Pitkän Lada-tauon jälkeen tuli eksyttyä tännekin tekniikkaa ihmettelemään.
Ilokseni huomasin että itänaapurista löytyy tukivarsia ja kääntövarsia joilla takavetoisen eturenkaat saa kääntymään enemmän kuin tavanomaiset pari astetta.
Minkälaisia käytännön kokemuksia väellä on noista sarjoista? Mansemotor näyttää myyvän kahta sarjaa, drift ja sport. Säilyykö esim. sport-sarjassa ackermanin kulma?
Tarkoitus olisi saada etupyörät kääntymään ja pitää auto katu- ja ehkä myös kilpalaillisena. Myös etujousituksen muuntaminen coilovereille kiinnostaa.
Asiasta löytyy tarinaa projektien seasta, mutta aiheeseen omistettua ketjua en löytänyt. Pahoittelen jos moinen on jo olemassa.
Aftermarket tuki- ja kääntövarsisarjat ja etujousitus
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Aftermarket tuki- ja kääntövarsisarjat ja etujousitus
Katulaillisuus katoo "drift" sarjan kääntövarsilla! Ovat meinaan hitsatut.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Aftermarket tuki- ja kääntövarsisarjat ja etujousitus
Selvä homma, kiitoksia.
Kuinka radikaalisti ohjausgeometria muuttuu sport-sarjan kääntövarsilla? Jos kääntyvyys paranee, Ackerman säilyy eikä ohjauksesta tule käsittämättömän raskas, täytyy tuo sarja hankkia.
Tukivarsien osalta kääntyvyyttä pitäisi piisata. Myös kynäjousten asennus vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta, ainakin jos koriin tekee tolpille kotelot.
Kuinka radikaalisti ohjausgeometria muuttuu sport-sarjan kääntövarsilla? Jos kääntyvyys paranee, Ackerman säilyy eikä ohjauksesta tule käsittämättömän raskas, täytyy tuo sarja hankkia.
Tukivarsien osalta kääntyvyyttä pitäisi piisata. Myös kynäjousten asennus vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta, ainakin jos koriin tekee tolpille kotelot.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Aftermarket tuki- ja kääntövarsisarjat ja etujousitus
esim kazin kynäiskarit on aika helppo laittaa, vaatii tosiaan yläpäälle vähän isomman "kupin" ja jos joustovaroja haluaa kasvattaa niin sillon tietysti lisää tornia.
ainoa mikä vähän jää tielle on ylätukivarren korva mutta kyllä se iskarikotelo siihen mahtuu kun tekee sen ihan kiinni siihen korvakon holkkiin
mulla on sellanen tunne ettei noi valmiit sarjat geometrialtaan vallan rajusti eroa vakioon. jos oikeesti jotain uutta haluaa niin se on käytännössä ite rakenneltava.
riippuu aika paljon vanteesta että miten mahtuu vakio tukivarsilla kääntyileen pyörät
ainoa mikä vähän jää tielle on ylätukivarren korva mutta kyllä se iskarikotelo siihen mahtuu kun tekee sen ihan kiinni siihen korvakon holkkiin
mulla on sellanen tunne ettei noi valmiit sarjat geometrialtaan vallan rajusti eroa vakioon. jos oikeesti jotain uutta haluaa niin se on käytännössä ite rakenneltava.
riippuu aika paljon vanteesta että miten mahtuu vakio tukivarsilla kääntyileen pyörät
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Aftermarket tuki- ja kääntövarsisarjat ja etujousitus
Tukivarsien osalta uskon että geometria säilyy, mahdollisesti vanteelle on enemmän tilaa noissa putkitukivarsissa.
Ohjausvarret pitää varmaankin hankkia ja mitata itse paljonko kääntyvyys lisääntyy.
Ohjausvarret pitää varmaankin hankkia ja mitata itse paljonko kääntyvyys lisääntyy.