Jarruongelmia Samarassa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
pekkap

Jarruongelmia Samarassa

Viesti Kirjoittaja pekkap »

Moro,

kelien vaihtelu sai jarrut oikkuilemaan. Oikea takarumpu alkoi pitämään hinkkaavaa ääntä jarrutettaessa, ja käytin autoa korjaamolla. Sanoivat, että rummussa oli vettä, kengät hyvässä kuosissa (niin kuin pitääkin 21tkm ajetulla autolla olla). Puhdistivat ja säätivät.

Auto pelasi hyvin päivän verran, sitten hinkkaus kuului uudestaan ja hävisi. Parin sadan kilometrin päästä jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo syttyi palamaan ja hävisi hetken autoa seisotettua. Keli oli tällöin märkä, joten saattaa olla myös kosteusvika sähköissä.

Sitten taas pelasi hyvin päivän, välillä kuluneisuuden merkkivalo paloi mutta en kiinnittänyt siihen huomiota kun keli oli edelleen märkä.

No sitten tuli pakkasta, ja auto seisoi pihalla käsijarru päällä. Tänään oikea takajarru oli totaalijumissa, eikä irronnut pakilla tai ykkösellä. Otin renkaan irti ja lämmitin rumpua sisälämppärillä jonkun aikaa. Jarru irtosi, ja ajoin auton korjaamon pihaan.

Välillä myös vasen etujarru pitää metallista kirskuntaa, etenkin jos autoa kääntää oikealle. Jarrutettaessa ääntä ei kuulu.

Ovatko nämä vaivat pelkästään keleistä johtuvia, vai voiko tuossa olla muuta takana? Miten tuon takarummun saa "tiivistettyä" niin, että sinne ei vesi pääse? Onko jarruvaijerin ja rummun liitoskohdassa jotain tiivistettä, joka voisi olla rikki? Monet näyttävät olevan myös sitä mieltä, että talvella käsijarrua ei kannata käyttää, varsinkaan jos pakastuu suojakeliltä.

Hmm. Pitää varmaan ostaa oma talo, niin saa tallin jossa rassata autoa. Ja ohjekirja. :roll:

Ja autohan oli pari vuotta vanha 1500 Samppa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ihmettelen miten sinne voisi yleensä päästä vettä ja vaikka pääsisikin miten se aiheuttaisi ääntä :? Ettei kenkä vaan olisi jotenkin heppoisesti tms. paikallaan ja hinkkaisi rumpuun? Ei itselle ole tullut kyllä vastaan jos ei aja jostain lammikosta yli.

Etujarrujarrusta kuuluva ääni vain kääntäessä on myös ihmeellinen varsinkin kun ei jarruteta? Viittaa mielestäni ennemmin nivelen ääneen. Voihan siellä satulassakin tietysti jotain olla (pala irti tms.), itsellä oli kerran joku oksa tms. tarttunut mikä piti pahaa ääntä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Onkos Samaroissa sama ongelma kuin laatikkoladoissa, että takajarrut pitävät rouhivaa ääntä märällä kelillä?

Jos on niin sitten tuo on normaalia eikä sille paljoa voi. No, rummun voi irrottaa ja sieltä pitää putsata kaikki musta mömmö, mutta ääni tulee takaisin jonkun ajan kuluttua.

En nyt keksi miksi etujarrut vikisisivät kääntyessä, ellei rengas ole löysällä tms. Mutta sen huomaisi jo muutenkin. Olisikohan etunivel? Joskin nivelet kuluessaan alkaa vissiin napsuun eikös alakin....

En nyt muista mitä metakkaa ne pitää (kun on edellisestä etuvetosesta aikaa) mut ei kirskumista. Paitsi, no ehkä jos tilanne on tosi paha.

Olin joskus kämppiksen Honda Civicin kyydissä ja sen poikaystävä ajo sitä ja veti kurvin tosi tiukasti ja meni vissiin nivelet sijoiltaan tms. Joka tapauksessa toinen etupyörä roikku miten sattu ja vaikka ajamaan pysty, autolla ei lujaa päässy ja eteneminen oli semmosta jurnuttelua.

Hyvä ettei lujempaa kuljettu.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo noi on lähes ominaisuuksia, että jarrut rohisee kosteilla keleillä ja niiden jälkeenkin, lisäksi Samaran jarru on takavetoistakin herkempi jymähtämään kiinni jos käsijarru on käyttänyt talvella. Lisäksi ne merkkivalot jotka ilmaisee nestemääristä, jarrupaloista yms. ovat vähän yliherkkiä ja suuntaa antavia. Näiden kanssa joutuu melkein vain elämään, tietysti aivan jämptin säännöllisellä huollolla, juri putsaamalla jarrut ja johtoliitokset tunnistimista yms voi saavuttaa jotain helpotusta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Samaran jarrut

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Olen samaa mieltä Lada-Jussin kanssa. Samaran jarrurumpuihin pääsee helposti kostetutta vesikeleillä ja pakkas aamuisin voivat aiheuttaa jyrisevää ääntä. Kun jarrut lämpiävät äänet häviävät. Kaikki nuo ovat ominaisuuksia eikä niistä kannata välittää. Jarrurummut voi itse avata vaikka pari kertaa vuodessa ja putsata lika pois, silloin toimivat jarrutkin paremmin. Jos eivät rummut tahdo lähteä irti silloin kannattaa löysätä käsijarruvaijeria.
pekkap

Viesti Kirjoittaja pekkap »

Jees,

kiitoksia vastauksista. Kävin aamulla ajelemassa, ja jarrut pelasivat ihan normaalisti. Pitää joskus paremmalla ajalla käydä jarrut kunnolla läpi...
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Siis menee jo vähän toistoksi, mutta menkööt. Eli ei tosiaankaan kannata käsijarrua käyttää talvella. Eikä varsinkaan jos on pelko että suojalta ollaan menossa pakkaselle. Se kun on aikas yleistä että sen jälkeen käsijarru on niin jumissa että pysyy. Ja tosiaan noi Ladojen jarrut on kyllä meluisimmista ja jumittuvimmista päästä mitä vastaan on tullut. Ja kaiken huippu on toi että tehdäänpä jarrurummut alumiinista.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Paras lääke

Viesti Kirjoittaja foma »

Kaikesta paras lääke on semmonen: JARRUTA ja reilusti! Ja jos et halua kiihdyttää ja jarruta kokoajan niin laita vaikka aina välillä käsijarru jonkun verran päälle ja aja vaikka 1km tasavauhtia. Ja sama jurru viikottain. Jarrut on tehty jarruttamista varten eikä moottori. Tostakin on monta mielipidettä mut näin asia on.
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

Käsijarrun käyttö

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Kyllä mä olen käyttänyt Samarassa koko vuoden ajan käsijarrua joka päivä. Rohinoita ei ole, eikä jumiin ole jäänyt. Käytön vähyys noi jarrut ryydyttää.

Kerran vaihdetut jarrulevyt täristää jarrutettaessa ja ilmeisesti myös n. sadan vauhdissa täristää koko autoa.
Taidan käydä sorvauttamassa nuo jossain, kun ei delta-auto saanut kuntoon edellisellä kerralla.
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Samaran jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Noista jarruista kysyisin että oletteko kuulleet valurautaisista jarrurummuista Samarassa? Meinaan melkein vuosi sitten tehtiin Samaraani isohko jarruremppa ja asentaja oli jostain lohtinut uudet valurautaiset jarrurummut. Ne sitten laitettiin. Mistään ei käynyt ilmi valmistusmaata. Jarrurummut olivat tosi ikävännäköiset kun alkoivat sitten uutena ruostumaan ulkopuolelta.
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Samaran rummuista en tiedä mutta nappikseen kävin uudet rummut ostamassa ja ne oli täyttä rautaa...
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minulla jämähti viime viikolla Samarasta samalla tavalla oikea takajarru jumiin. Se laukesi koputtelemalla vasaralla jarrurumpua. Epäilin ensin vaijeri jäätymistä, mutta olisko se lauennut rumpua koputtelemalla, ja toiseksi saman jumituksen se teki kerran kesäkelilläkin, mutta silloin se irtosi eestaas vaihteella nytkyyttämällä pamauksen kera.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

takajarrujen räminästä pääsee eroon tekemällä pravdassa neuvotut urat kenkiin
urat helpottavat kosteuden pois pääsuä kengän ja rummun välistä

kesän odotuksia t. mika
Vastaa Viestiin