1200 ketjunkiristin

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:Kun ajoitusmerkki osuu "hampaiden väliin"
Tommisatta91 kirjoitti:että kun nokkapyörässä oleva piste osuu nokkapukissa olevasta merkistä suuntaan tai toiseen hampaan verran "huti" vai..?
Jos on hampaan verran pielessä niin silloinhan sen saa laitettya oikellekin hampaalle. Tarkoitin sitä kun kammen kääntää oikeaan kohtaan on nokan ketjupyörä juuri hampaiden välissä eli ei osu oikein kummallakaan hampaalla. Silloin parempi vaihtoehto on että nokka on aikaisella eli merkki on sen puoli hammasta ohi merkin. Ja silloinhan ketjun venyessä lisää se menee "parempaan" suuntaan eli ei missään tapauksessa pääse venttiilit mäntiin.
Ja edelleen mieti kaksi kertaa ja tee kerran, ajatuksen kanssa tehdessä onnistuu parhaiten ja kokemuksen kautta tekemisen varmuus lisääntyy.
rouveri

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Pakko kysellä itsekkin tyhmiä näin pikkutunneilla :D Eli omassa 1300 remmikone takapotku ladassa on nivan nokka minkä vaihdoin siihen. Suositeltiin ajoitettavaksi myöhäiselle. Olenko nyt ymmärtänyt oikein että nyt kun kampura on YKK:ssa ja katson nokka-akselin hihnapyörän merkkiä joka on hampaan verran ohi "kiinteästä merkistä mikä venakopassa" On nokan ajoitus nyt myöhäisellään niinkuin kuuluukin. Jos olisi hampaan verran ennen kiinteää merkkiä kopassa olisi aikaisellaan hampaan? Olenko ymmärtänyt oikein tämän.
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mieti tarkasti mieti, ei hosuta!!

Kampiakselihan vetää nokka-akselia ja silloin löysät ovat aina kiristimen puolella, pyörimiis-suunta on kuvassa siis myötäpäivään.
Kuva

Jos puhumme että nokka on aikaisella niin silloin tuo nokka-akselin merkki (F) on ohittanut tuon kopassa olevan merkin (E) kun kampiakseli on merkissään (A-B / C-D). Nyt kun nokka on aikaisella niin silloin meillä on vääntöä mikä lisää ajomukavuutta ja tehon tuntua.

Jos taas haluamme että kone ottaa paljon kierroksia niin silloin voimme myöhäistää nokkaa eli kammen olessa merkissään nokka ei ole vielä saapunut merkkiin, siis F ei ole vielä kohdassa E. Nyt moottorin alakierros vääntö on huonontunut mutta huippukierrokset nousseet ja teho piikki on siellä, mukava paskaringillä mutta ei normaaliajossa.
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

jjaaaa aivann, nyt ymmärsin tuon systeemin :D vallan mainiota neuvomista, kiitoksia! :)
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Niiin vielä sellanen pikkujuttu että kun siitä nokkapyörän pultin lukitelevystä on näköjään menny se yks pieni "nasta" poikki mikä tulee siihen nokkapyörän yhteen reikään, mikä siis estää sitä itse lukitelevyä pyörimästä niin pysyykös tuo pultti kireällä ilman sitä levyäkin jos laittaa keskikovan kierreliiman kanssa sen pultin oikeaan momenttiin kiinni..?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voi laittaa liimallakin, millä sen lukkolevyn olet hajottanut?? Älä helkatti hosu ja tohella, vai mistä johtuu tuollainen epämidasmainen asenne? eli kaikki mihin satut menee paskaksi??
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

on siis ilmeisesti menny tuossa samassa rytäkässä kun ketju on päässyt löystymään silloin :oops:
mutta nyt olen siis mahdollisimman rauhassa ja huolella tehdä tottakai
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eli se pala on nyt sitten moottorin sisälle tippuneena? Ja sinne ajattelit sen jättää?
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

pressa kirjoitti:Eli se pala on nyt sitten moottorin sisälle tippuneena?
Kyllä, sielläpä tuo todennäköisesti majaileepi
pressa kirjoitti:Ja sinne ajattelit sen jättää?
Ei, en ole kyllä ajatellut sitä sinne jättää...
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2040
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

On niitä joillain ollut 13mm tai 10mm lenkki koneen sisässä ilman ongelmia, tai tulihan siitä sitten kanki kyljestä läpi mutta se nyt muutenkin oli odotettavissa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Flaiman kirjoitti:On niitä joillain ollut 13mm tai 10mm lenkki koneen sisässä ilman ongelmia, tai tulihan siitä sitten kanki kyljestä läpi mutta se nyt muutenkin oli odotettavissa.
ohhoh, johan on :shock:
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Flaiman kirjoitti:On niitä joillain ollut 13mm tai 10mm lenkki koneen sisässä ilman ongelmia, tai tulihan siitä sitten kanki kyljestä läpi mutta se nyt muutenkin oli odotettavissa.
Tuostapa tuli mieleen että isällä ja isän edesmenneellä kummisedällä, jolla oli harrastuksena kyläläisten autojen kunnossapitäminen, oli myös koneen sisään tipahtanu joku avain isän edellisessä Ladassa eli -82:ssa 1200:ssa. Sinne oli jääny eikä ongelmia aiheuttanu. Tuuriahan sen kanssa on kyllä ollu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
pressa
Viestit: 10530
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ajattelua, miettimistä, pohdintaa, kumpi menee helpommin öljypumpuun ja rikkoo sen , pieni metalli lastu vai iso kiintoavain?? Vaikka varmasti näissä essonbaari jutuissa on ollut puoli työkalupakkia moottorin sisässä ja ajettu puoli miljoonaa niin ehkäpä silti ottaisin kaiken ylimääräisen pois. Toki sen tiedan että lohkon vesitilassa ei ne tulpatkaan mitään haittaa (kun lohkolämmitin asennetaan ja tulppa sisään lyödään) mutta siellä ei liiku kuin vesi ja pumppukin on eri puolella lohkoa.
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Joo tuo on kyllä totta, ei taida öljypumppu ihan kiintoavainta syödä sisällensä.. Mutta kuten sanoin niin ei ollut missään vaiheessa tarkotus jättääkään sitä sirua tuonne sisälle.. Mahtaisko tulla öljyn mukana pois tyhjennysropusta, tulee varmaan..?
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200 ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja jta »

Manselta magneetilla olevan propun laittaa niin siihen voisi vaikka tarttuakkin.
Vastaa Viestiin