Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Takavetoisen konetta on pitänyt jo pitkään kiusata, mutta aina on tullut jotain fiksumpaa tekemistä. Nyt tuntuisi että mielenkiinto riittää hiukan pidemmälle.

Netistä koitin etsiä kuvia miltä Ladan kansi näyttää katkaistuna, mutta turhaan. Siis tuumasta toimeen ja kansi poikki.

Tässä pikaiset räpsyt imu- ja pakokanavista.

Kuva

Kuva

Kanaviin en aikonut aikaani juuri uhrata, mutta palotilalle pitäisi tehdä jotain. Samoin kannen hitsaaminen vesitilan notkahtamisen estämiseksi on työlistalla. Mahtaako kenelläkään olla kuvaa tai järkevää kertomusta miten homma on menestyksekkäästi toteutettu?

Jos jostain löytyy aiempi ketju missä käsitellään samaa aihetta, saa tämän siirtää sinne.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

samppa750 kirjoitti:
Kanaviin en aikonut aikaani juuri uhrata, mutta palotilalle pitäisi tehdä jotain. Samoin kannen hitsaaminen vesitilan notkahtamisen estämiseksi on työlistalla. ?
?Miksi se kansi mihinkään notkahtais? :shock:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

toktornivako kirjoitti:
samppa750 kirjoitti:
Kanaviin en aikonut aikaani juuri uhrata, mutta palotilalle pitäisi tehdä jotain. Samoin kannen hitsaaminen vesitilan notkahtamisen estämiseksi on työlistalla. ?
?Miksi se kansi mihinkään notkahtais? :shock:
Isot pojat tiesi kertoa että kovilla puristuksilla tai jykevämmillä ahdoilla on vaarana kannen vesitilan notkahtaminen tuosta "paljealueen" kohdalta.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Niin jos on menty "perse edellä puuhun" ja jyrsitty monta milliä pois kannen tasopinnasta.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja START »

kannentiiviste niistä palaa sinne vesikanavaan puhki herkästi, siks niitä yleensä on hitsailtu osittain tukkoon. mistään vallan dramaattisesta "notkahduksesta" en kyllä ole kuullut puhuttavan. toki pintojen suoruus on äärimmäisen tärkeä noissa
joskus täällä foorumin syövereissä on vastaavat kuvat ollut, liekkö sitten kadonnut jo johonkin...
nimimerkillä turbiini, joskus kun ladoja vielä harrasti, niistä vesitilan hitsailuista kuvia laitteli voi vielä jostain löytyä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
saquzi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Itellä ollut semmonen villi idea omaan moottoriin, että jos tuota ongelmaa tapahtuu että pahvi pullahtaa vesitilaan, niin lohkoon kierre että saa jonkun pidätinlevyn parimilliä yli dekin estään tiivistettä pullahtamasta... :shock:
samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

START kirjoitti:kannentiiviste niistä palaa sinne vesikanavaan puhki herkästi, siks niitä yleensä on hitsailtu osittain tukkoon. mistään vallan dramaattisesta "notkahduksesta" en kyllä ole kuullut puhuttavan. toki pintojen suoruus on äärimmäisen tärkeä noissa
joskus täällä foorumin syövereissä on vastaavat kuvat ollut, liekkö sitten kadonnut jo johonkin...
nimimerkillä turbiini, joskus kun ladoja vielä harrasti, niistä vesitilan hitsailuista kuvia laitteli voi vielä jostain löytyä
Hyvä ettei ole suurta tarvetta hitsata. Oma muistikuva oli 15 vuoden takaa, jostain jäi mieleen kummittelemaan että kansi ei htsaamatta kestä. Voi hyvinkin olla että kyseessä ovat olleet lasketut kannet.

Muutama kansi on jemmassa, niillä voi kokeilla miten kestää.

Mitenkäs venttiilit, mitkä vakiventtiilit olisivat lähellä Ladan mittoja jos noita lähtisi suurentamaan? Eihän tuo ole iso homma kaivella netistä taulukoita mutta laiskana kysyn ensin täältä.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Olen tuonut Venäjältä valmista sarjaa isompia venttiileitä jotka pystyy koneistaan vielä alkuperäisiin seeteihin.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

toktornivako kirjoitti:Olen tuonut Venäjältä valmista sarjaa isompia venttiileitä jotka pystyy koneistaan vielä alkuperäisiin seeteihin.
Minkä kokoisia venttiilejä? Yhdestä kannesta mittailin seetejä ja totesin että suuremmat seetit tarvitsee jos meinaa yli millin suurentaa lautasen halkaisijaa.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

? Mitenkä olet mahtanut niitä mittailla? Eihän milli halkaisijassa ole kuin 0,5mm puolellensa? Venttiilit on 39 ja 33,2mm ja hyvin ovat sopineet.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Tuossa mallikannessa seeti oli aika tasan 38mm. Periaatteessa 39mm venttiilin voisi vielä istuttaa tuohon seetiin. Ja ainahan kaiken saa sopimaan, eri asia on miten järkevää se on.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Mä joskun vein ihan amiksessa hitsareille takavedon kannen ja käskin tuikata vesikanavat umpeen. Kansi jäi hitsauksen jälkeen hyllyyn ku loppu into sen sepelimyllyn ahtamiseen. Oikasun se vaatisi vielä ja sitte vaan poralla vesikanavaan reikä ja täts it. Nelospytystähän se pahvi karkaa vesitilaan jos vähänkään pääsee naulaamaan.
Mun olis tarkotus uudestaan ponnistaa takaporkun lohkoa hyllystä löytyvillä osilla kun saan pari projektia pois tallista.
21013 1500 16v Turbo rojekti
samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Ei ne omat muistikuvat olleet ihan pielessä. Vuosia sitten Venäjän virolaiset oli rakennelleet kiiloja vesitilaan estämään notkahdukset. Tosin niitä kansia oli höylätty n.3mm . Kuulemma 1.5mm kesti ottaa lastua ilman ongelmia.

Omani jätän laskematta, lohkosta mieluummin siivu pois.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja START »

juu matalat kannet onkin ongelma. kyllähän niitä on kuulemma jopa jotain 3,5mm laskettu mutta se onkin ajettava jo vinossa. jossain +12 puristeisissa melkeen kai pakkokin ottaa kannesta niin paljon ku voi, tai sitten oltava jonkinlainen patti männässä. siks niitä rallimiehet on aikanaan tehnyt paljonkin, ku tasalakiset mäntiä saanu helpommin
kyllä se täyte hitsaus on muutenkin ihan järkevää juurikin se tiivarin kestävyyden takia, yleensä tiiviste ongelmat on siten hävinnyt. eli juurikin kanavaa tukkoon ja sit tiivisteen mukaan kauemmaks pienemmät reijät
muistikuva kylläkin että näihin sai jotain terästiivistettä venäjältä? sehän saattaa pelata ihan siltäänkin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
samppa750
Viestit: 13
Liittynyt: 21.7.2010 8:17
Paikkakunta: Petäjävesi

Re: Kannen läpileikkauskuvia ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Eipähän tuo ole paha homma työpäivän lomassa tuikata reiät umpeen.

Katsotaan jos viikolla saisi palotilaan jotain aikaiseksi, laitan kuvia jos jotain tapahtuu.
Vastaa Viestiin