VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Flaiman kirjoitti:Ehdottomasti hommaat ennen venttiilinsäätöä tuon leveän rakotulkin. http://www.mansemotors.fi/venttiilivaly ... -levea-015
No mutta, just olin ihmettelemässä löytyskö manselta tota tulkkia niin näköjään löytyi, kiitosta!

Lähinnä sen takia jännittää hieman kyseinen operaatio kun yhteen japskiin tuli sössittyä että ensin meni liian tiukalle ja sitten jäi keinuvipu käteen, hirviät traumat :lol: Mutta onhan se muuten vanhempiin autoihin ihan hyvin onnistunut, tää 12venanen hirmu oli vaa jotain uskomatonta ja kiireessä laitettua, ja ainoat ohjeet oli lämpimänä säätö.

Samalla suositeltiin ku ketjukin kiristetään (ei kyllä rallatellu kuin venttiilit vaan) että sinne pistäis myös sen automaattikiristimen paikalleen? Pitää tutkia asiaa.
toktornivako kirjoitti: Juu kummasti se 4vaihtein laatikko käy heikkotekoisex kun siihen yx rataspari lisätään :shock:
Emmä tiiä mitä sankareita nää sit on ollu, onko tää jotain legendaa joka on syntynyt kun tyypit on viskelly raakana vaihteita sisää, näkyy joillakin olevan sellasta hupia... En ymmärrä itse sellaista.

Harmittaa kyllä kun oon vielä menny hukkaan sen 1300sen ohjekirjankin tänne kämpille eikä tullu auton mukana toista ohjekirjaa, noh, jos jostain löytys kirjallisuutta niin otan ilomielin vastaan.

Niin ja mustat ovipahvit olis kans hakusessa eteen, saa olla huonokuntoisetkin, menee "tuningkäyttöön"
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Mulla on Ljubovissa ( eli edelleen se 1.7i farkku) vedetty katista taaksepäin 2". Motonetistä 3 kpl niitä pikkukäyriä, yksi taka-akseli ylitys ja Autoprosta haettu takavaimennin, nimeä en muista mutta suora se ei ole, eli ulostulo on vaimentimen oikeassa reunassa ja sisääntulo vasemmassa. Pintakaasulla äänet on täsmälleen samat kuin normiputkistossa ja ai että käy ihanasti kun ei ole niitä kuristavia alkuperäisänkkäreitä.

Putket on kiinni semmosillä yleismallin pakoputki roikottimilla, toimivat todella hyvin. motonetistä nekin. Ei lerpata pakoputki kuin aamulöysäkul....kultakello.

Itse olen moiseen viritykseen todella tyytyväinen.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

matomaukka kirjoitti:Mulla on Ljubovissa ( eli edelleen se 1.7i farkku) vedetty katista taaksepäin 2". Motonetistä 3 kpl niitä pikkukäyriä, yksi taka-akseli ylitys ja Autoprosta haettu takavaimennin, nimeä en muista mutta suora se ei ole, eli ulostulo on vaimentimen oikeassa reunassa ja sisääntulo vasemmassa. Pintakaasulla äänet on täsmälleen samat kuin normiputkistossa ja ai että käy ihanasti kun ei ole niitä kuristavia alkuperäisänkkäreitä.

Putket on kiinni semmosillä yleismallin pakoputki roikottimilla, toimivat todella hyvin. motonetistä nekin. Ei lerpata pakoputki kuin aamulöysäkul....kultakello.

Itse olen moiseen viritykseen todella tyytyväinen.
Itellä olis kyllä tuossa hyvät alkupätkät jo 2" putkea kun piti yhteen projetkiin askarrella virtaavaampaa putkistoa mut se jäi sitten ylimääräseksi ja taakse olis sitten dynomaxin super TURPO vaimennin toisesta rojektista.

Mietin myös että tekis samalla katinpoiston ainakin siksiajaksi kun ei tarvi katsastaa, koska tuo katalysaattori tulee olemaan tiellä, varsinkin jos alkaa laskemaan autoa, onkohan tuo juuri "alkuperänen" uusi katti, olisko jollain kuvaa siitä tehtaan alkuperäsestä?

Tää nimittäin muistuttaa kokoluokaltaan keskivertoampiaispesää, linnunpönttöä, sahtipönttöä :D roikkuu kuin kiv..kivipussi valmiina ottamaan iskuja. Ainakaan vielä en ole löytäny muuta mahdollisuutta kuin poisto kun ylemmäs ei saa ilman että ottaa pohjaan kiinni.
Muutenkin jos mie lähen käymään kotikonnuilla Kuissuvannossa vaikka makkaranpaistossa niin sillo viimeistää alkaa mietityttää että mihin katalysator.. Häätyy ottaa kuva tuosta keksinnöstä. Takapönttöki on tyhjennetty äänistä päätellen, kumisee sen verran vaimentimen sisällä.

Kyllä lada on ärhäkkä kulkemaan umpihangessakin höttölumessa, oli satanut suurimman osan tiestöstä umpeen pari päivää sitten, varmaa joku 30cm että ladan kilpiki keulassa peittyi lumeen kun ajoi menemään, mut hyvin se kulki kun takana oli jotain 100kg painavia ihmisiä 2kpl ja eessä vähän kevyempiä :D Renkaatkaa ei oo mitkää hyvät mut sieltä me tultiin paremmille teille, onneksi. sit taas ei meinannu mihinkään päästä kun kaikki lähti pois kyydistä, kevytperäsen ongelmia..

Mut jooh, mustia ovipahveja muuten etsin tähän laitteeseen, ei tarvitse olla priimaa, menee kaijutinkäyttöön.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Radioa tuli asennettua paremmin paikalleen, alkaa jo näyttää suhkot siistiltä kun paremmin sai mahtumaan kun hiukan sääteli ja johtoja väänteli.

Samalla tuli kurkattua kellopaneelin taakse jos olisi vaikka kellon saanut irti operoitavaksi, mutta en löytänyt keinoa nypätä irti sitä.
Samalla tuli ihmeteltyä ettei kellon takana ole polttimoa, vaan se reikä, ja sitten siellä irrallisena pyöri joku ihme liitinmuovihäkkyrä tms. jousella, johon ehkä sopii se hehku, onko kellään kuvaa millainen se hehkun kanta pitäisi olla, etten ala sörkkimään turhaan?

Lisäksi mittarivalojen himmentimen vikakin löytyi, johto irrotettu ja laitettu hyppylanka väliin, kai son rikki seki sitten, ei kyllä mua haittaa.

Kasasin sitten keskikonsolin niin nyt silloin tällöin lämpimänä päättää jarruhäiriövalo loistaa, liekkö neste niin vähänä kun jarrut kuitenkin pelaa "ladamaiseen" malliin. En ainakaa vuotoja nähnyt, seurataan tilannetta.

Rakotulkinkin kävin matkahuollosta, aluksi katoin että ei ne mitää oo mulle lähettäny mut sit tuliki huomattua teipattu kohta laatikon sisällä, ja kappas, siellähän se oli, säätöohjeineen päivineen (siinä muovikotelossa) on se näppärää!

Erään huoltomiehen kanssa tutkittiin samalla sitten tyhjäkäyntiä, hän epäili että joko sytkä tai sitten yksipisteruutta, noh sääjetään ekana venttiilit ja sit katotaan sitä sytytysjärjestelmää vielä uusiksi, tuli kuitenkin se huomattua että kierroslukumittari makoilee pohjassa lämpimänä tyhjäkäynnillä ja hypähtää välissä, melkeimpä rytmissä kun putkessa paukahtaa..

Näitä pieniä edesottamuksia lukuunottamatta lada on silti kulkenut oikein reippaasti.

Kuvia ei nyt valitettavasti tullut kun tuli jo pimeä iltakin.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Tulipa sitten kauniina valoisana päivänä ruuvailtua nuo takavalot paikalleen, pientä häikkää oli aluksi kuskinpuolen parkilla mutta kyllä se siitä alkoi pelaan.

Kuva

Sitten vetokoukkua pois ja mustaa puskuria, tosin varmaa pitää tästä puskurista vaihtaa tuo kromipinta siihen (jos pystyy) jos en sitten vaa vedä raakasti mustalla sprayllä tähän, pitää katsoa nyt kun on vähän muutenkin miten sattuu tämä orkkispuskuri.
Sen huomasin nyt kotia kohti ajellessa naapurista että noiden takavalojen vaihdon jälkeen kirkastui mittarivalot ja etuvalot, liekkö ollu sit virtahävikkiä vanhoissa takavalojen piirissä tai jotain muuta, jännitemittarin mukaan kaikki kuitenkin oli reilassa, hyvä son ku se pelaa.

Sitäkin tässä nyt samalla pohdin kun konehuoneen puolellakin seikkailin että siellähän on arvot venttiiliensäädölle jotka kumoaa sit taas tuon alkuperäsen venttiilisäätöarvon jolle hommasin rakotulkinkin? Kumpaan tässä nyt pitää luottaa?

Taas muuten pyörähti tuhat kilsaa mittariin vaikka harrasteautoksi ostin.. Muttakun se on niin kivaa.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2017
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

1700 koneeseen on tosiaan ohjeessa imuventtiileille 0,15mm mutta pakoventtiileille jostain syystä 0,20mm. Mutta voi siis säätää 0,15mm kaikki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Flaiman kirjoitti:1700 koneeseen on tosiaan ohjeessa imuventtiileille 0,15mm mutta pakoventtiileille jostain syystä 0,20mm. Mutta voi siis säätää 0,15mm kaikki.
Noniin, sitten ei hätää, varmistin vain asian ettei mene liian tiukalle välykset, vaikka mukavahan se on kun on tiukkaa.. siis venttiilien alueella. :)

Kävin kuvailemassa kun jäät putosi auton kyydistä näin lämpiminä keleillä, ja samalla pohdin että nettivaraosassa olis fiat stilon 15" peltivanteita myynnissä, pitäisikö niille kiepsauttaa talvirenkaat vähintään ensitalveksi alle, kohentaisi hiukan ulkonäköä?

Toki muutenkihan tuota ulkonäköä tulee varmaan vielä hiottua mutta silti.. :)

Kuva

Kuva
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Kahden päivän savotta, mutta nyt on tutut ja turvalliset 1300s:n puskurit 10 vuoden säilömisen jälkeen taas käsissä.

Lunta oli rintaan asti minua tuon "pressukatoksen" (romahtanut) päällä, ja viimeisenä pressun päällä olevassa kerroksessa oli ainakin 60cm paksu jääkerros:

Kuva

Mut niin sitten kun ensin löytyi helposti etupuskuri, niin toisen päivän jälkeen sain kammettua jäätyneestä maasta takapuskurinkin pois, ainoa pettymys oli että takapuskuri on oikeasti haalistunut vielä vaaleamman harmaaksi kuin nykynen puskuri, joten mastonin 121 pintaan..

Kuva

Ainoa vain että säilöminen oli tehnyt tehtävänsä pulteille, molemmista 1300s puskureista ne pienemmät pultit kromilistoista naps, poikki vain.. Noh onki aika rajupintaiset kromiosat että toivottavasti nyt ne pultit kestäis noissa 1700sen kromilistoissa.

Ja nyt meni vielä kuskinveivikin poikki etuovesta, se nitkuikin siihen malliin että oli jo puoliksi murtunut aikaisemmin, nyt vaan tosin sitten ovi auki kun ruuvasin ikkunaakin auki että kuuluu radio lapioidessa niin jäikin veivi käteen. Lastentauteja..
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2017
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ne menee kyllä tosi herkästi poikki. Kunnon ruosteirrotusmömmöt muhimaan. Itse olen miettinyt jos vastaisuudessa tuohon joutuu, että saisiko mutterin murjottua irti niin, että pultin kierre ei hajoaisi. Mansemotors myy muuten rosterisia niin ei ainakaan ruostu. http://www.mansemotors.fi/puskurin-kromilista-2107-taka . Uustuotanto-osa että ei istunut minulla ihan niin nätisti kuin alkuperäinen. Mutta huomattavasti komeampi kuin ruosteinen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Flaiman kirjoitti:Ne menee kyllä tosi herkästi poikki. Kunnon ruosteirrotusmömmöt muhimaan. Itse olen miettinyt jos vastaisuudessa tuohon joutuu, että saisiko mutterin murjottua irti niin, että pultin kierre ei hajoaisi. Mansemotors myy muuten rosterisia niin ei ainakaan ruostu. http://www.mansemotors.fi/puskurin-kromilista-2107-taka . Uustuotanto-osa että ei istunut minulla ihan niin nätisti kuin alkuperäinen. Mutta huomattavasti komeampi kuin ruosteinen.
Harmaissa puskureissa on todella hyväkuntoset kromit, kunhan vain saisi ehjänä pois, ei ainakaan niin pahasti ollu korroosio syöny pultteja kun auton alle kurkin, näissä "säilössä" olleessa olis varmaan menny poikki jo varmaan ruuvitaltallakin.

Nyt on heitetty sitten uusi mastonin 121 niskaan takapuskurille, ja tuli hyvänsävyinen, aluksi näytti että meinaa uudestaan mennä takaisin harmaaksi mutta itseasiassa väri tasoittui kun vei lämpimään saunan pesuhuoneeseen loppuajaksi kuivaan.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Kuva

Otin vanhan puskurin ja vetokoukun pois, hyvä huomata että takapuskurin iso toinen pultti ei ollu edes kiristetty paikalleen, mut eipä ollu ainakaan tiukassa.

Sellainen ongelma nyt tuli kun vaikka niin nätisti irrottelin vetokoukun johtosarjan etten vetänyt vaa kaikkia poikki, niin jarruvalot ei enään pelaa. Ruskea johto joka tulee hytästä, oli vedetty suoraan aku ankka liitoksella vetokoukulle ja punaset johdot jotka ainaki takavalopiirien kultaista keskitietä seuraamalla menee jarruvaloille, oli pari purkkapatentti keksintöä mutta ei vaikutusta kun korjattiin ne oikianlaisiksi. Jarrupolkimen katkaisija ohitettiin eikä vaikutusta.

Mikä sulake ohjaa jarruvaloja? Ja mitkä piuhat ? Kaikki apu on nyt tarpeen... Lisäksi hattuhyllylle menee näistä punasista piuhoista musta ja punanen johto lisäjarruvalolle jota ei edes ole olemassakaan..

Kuva

Tollainen viritys siellä on.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2017
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Sulake nro11 on jarruvaloille. Oletko kokeillut myös virrat päällä jarruvaloja, kun en nyt muista miten Ladassa menee.
Voisikohan ryöstäjä olla katkonut johtoa ja virta ei enää kulje.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

Flaiman kirjoitti:Sulake nro11 on jarruvaloille. Oletko kokeillut myös virrat päällä jarruvaloja, kun en nyt muista miten Ladassa menee.
Voisikohan ryöstäjä olla katkonut johtoa ja virta ei enää kulje.
Tämä on taas näitä ladamaisia vikoja, vielä tupakilla käydessäni kuljetin autolle vanhan piirilevyn ja niin alkoi taas pelaan, myös uudellakin, kun poltinta pyöritteli. muttakun pisti paikalleen niin uusi ei enää toiminutkaan, muttakun taas otin irti ja pakkasyössä kirosin viimaa, niin se alkoi taas pelaan, kunnes taas paikallaan ei pelannut. Jatkaa tutkimuksia huomenna päivänvalossa.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja jta »

Joko on johto mennyt poikki tai sitten siinä liittimessä on jotain häikkää kun liikuttelemalla alkaa pelaan tai heittää toimimasta. Tässä tapauksessa kun on rosvolla virtoja otettu niin epäilisin että on menny johto siltä kohtaa poikki. Ei olisi ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään kerta kun rosmolla tuon saisi aikaan. Oma mielipide noiden rosvoliitinten kans on että ne pitäisi lailla kieltää.

Ite suosinu haaroituksissa ns. reppuselkäliittimiä eli tuon näköisiä mutta suojaamattomana. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000018390/
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-2107 - 1996 - волк - Harraste

Viesti Kirjoittaja Samza »

jta kirjoitti: Oma mielipide noiden rosvoliitinten kans on että ne pitäisi lailla kieltää.
Täysin samaa mieltä, mitä oon purkanu / tutkinu nuita virityksiä aikanaan..
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Vastaa Viestiin