1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Nyt pitäis koittaa saada lada taas tielle. Päästöt ja jarrut oli kesällä leiman esteenä. Tossa kokeilin orkkis kaasaria (axtec) ja huomasin että kun kaasuvipua vääntää niin edelleen ykköseen tulee bensaa samalla kun vipua vääntää ja samalla ruikkaa kakkoseen ja kun se läppä aukeaa niin sehän ampuu kerralla kaiken ulos mutta jos taas vääntää nopeasti vipua niin sillon kummastakin tulee nätti suihku maahan asti. Tämä testi on sitten tehty kaasari kädessä. Kuuluuko kakkoseen mennä bensaa ennen läpän aukeamista? minun mielestä ei mut kysynpä kuitenkin.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Onko kellään kokemusta sellasesta että vaihtais axtecin tilalle normikaasarin jolla on saatu leima 1600cc nappikseen? Onko siinä mitään ihmeellistä värkkäämistä kun kuitenkin koneet on 1500 ja 1600.
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Selvispä sekin että eihän se vanhempi kaasari mene heittämällä paikalleen, siinähän taitaa olla kaasuvipu väärällä puolella. Pitänee kokeilla ihan omaa kaasaria paikoillaan ja toivoo että päästöt menis läpi tällä kertaa.
nikke95

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja nikke95 »

Steroz kirjoitti:Selvispä sekin että eihän se vanhempi kaasari mene heittämällä paikalleen, siinähän taitaa olla kaasuvipu väärällä puolella. Pitänee kokeilla ihan omaa kaasaria paikoillaan ja toivoo että päästöt menis läpi tällä kertaa.
muokkaa mielummin sitä kaasuvipstaakkiia ja laita se vanhempi kaasutin paikoilleen .. ja axtekillä vesilintua. (ei nyt ihan kirjaimellisesti) :lol:
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Niinhän tuo piti pihasta hävittää koko auto. Kävi emännällä vahinko pihassa ladan ja mun toisen auton kanssa niin ei enää aika riitä laittaa katsastukseen. Toki oli ajatusena laittaa se tällä viikolla leimalle mut eipä enää viitsi kun kuskin kylki painu läjään + kaikki muut viat vielä päälle.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Steroz kirjoitti:Niinhän tuo piti pihasta hävittää koko auto. Kävi emännällä vahinko pihassa ladan ja mun toisen auton kanssa niin ei enää aika riitä laittaa katsastukseen. Toki oli ajatusena laittaa se tällä viikolla leimalle mut eipä enää viitsi kun kuskin kylki painu läjään + kaikki muut viat vielä päälle.
Peruutti päin vähintään 15kmph? :shock:
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Smoppi kirjoitti:
Steroz kirjoitti:Niinhän tuo piti pihasta hävittää koko auto. Kävi emännällä vahinko pihassa ladan ja mun toisen auton kanssa niin ei enää aika riitä laittaa katsastukseen. Toki oli ajatusena laittaa se tällä viikolla leimalle mut eipä enää viitsi kun kuskin kylki painu läjään + kaikki muut viat vielä päälle.
Peruutti päin vähintään 15kmph? :shock:
En sattunu näkemään mut kuulin melkosen räsähdyksen ja kohta se tulikin sanomaan että kävi pikku vahinko..
KeittoEki

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja KeittoEki »

Itellä olis myös kanssa tuorein hankinta otsikon mukainen vuoden 95-laada.
Sen kanssa on painittu erinäköisten käyntiongelmien kanssa, tyhjäkäynti saatu asettumaan kaasarin kannen tiukkauksella. Suurin proplematiikka oli kuitenkin kun auto ei jaksanut osakaasulla vetää ollenkaan vain boooooasi ja pahasti. Heti kakkoskurkun auetessa laulaa kauniisti. Kaasuvivustossa ilmeisesti on myös jotain viturallaan kun kakkoskurkku ei alunperin auennut ollenkaan, virittelin sinne pikkupikku patenttia ja nyt tuo aukeaa.
Tänään herkistelin, putsailin ja rasvailin kaasuvivustoa ja ryypyn käyttötankoja. Samalla myös tein täältä lukemieni vinkkien perusteella tätä että hanskalla tukin ilmanottoa kaasarin päältä kaasutellessa ja ehkä sillä oli jotain vaikutusta kun nyt jaksaa taas mennä.
Tuo vika tosin on vähän sellainen ON/OFF tyyppinen, on saattanut olla viikonkin täysin toimiva mutta sitten vähän rankemmin luisua runnoessa alkanut taas. :?

No jokatapauksesa itseasiaan eli kysymykseen. Alipaineletkut tuntuisivat olevan ehjiä mutta yksi letku ei johda mihinkään.
http://i935.photobucket.com/albums/ad19 ... 464527.jpg
Eli kuvassa näkyvä letkunpätkä roikkuu vapaana, se johtaa tähän pönttöön:
http://i935.photobucket.com/albums/ad19 ... ac3b54.jpg



Ainut tyhjä letkupaikka minkä löydän on tuo:
http://i935.photobucket.com/albums/ad19 ... f91f71.jpg
Ei kai tuo letku tuonne kuuluu, ei ainakaa ylety lähellekkää? :?
Koitin linkittää kuvat suoraan foorumille mutta oli vat liian suurikokoisia.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja jta »

Pikaisesti tutkittuna tuo on se kylmempi termostaattiventtiili (kaaviossa osa no.8) tuo jossa on tyhjä paikka. Tuosta lähtee yksi letku täystehotunnistemelle joka lokasuojassa kiinni ja toinen lähtee imusarjalle joka on myöskin haaroitettu t-liittimellä aktiivihiilisäiliölle eli juurikin tuolle pöntölle. Ladakerhon sivuilta lada infosta löytyy kaavio kuva siitä miten nuo alipaineletkut kuuluu mennä. http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#005
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Tuolla kuvalla itse laitoin letkuja paikoilleen: http://issuu.com/sepptiming/docs/lada_axtec_hoses

