritin ajaa sitä pois kuopasta ja lankkujen avulla sitten lopuksi sain sen pois. Vähän ajelin pihalla eestakas ja ainakin käsijarru toimii paremmin kuin tän hetkisessä käyttöautossa. Bensapummpukin näyttää vuotavan oikeen kunnolla kun se pissii paineella ulos
Sitten ajelin auton lankkujen päälle että on helpompi hitsailla ja laittaa jarrut kuntoon. Ehkä sitten vasta ensivuonna rupeaa ihmettelemään niitä tulli, rekisteri ja sun muita paperihommia...
Ja koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin tässä niitä tulee. Ensiksi vähän reikä kuvia ja sitten hienoa hitsaussaumaa











Enpä oo tästäkään ladasta vielä yhtään mitään kirjotellat, mutta aloitetaas kun on aika iso projekti. Eli faijalta tuli hommattuu tommonen "vähä" ruosteinen -73 combi. Etulattioita ei ole ja repsikan puolen kylkeen on ruoste iskenyt. Repsikan puolen etulokarissa oli enemmän reikää kuin peltiä. Lokarinhan olisi voinut vaihtaa kokonaan, mutta itse en semmoiseen hommaan viitsinyt ryhtyä niin aloin hitsaamaan peltiä kiinni. Silloin samalla päätin että en rupea tästä mitään hienoa tekemään vaan antaa olla tälleen että pala hitsataan kiinni ja siihen heitetään sitten maalit päälle.
Jarrut ei toimi, ilmeisesti pääsylinteri sökö. Bensaa ei tule omalta tankilta, sieltä tulee vain jotain ruskeeta mönjää jota ei juuri bensaksi voi sanoa. Hitsaus hommia on tehty sen verran että enää pitää hitsata repsikan puolen takapyöränkaari ja sitten on vielä ne vaikeimmat etulattiat.
Tänään yritin saada auton liikkumaan tuosta kuopasta pois johon auto on vuosien aikana painunut. Startilla yritin pyörittää, mutta ei jaksanut nousta. Virittelin sitten konehuoneeseen bensa "tankin", josta auto saa bensaa. Mehukatti pullo toimi hyvin tässä tilanteessa. Akku kiinni ja auto lähti käyntiin niin kuin kuuluukin. Ensiksi kytkin tuntui tosi oudolta ja se toimi vähän miten sattuu joten ilmasin sen. Sen jälkeen yritin ajaa sitä pois kuopasta ja lankkujen avulla sitten lopuksi sain sen pois. Vähän ajelin pihalla eestakas ja ainakin käsijarru toimii paremmin kuin tän hetkisessä käyttöautossa. Bensapummpukin näyttää vuotavan oikeen kunnolla kun se pissii paineella ulos

Sitten ajelin auton lankkujen päälle että on helpompi hitsailla ja laittaa jarrut kuntoon. Ehkä sitten vasta ensivuonna rupeaa ihmettelemään niitä tulli, rekisteri ja sun muita paperihommia...
Ja koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin tässä niitä tulee. Ensiksi vähän reikä kuvia ja sitten hienoa hitsaussaumaa













Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Oliks kyseessä takavetoinen lada? Noihin ladan alkuperäisaluihin ei kannata laittaa noin yleensä liimapainoja, riippuen missä painot kohtaa vannetta sijaitsevat ja kuinka paksuja ne ovat ne ottavat kiinni rumpuihin tai satuloihin tai sitten eivät. Itsellä kävi niin, että liimapainot osuivat rumpuihin ja irtosivat. Siispä tasapainotin uudelleen pyörät ja esitin ukaasin, että pitää laittaa ne lyötävät peltivanteen tasapainot kiinni. Itse asiassa kaikissa melber-aluissa mitä olen nähnyt niin on ollut ne peltivanteen painot.Jarkko_I kirjoitti:Onni oli matkassa tällä kertaa
Töistä tullessa auton takaosasta rupesi kuulumaan ihme kolinaa kun päästi vedot pois. Vedot päällä ei aluksi kuulunut mitään. Pysähyin sitten linja-auto pysäkille ja kurkkasin perään eikä siellä mitään kummallista näkynyt. Oisin luullu että perä pamahti tai joku muu voimansiirtoon liittyvä osa. Lähin jatkamaan matkaan ja tuntui vaan että ääni koveni nii oli pakko pysähtyä ja katsoa tarkemmin. Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti. Kaikki pultit sentään vielä löytyi ja oli kierteillä. Varmaan juuri viimesillä kierteillä ja jos olisi vielä ajanut niin olisi koko rengas irronnut.
Oon myös aika varma että mistä tämä löystyminen johtui. Kun kävin laitatuttamassa renkaat aluvanteille niin tasapainotuslyijyt noi rengas tyypit heitti vanteen sisään jollain liimalla kiinni. Eturenkaissa ne lähti heti irti kun heitin renkaat kiinni. Osui jarrusatulaan lyijymötikkä rengasta käsillä pyörittämällä, joten revin ne irti. Takarenkaisiin ne sai just ja just rummun ja vanteen väliin, mutta ei näköjään näyttänyt pysyvän kun lyijymötikkä oli äskettäin irtonaisena vanteen sisällä jonka ansiosta joku pultti jäänyt löysälle ja sen voimalla avannut sitten kaikki.
Tai sitten joku vain tehnyt ilkivaltaa, ei näitä koskaan tiedä....
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Joo takapotku ja melberin vanteet. Enhä mä ite ees hoksannu et ne osuis satuloihi tai jäis rumpujen väliin vaikka siinä vieressä kattelin ku tasapainotti renkaat. Mut eipä noi nyt mitään oo täristäny vaikka ei olekkaan niitä lyijypaloja kiinnidegen kirjoitti: Oliks kyseessä takavetoinen lada? Noihin ladan alkuperäisaluihin ei kannata laittaa noin yleensä liimapainoja, riippuen missä painot kohtaa vannetta sijaitsevat ja kuinka paksuja ne ovat ne ottavat kiinni rumpuihin tai satuloihin tai sitten eivät. Itsellä kävi niin, että liimapainot osuivat rumpuihin ja irtosivat. Siispä tasapainotin uudelleen pyörät ja esitin ukaasin, että pitää laittaa ne lyötävät peltivanteen tasapainot kiinni. Itse asiassa kaikissa melber-aluissa mitä olen nähnyt niin on ollut ne peltivanteen painot.
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Repsikan puolen takapyöränkaari hitsattu. Yllättävän "hieno" siitä loppujen lopuksi tuli
Enään ois jäljellä etulattioiden hitsaaminen. Muualta pohjasta ei ainakaan vielä ole löytynyt reikiä vaikka tuo pohja näyttää aika hurjalta

Samalla yritin kokeilla miten jarrujen ilmaus onnistuu. Nestettä ainakin tuli oikealta takaa ja kaikki tuntui menevän hyvin, kunnes alkoi kuulumaan sihinää. Jostain paineentasaajan lähettyviltä putki pamahti ja tarkemmin katsottuna totesin että pakko se on vaihtaa kaikki taakse menevät jarruputket. Bensaputken vaihdan myös samalla kertaa kun sekin näyttää tosi pahalta

Enään ois jäljellä etulattioiden hitsaaminen. Muualta pohjasta ei ainakaan vielä ole löytynyt reikiä vaikka tuo pohja näyttää aika hurjalta


Samalla yritin kokeilla miten jarrujen ilmaus onnistuu. Nestettä ainakin tuli oikealta takaa ja kaikki tuntui menevän hyvin, kunnes alkoi kuulumaan sihinää. Jostain paineentasaajan lähettyviltä putki pamahti ja tarkemmin katsottuna totesin että pakko se on vaihtaa kaikki taakse menevät jarruputket. Bensaputken vaihdan myös samalla kertaa kun sekin näyttää tosi pahalta
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Tsemppiä vaan Lada harrastukseen! Riittää hitsailtavaa tuossa "uudessa" kaunottaressa. Eipähän ole liian helppo rojekti. Mukava seurailla miten korjaaminen edistyy.
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Huh huh mikä homma nappiksen etulattioiden vaihdossa on. Näköjään seitsemän tuntia touhusin enkä saanut tänään edes valmiiksi, pitää huomenna vielä käydä tekemässä kuskin puolen lattia loppuun. Vanhan lattian rälläköinnis meni aikaa jo se kaks puol tuntii ja uuden laitossa loput. Rälläkän laikkoja meni kaikki neljä mitkä mulla oli mukana.
Mutta kyllähän tosta hyvä tulee ja todennäköisesti ei enää koskaan tarvitse etulattioita vaihtaa
Ja koska aika harvoin pääsee pään työntämään auton pohjasta läpi nii olihan siitäkin pakko kuva ottaa

Mutta kyllähän tosta hyvä tulee ja todennäköisesti ei enää koskaan tarvitse etulattioita vaihtaa

Ja koska aika harvoin pääsee pään työntämään auton pohjasta läpi nii olihan siitäkin pakko kuva ottaa

