Liitetään tämä minun Samaranikin tänne kortistoon. Vuodesta 1999 alkaen omistuksessani ollut vuoden 1995 mallinen, GM-ruiskuinen, 5-ovinen Samara. Auto on rekisteröity 30.3.1995 ja auton koko historia on tiedossa. Auto on ollut käyttöautona aina vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen se on siirtynyt lähinnä kesäautoksi.
Tuo "Ässä" lempinimi tulee auton tyyppikilvestä, eli on S-sarjaa

Kuvia:
Auto Toukokuussa 2000 :

Auto syksyllä 2010, käyttövuodet jo autossa näkyy:

Auto talvella 2011 kunnostettuna:

Auto keväällä 2014 jo 19-vuotiaana:

Autoa alettu vuonna 2009 kunnostaa pikkuhiljaa ja tuunaten joillain venäläisillä tuunausosilla. Vuonna 2009 autoon vaihdettu takaiskunvaimentimet ja lisätty huvikseen venäläiset korotuspalat samalla. Vaihdettu myös urheilullinen ratti.
Autoon on vaihdettu 2012 Euro-Samaran hyväkuntoiset penkit ensin ja sitten ovipahvit. Lisäksi jossain vaiheessa uusittu kojetaulu ja lämmityslaitetta paranneltu kiertovesipumpulla ja paremmalla lämmityslaitteen kennolla. Myös sähkölämmitteiset sivupeilit asennettu.
Vuonna 2014 vaihdettu moottorin kiinnitin/vaimennuskumit, ja samalla vaihdettu uusi AC orginaali katalysaattori. Noiden kannatinkumien vaihto olikin toi hyvä juttu, sillä kaikenlainen auton rungon tärinä ja moottorin huojunta poistuivat tehden autosta "uuden karhean" ja jämäkämmän. Myös moottorin asento muuttui "normaaliksi".
Auto on siirretty pois päivittäisestä ajosta täysin harrastepeliksi. Auton tekninen kunto on hyvä ikäisekseen. Tällä hetkellä jarrupaineen rajoitin on tulossa vaihtokuntoon ja kiukuttelee. Muutoin kaikki toimii normaalisti.
Auto on ollut erittäin käyttövarma ja luotettava. Erinomainen auto talvikäyttöön, pois lukien ehkä auton alkuperäinen lämmityslaite. Autoon ylläpitoon olen hommannut GM:n vikatesterin vuodelta 1994, vara-osakirjan sekä korjaamokäsikirjan. Nämä apuvälineet ovat osoittautuneet aika turhiksi tässä vaiheessa.
Lisätään vielä auton ostohinta vuonna 1999, se oli euroissa noin 2800 euroa.