Tuostakin puuttuu varmaan just kysymäsi letku mutta ainakin sille paikalle jossa ei ole ollenkaan letkua pitäis löytyä tuosta kuvasta oikea letku
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja degen »

KeittoEki kirjoitti: No jokatapauksesa itseasiaan eli kysymykseen. Alipaineletkut tuntuisivat olevan ehjiä mutta yksi letku ei johda mihinkään.
Vastaan myöhässä, mutta vastaan kuitenkin. Tuo letku tulee T-haaraan, joka näkyikin samassa kuvassa kyseisen letkunpään kanssa. Siitä t-haarasta lähtee letku imusarjaan ja siniselle termostaattiventtiilille. Edelleen venttiilistä letku täystehotunnistimeen.
Kaasarin ylemmästä akkua kohti olemmasta kapeasta pillistä lähtee letku punaiselle termostaattiventtiilille, josta letku sitten pakosarjassa olevaan EGR-venttiiliin. Muuten nuo letkut näytti olevan oikein.
Tuossa kaasarissa oleviin venttiileihin menevät johdot näytti olevan väärin päin. Niissä johdoissa oli näköjään vielä jäljellä mustat sukat, joissa on tekstiä. Ylempään venttiiliin pitäisi tulla se johto, jossa lukee IDLE. Alempaan se, jossa lukee MAIN. Eli sininen johto alempaan ja harmaa ylempään. Noin päin ne aina itellä olleet kaikissa axtekeissa, siis värien puolesta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja pressa »

KeittoEki kirjoitti:Kaasuvivustossa ilmeisesti on myös jotain viturallaan kun kakkoskurkku ei alunperin auennut ollenkaan, virittelin sinne pikkupikku patenttia ja nyt tuo aukeaa.
Palauttaako ryyppyläppä täysin? Jos se ei palaudu niin kakkoskurkku ei aukea. Ensin kunnollinen puhdistus ja voitelu kaasuvivustolle ennekuin aletaan mitään "patentteja" tekemään. Axtec on toimiva järjestelmä mikäli sen kaikki komponentit pidetään käytössä...
Tondza

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Tondza »

Herätetään tääki topicci taas ylös.

Tulin sitten ladan omistajaksi puolivahingossa :shock:

Auto on -91 2105 jonka kuvittelin olevan ei vähäpäästöinen ja eihän se sitten ollutkaan vaan kaikki herkut näyttää löytyvän.
http://i514.photobucket.com/albums/t350 ... vbzfnf.jpg

auto lähti neljän vupden seisossan jälkeen käymään ihan kohtuullisella starttauksella. kävi tyhjäkäyntiä jonkin aikaa mutta kulki vaivoin eteenpäin, check engine valo paloi ja palaa edelleen mikähän sen on sytyttänyt?
2 kurkku ei avautunut ja kaasuvivusto jumitti. purin ja putsasin kaasuttimen. en saanut muutoin kakkoskurkkua avautumaan kuin lukitsemalla sen vivun joka vapauttaa 2 kurkun siitä 1kurkun käyttöpyörästä.
Kaasutin oli mallia solex, en vain hoksinut ottaa numeroa ylös.
alipaine letkut mulla on ihan hukassa mikä oli missäkin.http://issuu.com/sepptiming/docs/lada_axtec_hoses tämä kuva pätee?
http://i514.photobucket.com/albums/t350 ... iroywr.jpg

mihin nuo kaasarin kaksi solenoidia välittää tietonsa tai mikä niitä ohjaa. ja lamda.
ei voi ymmärtää kaasutin koneessa moisia :D onko tämä ollut toimiva systeemi alkuunkaan ?
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja pressa »

http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#005 tuosta löytyy järjestelmä kaavio ja tuosta löytyy kaikki axtec tieto http://ladashop.suomalainenverkkokauppa ... uistitikku .
Solenoidi suuttimia ohjaa AFR-poksi joka löytyy apukuskin penkin alta, sinne menee myös happianturin antama tieto. Ja edelleen kakkoskurkku ei avaudu jos ryyppyläppä ei ei palaudu täysin ja jos imuysarjassa ei ole alipainetta.
Järjestelmä on täysin toimiva ollessaan kunnossa ja pysyy kunnossa jos tietää mitä tekee eikä tehdä omia "virityksiä". Jenkeissäkin on ollut sähköohjattuja kaasuttimia...
Tondza

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat

Viesti Kirjoittaja Tondza »

letkut on nyt oikein ja testasin 6v patterilla solenoidien toimintaa ja kumpikaan ei tehnyt yhtään mitään. suuttimet oli ehjät ja ne muoviset tapit kans.
virtaa tuli solenoidien johdoille 11,5v kun virrat kytki päälle.

kuinka lamdan toiminta mitataan?
olisko check engine valo syttynyt noiden solenoidien takia ?

afr poksilla oli yksi irtonainen liitin, keltainen ja vaalenpunainen johto. mitä nämä on, joku vikakoodin lukuko?

Edit. se liitinhän oli katin lämpötunnistin. aikani tongittua löysinkin sitten mansen sivut ja tilasin sieltä solenoidit ja kaasarin huoltosarjan. pitää sitten kattoa uudestaan kun saa ehyet solenoidit mitenkä pelaa. vanhoista piti ottaa vissiin se kärki uuteen paikalleen vai miten se oli?
Vastaa Viestiin