Tässä olisi tarkoitus nyt tehdä aika pirteä vaparikone ladaan täksi talveksi. Tuolla olisi kuitenkin hyllyssä pientä ahdinta sun muuta kilkettä jotka olisivat aika passelin kokoisia ladaan.
Tarkoitus oli nostaa 1500cc koneen puristukset 10:1 luokkaan ja muokkailla kansi täysin yms. Olen jo hommannut uuden 32/36 dvg ja lueskelin, että varsin helpolla muokkauksella sen pitäisi kestää jopa pieniä ahtoja.
Oletettavasti jos haluaisi tuon T3 kokoluokan ahtimen pistää ladan kylkeen pienillä 0.5bar ahdoilla ensi vuoden talvena... niin mitkä olisi maksimi puristukset millä uskaltaisi ajella tuollaisilla ahdoilla?
Tuon koneen jos tekee tuonne 10:1 tienoille tuolla lohkon höyläämisellä niin sitten täytyy hieman kikkailla jotta saa noita puristuksia laskettua. Myöskin kun sen nyt rakentelee niin olisi kiva kun ei täytyisi availla sitä ensi talvena. Mutta jos nyt sen koneen rakentaisi hieman miedommilla puristuksilla ja jättäisi varaa jotta uskaltaisi pienillä paineilla ajella tulevaisuudella. Mikä olisi teidän mielestä maksimi puristukset tuota ahtamista ajatellen ensi vuonna?
Maksimi puristukset turbon kanssa?
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?
"Puristukset" vai onko kyse kenties Puristussuhteesta? Jos puhutaan tällaisesta kaasari jakaja viritelmästä niin ei se kummosta puristussuhdetta kärsi, sitten taasen jos siihen ympätään kunnollinen moottorinohjaus järjestelmä niin 9-9,5:1 tällaisessa katu koneessa on passeli.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?
Puristussuhteesta tosiaankin puhuin. Vähän oli juuri mielessä tuollainen kaasari/jakaja setti saada toimiin. Mutta niinkun ajattelinkin niin täytyisi olla sitten varmaan ne reilusti alle 9:1 puristussuhteet eli ei oikein järkeä nyt vapari konetta sellaiseksi tehdä. Kiitos
Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?
Kannattaa lukea "maamoottori" topikki. Siinä on niin hyvin selitetty ja kuvattu montaa asiaa että hattua täytyy nostaa kirjoittajalle. Otin siitä itsekin vinkkiä...
Olen itse tehnyt juuri näin kun tämän aiheen aloittaja aikoo nyt tehdä. aiemmin 1700 kone oli lähes kympin puristuksilla (lohkoa laskettu) ja vaparina. Silloin vajaa 110hv. Siitä otettiin kansi pois ja avattiin ja pyöristeltiin palotilaa. Ja nyt se on ahdettuna ollut 2 viimeistä kesää. Ajettu +10tkm ilman ongelmia.
Ei se moottori itse tiedä millä se OIKEA seos ja kipinä sinne palotilaan johdetaan. Ei se megaruutta aina ole se helpoin tie onneen!!
Muutokset:
weber dat 32
044 mallin bensapumppu
malpassi bensapaineensäädin
paluulinja tankkiin, alkuperäinen putki menolinjana
2,5 tuuman downpipe ja loppuputki
laajakaistalambda
garrett GT22 ahdin
välijäähdytin
öljynjäähdytin
metallikansipahvi
saabin ahtojen mukaan myöhäistävä kello virranjakajaan.
Puristussuhde 9,2
turbokäyttöön hiottu nokka
+paljon muuta pientä
Vakiota mm:
männät, kanget, venttiilit, kytkin, Uusittu toki Niva mallin kytkin ja asetelma, kaikki laakerit, vesipumppu ja öljypumppu.
Tämä moottori käy ehkä hivenen rikkaalla, afr tasakaasulla noin 13,5-14 ja max ahdoilla 11,5. Kulutus normiajossa 8,5-9,5 ja kuolleita kohtia ei ole, vetää tasaisesti ja kakomatta tyhjäkäynniltä vajaaseen 6000. En ole siksi jaksanut hieroa seosta laihemmaksi jolloin myös moottoririkon todennäköisyys kasvaisi.
Mitattua 1,0 Bar 200,9hv 5700rpm ja 298,8nm 4300rpm.
Unohtui että tässähän on vielä vakiot imu ja pakosarjat, ja pakosarjan jatkeena mutkakappale turbolle.
Ja roskapönttöluokkaan tämäkin menee forumin Gurujen mukaan koska konetta ei ole tasapainotettu
Olen itse tehnyt juuri näin kun tämän aiheen aloittaja aikoo nyt tehdä. aiemmin 1700 kone oli lähes kympin puristuksilla (lohkoa laskettu) ja vaparina. Silloin vajaa 110hv. Siitä otettiin kansi pois ja avattiin ja pyöristeltiin palotilaa. Ja nyt se on ahdettuna ollut 2 viimeistä kesää. Ajettu +10tkm ilman ongelmia.
Ei se moottori itse tiedä millä se OIKEA seos ja kipinä sinne palotilaan johdetaan. Ei se megaruutta aina ole se helpoin tie onneen!!
Muutokset:
weber dat 32
044 mallin bensapumppu
malpassi bensapaineensäädin
paluulinja tankkiin, alkuperäinen putki menolinjana
2,5 tuuman downpipe ja loppuputki
laajakaistalambda
garrett GT22 ahdin
välijäähdytin
öljynjäähdytin
metallikansipahvi
saabin ahtojen mukaan myöhäistävä kello virranjakajaan.
Puristussuhde 9,2
turbokäyttöön hiottu nokka
+paljon muuta pientä
Vakiota mm:
männät, kanget, venttiilit, kytkin, Uusittu toki Niva mallin kytkin ja asetelma, kaikki laakerit, vesipumppu ja öljypumppu.
Tämä moottori käy ehkä hivenen rikkaalla, afr tasakaasulla noin 13,5-14 ja max ahdoilla 11,5. Kulutus normiajossa 8,5-9,5 ja kuolleita kohtia ei ole, vetää tasaisesti ja kakomatta tyhjäkäynniltä vajaaseen 6000. En ole siksi jaksanut hieroa seosta laihemmaksi jolloin myös moottoririkon todennäköisyys kasvaisi.
Mitattua 1,0 Bar 200,9hv 5700rpm ja 298,8nm 4300rpm.
Unohtui että tässähän on vielä vakiot imu ja pakosarjat, ja pakosarjan jatkeena mutkakappale turbolle.
Ja roskapönttöluokkaan tämäkin menee forumin Gurujen mukaan koska konetta ei ole tasapainotettu

- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Maksimi puristukset turbon kanssa?
virittäjiä on moneen lähtöön, kyllä melko helposti saa tietämättömyyttään vahinkoa aikaan kun aletaan kaasareitten ja jakajien kanssa pelaamaan, jos ei ole oikeen tietoa mitä on tekemässä. se laajakaista pitäs olla pakollinen, oli kaasari tai ruisku, eikä jakaja sytkässä ole mitään vikaa kunhan se ahtojenmukaan myöhästää jotenkin.
mutta lähtökohtasesti ahdettu ja vapaastihengittävä ovat kaks ihan eri moottoria
mutta lähtökohtasesti ahdettu ja vapaastihengittävä ovat kaks ihan eri moottoria
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti