Lumenauraus.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Jätetään nyt Traktorit pois. Millä konstilla hoidatte lumen pois pihatieltä, pihalta?

Onko kellään vastaavaa, ei mun mielestä nyt mitenkään mullistava keksintö.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... an/5724214
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Ei mikään järjen jättiläinen "keksijä"!

Mitähän mahtaa käydä ku kyseinen kapistus viritetään auton (yleisin etuveto) perään ja sitten mökkitielle, pehmeää nuoskaa vaikka 5-10cm?

Ja vastataan edelliseen, että kolalla hoituu neljän auton parkki, autotallin edusta ja n.30m pihatietä.
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja mush »

Husqvarna LT151 + lumilevy ja kiinalainen linko. Näillä on pärjätty, vaikka pihatie ei ole mikään ihan pikkutynkä.
Viimeksi muokannut mush, 8.2.2016 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

arsenikki kirjoitti:Ei mikään järjen jättiläinen "keksijä"!

Mitähän mahtaa käydä ku kyseinen kapistus viritetään auton (yleisin etuveto) perään ja sitten mökkitielle, pehmeää nuoskaa vaikka 5-10cm?
Huonosti ottava tuo ainakin varmasti on. Siihen kun ynnätään vielä se että auto auran edellä polkee lunta niin mahtaa talvenaikana kertyä melko paksu polanne tielle. Ja kun vallia alkaa olla se 30 cm tai enemmän ei tuo aura kyllä taida enää pelittää senkää vertaa mitä vähäiselläkään lumella.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

arsenikki kirjoitti:
Mitähän mahtaa käydä ku kyseinen kapistus viritetään auton (yleisin etuveto) perään ja sitten mökkitielle, pehmeää nuoskaa vaikka 5-10cm?
Saati sitten takaveto Ladan perään :lol:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tai Ke 20 Toyotan .
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Joo ja siinä on hyvin äkkiä Einon ja Kertun mökkireissu viturallaan, ku päätieltä lähtee posottaa mökille.
Toi kola kerää auton taakse lumikasan, eikä sitä mikään tavan auto jaksa perässä hinata.
Sitten menee lapio hommiks. Ja eiköhän aura pitäs mennä edellä, tarviiko sitä sitten auratakkaan jos jaksaa mennä umpihankeen moinen kapistus perässä.
Kukaan osta tommosta huvikseen että vois valmiiks auratulta tieltä pöllyttää vähän pakkaslunta sivuun.
Lähtipä taas.
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä on jo n. 30 vuotta lumihommia tehnyt 8hv Gilson - jenkkien patarautaa vuodelta -86 B&S:n sivuventtiilikoneella. Vuosien aikana on ainoastaan tarvinnut pari uutta kitkapyörää, muutaman hihnan ja sai pari vuotta sitten uudet sukset alle, alkuperäiset kuluivat jo loppuun joten kai sillä jotain on tehtykin. :)

Gilsonilla oli tehdas Wisconsinissa jossa oli 80-luvulla kaksi tuotantolinjaa lumilingoille ja se teki monelle merkille linkoja kuten nykyisin MTD Ohiossa. 80-luvun lopussa Gilsonin tehtaan osti ensin Lawnboy ja 90-luvulla Toro osti puolestaan Lawnboyn.

Se on tosiaan mielestäni vahvasti tehty peli. Veli osti joku vuosi sitten Bauhausista Gardol-merkkisen lingon 7,4kW:n B&S:n koneella, se on Husqvarnan täysi replika muuten, mutta siinä ei ole ohjausjarruja kuten Hussessa. Lumi lentää kyllä hienosti, mutta aika heppoinen muuten on tuohon Gilsoniin verrattuna. Pitemmän kuupan ansiosta Gilson mielestäni myös paremmin "balanssissa".

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Gilsonni valmisti ennen talvella kuulemma lumilinkoja ja kesällä Harley Daavitsonnia. Niin minulle osasi Urkonen Nuorempi kertoa kun Pikku gilsoniin osia ostelin 10 kunta vuotta sitten.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Joskus oli käyttiksenä Xsara Hdi farkku. Rakensin vanerilevystä lanan ja se tuli kiinni v.koukkuun. Ongelmaksi tuli, että lana oli liian kevyt ja se tahtoi nousta lumen päälle. Tehtiin testi, tuttu mies noin yli 80kg meni lanan päälle istumaan ja hetken veti hyvin, mutta kun lana oli suorassa, niin lumikasaantui levyn eteen ja auto alkoi sutimaan lopulta. Syynä sutimiseen oli, että lumen alla jäätä. Tässäkin ajettiin pakkaslunta.

Sitten oli 2.0i Vectra automaatti. Siihen eteen painava/kaareva rautanen lumilevy. Nostoa laskua varten sähkötoiminen(12v) tunkki keulaan.
Eikun kokeilemaan. Lykkäsi pakkaslunta ihan hyvin, ongelmaksi tuli pihatien epätasaisuus, joten levy herkästi pompahti ja näin ei tullut hyvää jälkeä. Kun tulin lumipenkkaan ja aloin nostamaan lumikuormaa(tunkilla) ja samalla lykkäsin, niin tunkki hajosi. Tunkin hammaspyörän akseli repesi ja tämä oli sitä Biltema laatua.
Tollanen 2 litranen automaattilaatikkoinen auto oli hyvä. Voimaa oli riittävästi pakkaslumen työntöön ja pystyi ajamaan ryömintävauhtia.
Palasin kiltisti takaisin lumikolan käyttöön.
Nykyisin naapuri vetää Traktorin perälanalla suuremmat lumet pihalta ja pihatieltä.
rotsi4

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Mökkitietä ja piha tulee tuupattua kolalla jos vain vähän lunta, mutta alkaa tökkiä jos yli 5cm lunta. Sitten naapuri päältä ajettavan ruohonleikkurin puskulevyllä työntää ja muutaman kerran talvessa urakoitsija traktorilla auraa tien.

Youtubessa oli jenkkivideo auton nokkaan naru ja putki ym virityksillä asennetusta aurasta. Jenkkiläisen tuumankorkuisen hangen tasaiselta asfaltilta se aurasi hienosti..ihan henkilöauto kyseessä.

Ihq oikea nelivetoauto varmaan vetäisi tuollaista videossa olevaa Tapio auraa ihan iloisesti. Aika paljon helpompi kytkeä perään kuin nuo kiinteistönhoitaja-mallin aurat noihin picapeihin ym järeämpiin koneisiin. Oli myös muotoiltu aika hyvin videon perusteella, otti sopivasti, viskoi lumet ojaan kun vauhtia oli ja pomppi esteiden yli. Peruutuskin onnistui
Tökkäävä aura varsinkin nokalla on aika vaarallinen.

Perälevyhän se traktorissakin on..ihan pätevä aurakone vaikka TVH käyttääkin alusterää. Luulin että aurojen/aura-autojen kehitys (paino sanalla kehitys, siis uutta ideaa) suomessa tyssäsi siihen kun tielaitos alas ajettiin ja Sisu alkoi hiipua mukana mutta kiva että joku edes jatkaa.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja jta »

Lada Scandinavia kirjoitti:Tunkin hammaspyörän akseli repesi ja tämä oli sitä Biltema laatua.
Nämähän vedettiin parisen vuotta sitten pois markkinoilta just tuosta syystä että hajosi normaalikäytössäkin. Itekkin sen kävin palauttamassa. http://www.uusisuomi.fi/autot/73281-vaa ... en-myynnin
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja samarai »

t tulppu kirjoitti:Gilsonni valmisti ennen talvella kuulemma lumilinkoja ja kesällä Harley Daavitsonnia. Niin minulle osasi Urkonen Nuorempi kertoa kun Pikku gilsoniin osia ostelin 10 kunta vuotta sitten.
Gilson Brothers Co:n ja Harley-Davidson Motor Co:n tuotantolaitokset kyllä sijaitsivat melko lähellä toisiaan Wisconsinissa, mutta Gilsonin historiikki ei kyllä tunne tuota Harrikka-yhteyttä.
Allis-Chalmersille Gilson kuitenkin valmisti 60-luvun lopussa tällaista "Minibikea"

Kuva
http://www.allischalmers.com/forum/foru ... nd-running

Gilsonin valmistamien tuotteiden kirjo oli tosi laaja, yrityksen tarina alkoi jo 1850-luvulla, lumilinkoja se alkoi valmistaa 1960-luvulla ja sen viimeinen tuote oli betonimyllyt v.2010 jonka jälkeen koko yritys myytiin.
http://www.gilsonsnowblowers.com/snowgilhist.html

Omalla Gilsonilla on kuitenkin minunkin mielestä selvä yhteys Harrikkaan, saundit muistuttaa selvästi Pannupäätä, joku vuosia sitten jo ehdottikin että sen kahvoissa ollessa pitäisi olla jo nahkaliivit päällä auratessa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

https://www.youtube.com/watch?v=XIcjTinVZjs

Kyllähän tuo käytännössä toimii, mutta entäs teoriassa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lumenauraus.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Noissa perälevyissä on se huono homma, että se jättää pakan viereen. Seuraavalla kerralla auraus onkin hankalampi, kun on jäinen pakka reunassa.

Tämä tulikin sopivasti tuon videon jälkeen, tässä ei jää pakkoja tielle vaan lumi "syödään" kunnolla pois.. 8)

https://www.youtube.com/watch?v=bWIQe3-5D3c
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin