Sytytyskö pätkii

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Meillä oli tuossa 1600 sl:ssä sellainen piirre alkusyksystä että ajovalojen toinen pyyhin eli omaa elämäänsä piittaamatta kytkimestä tai virta-avaimen asennosta :shock:
Ei se koskaan selvinnyt tarkalleen mitä kautta virta kulki, mutta konehuoneen pesun ja ja kaikkien littimien puhdistuksen ja kiristämisen jälkeen tuo itsekseen pyyhkiminen loppui...
Siperia opettaa...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Tuossa tuota mun 1200s:n kytkistä kahtelin... Jos mittarivalojen ja ajovalojen toiminnassa on jotain outoa, niin epäilisin valokytkintä/sen johdotuksia. Mutta jos oudosti toimii ainoastaan ajovalot, niin epäilisin niiden relettä. Tai sitten vikaa voi olla molemmissa tai jossain ihan muualla. Omassani ei ole onneksi vielä ollut muita sähköongelmia, kop kop kop.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Noin poropeukalo-sähkömiehenä voisin kallistua tuon releen puoleen. Sillä nythän käy niin että vaikka virrat olisi avaimesta poiskäännettynä ja itse valokatkaisin nolla-asennossa niin volot nähdäkseni saa syttymään jos manuaalisesti eli vaikka sormella painaa releen kärjet kiinni. Voisiko siis olla niin että kun tämä ominaisuus näyttää ilmenevän aina kovemmilla pakkasilla releen kärjet liikkuvat lämpölaajenemisen seurauksena ja kytkevät siis valot päälle. Kun rele taas lämpeää tarpeesi kärjet vapautuu ja valot sammuu tiptaptiptap tipetipe tiptap.

Periaatteesa mahdollista toisin sitten miten todennäköistä.

Vaihdan joka tapauksessa viikonloppuna virtalukonpohjan sekä tämän valoreleen. Se on voinut ottaa itseensä kokeilun seurauksena jossa hain enemmän valotehoa suuremmilla polttimilla. Nyt kuitenkin kiinni normaalit H4 60/55W.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Noin poropeukalo-sähkömiehenä voisin kallistua tuon releen puoleen. Sillä nythän käy niin että vaikka virrat olisi avaimesta poiskäännettynä ja itse valokatkaisin nolla-asennossa niin volot nähdäkseni saa syttymään jos manuaalisesti eli vaikka sormella painaa releen kärjet kiinni. Voisiko siis olla niin että kun tämä ominaisuus näyttää ilmenevän aina kovemmilla pakkasilla releen kärjet liikkuvat lämpölaajenemisen seurauksena ja kytkevät siis valot päälle. Kun rele taas lämpeää tarpeesi kärjet vapautuu ja valot sammuu tiptaptiptap tipetipe tiptap.

Periaatteesa mahdollista toisin sitten miten todennäköistä.

Vaihdan joka tapauksessa viikonloppuna virtalukonpohjan sekä tämän valoreleen. Se on voinut ottaa itseensä kokeilun seurauksena jossa hain enemmän valotehoa suuremmilla polttimilla. Nyt kuitenkin kiinni normaalit H4 60/55W.
Jos akun paikoilleen laiton seurauksena syttyivät pelkät ajovalot, niin epäilyisi on tod. näk. oikea. Mutta jos syttyi myös mittarivalot, niin silloin vika on jossain muualla, koska niiden virta ei kulje releen kautta(ainakaan tuossa 1200S:ssä).
Syttyyhän ne valot vaikka virrat on pois ja katkaisijasta ne sytyttää. Eli jos katkaisijassa on kosteutta, hapettumaa tai mekaaninen vaurio niin aiheuttaa kaikkien valojen kummittelua. Myös silloin kun virtalukko on 0-asennossa.
Jos taas virtalukon pohja on viallinen niin se ei aiheuta valojen itsestään syttymistä, koska valot eivät syty jos ei valokatkaisija ole päällä.
Jotta homma ei olisi liian yksinkertaista, niin vian aiheuttaja voi olla myös mikä tahansa liitin jonka kautta valojen virta kulkee. Huono kosketus, seuraa liittimen lämpeneminen, seuraa muovin sulaminen, seuraa oikosulku, seuraa ongelmia...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tosiaan... Ainoastaan ajovalot syttyivät ja taisivatpa olla lähivalot. Jos tätä asiaa nyt haluaisi tutkia niin kannattaisikohan valorelettä jäähdyttää esimerkiksi kylmäsprayllä valvotuissa olosuhteissa jolloin lämpötilan muutoksen aiheuttaman lämpölaajenemisen tai tässä tapauksessa supistumisen vaikutukset saisi havainnoitua. Eli syttyykö valot kun rele jäähtyy. Ongelma ilmenee nimittäin silloin kun ulkolämpötila lähestyy -20 astetta celsiusta.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nykäse rele irti ja lievää väkivaltaa käyttäen sen voisi yrittää avata. Huolellinen sisuskalujen puhdistus, kontaktipinnat hiomapaperilla kiiltäväksi ja lopuksi ennen kasausta kokeilla että rele aukeaa ja sulkeutuu kunnolla. Tai sitten tuurilla uusi rele ja toivoa että vika on siinä. Johtoliittimet kannattaa kyllä avata ja tutkia onko merkkejä hapettumista, lämpenemisestä, kosteudesta yms.
Outoa että toimii noin päin. Luulisin että vesi sulaessaan alkaisi johtamaan sähkö ja aiheuttaisi ongelmia...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Pitkällisten tutkimusten jälkeen voin todeta seuraavaa. Sytytyspuolen ongelmista ei perimmäistä vikaa löytynyt ja mahdollisesti tämän sytytysjärjestelmän vaihto oli ns. turhaa työtä mutta antoi kuitenkin lisäarvoa sytytyksen tarkkuuteen ja vähensi huollon tarvetta (kärkien säätö / vaihto). Syyn mm. akun tyhjenemiseen aiheutti viallinen valorele joka todentotta reagoi kylmyyteen siten että kytki ajovalot päälle omine aikoineen. Todensin sen omin silmin ja kyllähän se kieltämättä hieman huvittavalta näytti. Ainoastaan ajovalot paloi mittariston valot ei joten vian paikallistaminen oli helppoa. Tosin se vaati taas kovemman pakkasen jolloin tämä lämpölaajeneminen aikoi näkymään releen mystisenä toimintana.

Nyt rele on korvattu uudella vastaavalla ja vanhalle tulen suorittamaan avauksen ja tarkistuksen vian tarkempaa määrittelyä varten.

Kieltämättä erikoisin vika tähän mennessä, mutta kaikki on näköjään mahdollista.
Vastaa Viestiin