VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Olisko 2x16mm2 mistää kotoisin ku se on huomattavasti helpompi pujotella kuin yksi isompi jööti? Suurin virta menee juuri startatessa eli jos silloin ottaa kaapelia käteen ja kokeilee tuntuuko kuumalta, niin tietää tuleeko kaapeli milloinkaan kuumenemaan liikaa. Seuraavaksi suurin virta on käänteinen virta laturilta akulle ja se esiintyy käytännössä aina heti startin jälkeen. Mitä kuumempi ilma sitä suurempi virta (akku ottaa paremmin varausta vastaan). Jännitehäviöitä voi helposti laskeakin ja sitä kauttaa pääsee kiinni myös johdon häviötehoon eli siis siihen johtoa lämmittävään asiaan.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Selventäkääpäs ny mulle mitä tarkoittaa nuo kaapeleiden neliöpaksuudet? En ymmärrä niistä mitää

Ne asentamani johdot on jääny talteen ku yhdestä rojektista otin poppivehkeitten kaapelit pois, että ostaa ei vielä ole tarvinnut yhtään.

Torstaina kävin Biltemasta ostamas melkoisen puuhapussin tavaraa, lähinnä letkutukseen liittyvää. Eilen sain kuskinpuolen moottorin jalan melkein tehtyä ja toinen puoli on vielä tekemättä. Otan kuvia kun saan jalat valmiiksi ja laskettua koneen kumien varaan nosturista.
Kytkin polkimen tuntumaa on nyt päässy jo kokeilemaan, se on vähä jäykempi ku oma.
Tekniikka on nyt niin edessä kun mahdollista, ensin pökkäsi kytkinkoppa ohjaustankoon ja siihen kiristin vaihteiston kannakkeen pultit.

Laitan tuohon bensa Volovon syylärin ku sellainen on jemmaan jääny ja siinä on sopivasti pinta-alaa tuolle koneelle. Ostin myos sähkötuulettimen joka on 14" vaikka 16" olis mahtunu, mutta luulen että tuo pienempikin riittää.

MIKÄS ON JÄÄHDYTYKSEN KANNALTA PARAS SÄHKÖTUULETTIMEN SIJOITUS KOHTA SYYLÄRISSÄ? Oma järki sanoo että se olis se kuumin nurkka siinä, eli se johon ylävesiletku tulee.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

kaapelin pintaala poikkileikkauksessa montako neliö mm mahtuu halkasijaan
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

jaketech racinteam kirjoitti:kaapelin pintaala poikkileikkauksessa montako neliö mm mahtuu halkasijaan
En ymmärrä miten neliö mm mitataan kaapelin halkaisiasta?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Jamo kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:kaapelin pintaala poikkileikkauksessa montako neliö mm mahtuu halkasijaan
En ymmärrä miten neliö mm mitataan kaapelin halkaisiasta?
et oo tainut matikan tunneilla olla hereillä ;)

ympyrän pinta-alan kaavalla pii x r²
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

No nyt on kone jalkojen/kumien varassa.
KuvaKuva
Samalla laitoin lisämaadoituksen tuonne.

Näin paljo sitä toleranssia sitte on:
Kuva
Tämä kuva vähä kyllä hämää, rakoa konehuoneen äänieristeeseen on noin 3cm
KuvaKuva
Simpukan ja öljynlauhduttajan välissä rakoa noin sentti. Apusimpukkaan tuosta startin juuresta on noin 5mm

KuvaKuva
Kannen takapäässä tämän verran, mahtuu ku lekalla löin rintapelliä vähä matkustamoon päin

KuvaKuva
Öljypohjan ja poikkipalkin välissä noin15mm laitoin sinne varooksi kuminpalan, jos sattuis pökkimään, mutta tuskin pökkii ku kumit ei tunnu paljoakaan periksi antavan. Ohjaustangon ja kytkinkopan välissä rakoa on pyörien ollessa suorassa, mutta kun kääntää pyörät ääri oikealle niin tanko tulee kiinni kytkinkoppaan.

Paisuntasäiliön telineen oon irrotellu ja siihen paikalle tulee polttoainesuodatin.
Näiden kuvien ottamisen jälkeen laitoin startille ja laturille johtoja, että pian vois ottaa sen verran sauhuja jotta voi kokeilla irrottaako kytkin. Enkä kyllä vielä tiedä toimiiko starttaus miten.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

jaketech racinteam kirjoitti:
Jamo kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:kaapelin pintaala poikkileikkauksessa montako neliö mm mahtuu halkasijaan
En ymmärrä miten neliö mm mitataan kaapelin halkaisiasta?
et oo tainut matikan tunneilla olla hereillä ;)

ympyrän pinta-alan kaavalla pii x r²

Kyllä oon pyrkiny kovasti oppimaan matematiikkaa, mutta mitään en oo oppinu :lol:
Pii on muistaakseni 3,14 ja sitte jos kaapeli on vaikka 10mm päältä, niin 3,14x10 potenssiin2 =tulokseksi laskimella tulee 314 joku ei ny mee oikein.

Ja pitäiskö se kaapeli mitata kuoren päältä vai sisuksen halkaisija?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja pressa »

sitä kupari sisustaa mitataan, se sitä sähköä kuljettaa. Jos esimerkiksi kuparin halkaisija 5mm niin lasketaan 2,5mm x2,5mm x3,14= 19,6 neliömillimetriä.
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Johdotusta ja letkutusta
KuvaKuva

Uusia ongelmia ilmeni ku testasin johtojen kytkentöjä. Ladan öljynpaineanturi toimii nähtävästi niin päin että se maadoittaa kun öljynpainetta ei ole, mutta tässä VW:n koneessa se on nähtävästi toisin päin, eli maadoitus alkaa kun öljynpaine syntyy. Tämä selvisi niin että virta päällä ku laittaa anturin johdon maihin niin öljynpainevalo syttyy. MITENKÄHÄN TÄMÄ ONKELMA RATKEAISI? Ei ole hyvä, että koko ajan ku kone käy niin on valo punaisena :)

Sitte, en tiedä mikä on ku en saanu lämpömittarin viisaria liikkeelle vaikka laitoin anturijohdon maihin (normaalisti menee ääriasentoon kuumalle maadoitettaessa) MISSÄ VIKA?

Sammuttajan solenoidille otan virran johdosta joka meni puolalle. ONKOS SE PUOLALLE TULEVA RUSKEA JOHTO JOHON EI TULE VIRTAA, KIERROSLUKUMITTARILLE? USKOLTAISKO KOKEILLA TOIMIISKO SE LATURIN SINGNAALILLA?

MIHKÄHÄN LIITTIMEEN LAITAN LATURISSA SEN PIENEN JOHDON JOKA ON MENNYT JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄLLE? SIIHENKÖ JOSSA EI OLE VIRTAA KUN LATURI EI PYÖRI?

Nyt jos kaikki hyvin menee niin huomenna otan sauhut 8)
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja mush »

Volkkareissahan on monissa kaksi öljynpaineanturia, toinen valolle ja toinen summerille joka toimii vain korkeammilla kierroksilla. Onhan johto oikeassa anturissa? Kyllä siihen oikeanlainen anturi löytyy joka tapauksessa, M10x1 pitäisi olla anturin kierre.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

2 paineanturia on, toinen on alapaine ja toinen yläpaine, vaiha normi anturi paikalleen ni alkaa pelaan.
kerro mitä liittimiä on laturissa ni vois neuvoo?
boschin laturiilmeisesti? ei montaa johtoo tarvi että toimii.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

jaketech racinteam kirjoitti:2 paineanturia on, toinen on alapaine ja toinen yläpaine, vaiha normi anturi paikalleen ni alkaa pelaan.
kerro mitä liittimiä on laturissa ni vois neuvoo?
boschin laturiilmeisesti? ei montaa johtoo tarvi että toimii.
Joo, kaks paineanturia on. Molempiin kokeilin johtoa virran ollessa päällä, mutta öljyvalo ei syttyny. Mistäs sen tietää mitenkä päin mikäki anturi toimii. Moottorikelkassani oli sama ongelma, ku uutta anturia ettiin, paikallisessa Fixus-liikkeessä yritin asiaa selittää, mutta meinasivat vaan että kaikki toimii samalla lailla. Nyt on todisteita että niitä on kahdenlaisia. Ladan anturis on todennäköisesti eri kierre.

Laturiin tulikin vain kaks johtoa ku purkaamolla irrotin. Sen tiedän että akulta virta laitetaan siihen 8mm pulttiin ja kierroslukumittari W. Sitte siinä on vielä lattaliitin B+ johonka tulee virta jatkuvasti ja B+ 5mm pultti jossa ei ole virtaa, eli kaks vaihtoehtoa.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja mush »

Ilmajäähyjen anturit on ainakin samalla kierteellä ja toimii oikein päin. Jos et muuta keksi, niin hommaat esim. Kuplan anturin.

Laturihan tarvitsee herätteen vielä latausvalon kautta, eikö siinä ole D+ liitintä? Eikös tuon ikäisessä Volkkarin Boschilaisessa ole jo se pistoke, missä 2x B+ (leveämpi lattaliitin) ja 1x D+ (kapea latta)? W-nastaa puolestaan ei ole kaikissa latureissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

mush kirjoitti:Ilmajäähyjen anturit on ainakin samalla kierteellä ja toimii oikein päin. Jos et muuta keksi, niin hommaat esim. Kuplan anturin.

Laturihan tarvitsee herätteen vielä latausvalon kautta, eikö siinä ole D+ liitintä? Eikös tuon ikäisessä Volkkarin Boschilaisessa ole jo se pistoke, missä 2x B+ (leveämpi lattaliitin) ja 1x D+ (kapea latta)? W-nastaa puolestaan ei ole kaikissa latureissa.
transportterin laturissa ei ainakaa oo pistoketta. muttereilla johot tulee kiinni ja siinä on vaan B+ D+ ja W navat. B+ menee suoraan akun + napaan ja D+ tulee heräte merkkivalolta.
W on sitte kierrosluku ja diesel volkkarin mittaristo muuten vaatii sen, ei muuten toimi öljynpainevalot ja jäähtysjärjestelmän merkkivalot ;)
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Jamo
Viestit: 233
Liittynyt: 14.11.2009 17:32
Paikkakunta: Alavus

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Tämä laturi on mutteri liitoksilla ja se pienempi mutteri melekeen täytyy olla se D+.

Nyt tänään otin sauhut, ennemmin ei keriinny ku tuli rehuntekoa ja siihen liittyvää koneitten laittoa.

https://www.youtube.com/watch?v=m4NYKlHmZM0 Aika lailla täristää tuo kone ku puhelin oli kiinni listassa joka nojas lokasuojaan, niin puhelinki tärisi ja tuli vähä huono video.
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Vastaa Viestiin