Vento 1,8CL -97

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Käytössä on myös tällainen 90-luvun lopun Volkkari pomminvarmalla tekniikalla eli pellin alla perinteinen 1,8-litrainen pitkään Volkkareissa käytössä ollut bensakone yksipisteruiskulla varustettuna ja auto on rakenteeltaan muutenkin niin perustekniikka kuin vain voi olla. Viimeisen viiden vuoden aikana tämä on aina välillä ollutkin käytössä muiden menopelien reistatessa, tämä auto siis on perikunnan nimissä, jäänyt yhteiseen käyttöön papastani ajan jätettyä. Pappa ehti ajaa autolla itse alle vuoden, ostettiin Volkkarin liikkeestä ja vaihdossa meni muutaman vuoden vanhempi Golf, joka olisi vaatinut kytkin- ja kannentiivisteremontin ja ruostevikaakin jo oli.

Vuosien varrella auto on aina toiminut ongelmitta. Laturi uusittin pari vuotta sitten, samoin akku, kun näiden kanssa oli pientä ongelmaa. Jakopääsarja tuli asennettua pari viikkoa sitten, kun kilometrit olivat tulleet jo täyteen aika päiviä sitten. Pakoputki myös katkesi pian tämän jälkeen ja takaputki tuli myös vaihdettua. Seuraavaan katsastukseen pitäisi hitsata vähän pohjaa, mutta mitään muuta ongelmaa ei pitäisi olla. Kilometrit mittarissa lähentelevät 300 000:tta, mutta auton siisteydestä tätä ei uskoisi. Tekniikkakin pelaa kuin paljon vähemmän ajetussa.

Kymmenen vuotta sitten itselläni oli käyttöautona samaan tekniikkaan perustuva Golf-farmari, entinen postiauto automaattivaihteistolla ja oikeanpuoleisella ohjauksella. Sekin palveli kohtalaisen hyvin ne pari vuotta, mitä autoa pidin - toki pari vikaakin sattui kohdalle: katalysaattorin sisuskalut sulivat ja tukkivat pakoputken, uuden katin kanssa ongelmia ei enää ollut, airbagin merkkivalon polttimo pimeni, sai vaihdettua juottamalla, valonvaihdinviiksi hajosi ja sytytysyksikön kannnessa oli hiushalkeama, mikä vaikeutti käynnistymisiä kostealla kelillä, ongelma poistui yksikköä vaihtamalla. Ventossakin on tämä sytytysyksikköongelma, mutta joku aikaisempi omistaja on korjannut halkeaman lakalla ja tuntuu toimivan. Loppujen lopuksi nämä ovat aika toimivia autoja ja yllättävän hyviä ajaakin, aikanaan tosin yliarvostettuja ja kalliita (postiauton ostaessani maksoin siitä muistaakseni 2800 euroa, vastaava ei-postiauto vasemmanpuoleisella ohjauksella olisi maksanut yli tuplat).

Vento on taas ollut käytössä, kun toinen Saab on ollut turboremontissa ja toisessa takajarrut jäässä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Aika tylsä auto, kun tämä vain toimii ja toimii. Tuulilasinpesunestettä ja vähän öljyä on saanut lisäillä. Biltemasta ostin uudet pyyhkimen sulat, kun nykyiset jättävät vähän ikävää rantua, täytyy vaihtaa kun ehtii. Ja toinen ajovalon polttimo pimeni tänään, vaihtoon siis samalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kun vaihdoin kesärenkaat alle huomasin pohjaan molemmille puolille tulleet reiät, läpimitoiltaan noin 5-10 cm, hitsattavaa siis luvassa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja pohjasta löytyy sitten vähän enemmänkin reikiä... Hitsattavaa on vuoden aikana tullut turhan paljon. VW harrastaa siis sellaista, että auton pohjassa on jo tehtaalta lähtiessä useita reikiä, jotka on tukittu kumitulpilla. Tulppien ympäriltä alkaa ruostumaan, tulppa putoaa pois ja sen jälkeen reikä vasta laajeneekin...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Ventot on jo aikalailla kadonneet liikenteestä, varmaankin lähinnä ruostumisen takia. Koneet syö aina öljyä (venttiilinvarrenkumit hajoaa äkkiä), mutta kestävät silti tai hyvästä voitelusta johtuen yli 400 tkm lukemiin heittämällä. Koneet on sellaisia laiskanpulskeita säksättäjiä, joista löytyy kuitenkin vääntöä enemmän kuin numeroarvoista odottaisi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Poliisit-ohjelmassa pitivät jo seuraajaa eli Boraakin harvinaisena, kone tosiaan tässä tuntuu kestävän ja vääntävänkin, vaikka on laiskempi muistaakseni 52kW versio, öljyä tämä ei vielä paljoa syö, vaikka on 252tkm ajettu. Sanoisin, että tosi siisikuntoinen yksilö muutenkin. Ei vaan ole hääviä hommaa tuo hitsailu, kun joutuu nyt itse tekemään... Kolme reikää nyt ummessa ja vielä neljä jäljellä. Takalattien reiät saa kätevästi paikattua sisäpuolelta, mutta kipinä sytytti silti alustamassan ja bensan paluuoutki ehti palaa poikki ennen kuin sain sammumaan, onneksi paineputki pysyi ehjänä. Jarrulevyt ovat siinä ja siinä joutuuko myös vaihtamaan. Katsastettava olisi torstaihin mennessä. Ostajakin olisi tiedossa, mutta kiireesti pitäisi auto saada - voi mennä kaupat ohi, jos en saa kuntoon tätä ajoissa. Tarkoitus on todellakin myydä, kun tuntoo vähällä käytöllä pihalla seistessään ruostuvan silmissä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vento 1,8CL -97

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Silmät kipeinä pohjaa viikon hitsasin ja menihän tämä moitteitta katsastuksesta läpi ja pääsi uuteen kotiin perjantaina. Oli tosi perusteellinen katsastustarkastus, kun katsastajana toimi harjoittelija, jota vielä ohjasi tarkemmasta päästä oleva vanhempi katsastaja. Ainakin on varmasti kaikki kunnossa.

Niin se vain näyttää olevan, että parhaiten auto säilyy kunnossa ajossa ja kun itselläni on muutenkin liikaa autoja, niin parempi oli saada tämä aktiivisempaan käyttöön - ja sainhan oman vanhan 112 Ladani vaihdossa. Tämmöinen hitsausurakkakaan ei toista kertaa enää kiinnosta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin