VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Eikös tuo nytkimällä alamäkeen meno johdu vain väljästä koneesta?
Musikan kytkinvinkki on hyväksi koettu.
Musikan kytkinvinkki on hyväksi koettu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Ei sen koneen pitäisi kauhean väljä olla.
Ostin Espoon Motonetista viimeisen taka pakoputken Samaraan kohtuulliseen 35,9 euron hintaan. Tuskin niitä enää tänne Espooseen toimitetaan jatkossa. Tuo ostamani putki näytti merkinnöistä päätellen että se on valmistettu kauan kauan sitten. Mansemotorsin hintaa en äkkiseltään löytänyt, mutta jos 112 mallin putki käy olisi hinta reilu 50 euroa.
Ei sen koneen pitäisi kauhean väljä olla.
Ostin Espoon Motonetista viimeisen taka pakoputken Samaraan kohtuulliseen 35,9 euron hintaan. Tuskin niitä enää tänne Espooseen toimitetaan jatkossa. Tuo ostamani putki näytti merkinnöistä päätellen että se on valmistettu kauan kauan sitten. Mansemotorsin hintaa en äkkiseltään löytänyt, mutta jos 112 mallin putki käy olisi hinta reilu 50 euroa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Mitä olen itse vertaillut tuota 110 sedanin ja Samaran takaputkea, niin ei siinä muuta eroa ole kuin se sedanin vaatima pitempi putki pöntöstä, eli HB malli ilmeisesti olisi sama.
110:n takaputki oli kuitenkin tässä tapauksessa huomattavasti painavampi ilmeisesti paksummasta materiaalista johtuen. Ostin joskus syksyllä Tarton Vaz-varaosamyynnistä varastoon Samaran takaputken mikä oli nyt myös reilusti painavampi kuin mikään edellisistä hankkimistamani. Hintaa oli muistaakseni joku reilu 40e.
Olen huomannut, että takapönttö ainakin itsellä kerää reilusti vettä sisäänsä ja näin edesauttaa sen puhkiruostumista. Tuossa jarrupaineensäädintä vaihtaessa kun otin takaputken tieltä pois, niin takapöntöstä sai kaataa vettä pois "litrakaupalla". Mieti jo, että pitäiskö porata reikä siihen?
110:n takaputki oli kuitenkin tässä tapauksessa huomattavasti painavampi ilmeisesti paksummasta materiaalista johtuen. Ostin joskus syksyllä Tarton Vaz-varaosamyynnistä varastoon Samaran takaputken mikä oli nyt myös reilusti painavampi kuin mikään edellisistä hankkimistamani. Hintaa oli muistaakseni joku reilu 40e.
Olen huomannut, että takapönttö ainakin itsellä kerää reilusti vettä sisäänsä ja näin edesauttaa sen puhkiruostumista. Tuossa jarrupaineensäädintä vaihtaessa kun otin takaputken tieltä pois, niin takapöntöstä sai kaataa vettä pois "litrakaupalla". Mieti jo, että pitäiskö porata reikä siihen?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Taisi tuo minun ostama putki olevan kotimainen, jonkin oudon tehtaan valmistama.Vieläkö näihin tehdään Suomessa putkia??
Vettähän syntyy siinä poltto-aineen palamisessa runsaasti. Olen sen kuullut kuinka paljon mutten jaksa muistaa kuinka paljon. Poltto-aineet ovat muistaakseni pitkiä hiili-vety ketjuja, ja kun otetaan happea O2 mukaan syntyy vettä ja hiilidioksidia palamisessa. Ei ihme että putket ruostuu puhki kun siellä on vielä palamisjäänteitä mukana ja vielä painetta.
Voishan siihen pöntön kuoreen varovasti pienet reiät porata. Parempi olisi laittaa pieni venttiili jolla sitten laskee vedet pois ajon jälkeen??
Taisi tuo minun ostama putki olevan kotimainen, jonkin oudon tehtaan valmistama.Vieläkö näihin tehdään Suomessa putkia??
Vettähän syntyy siinä poltto-aineen palamisessa runsaasti. Olen sen kuullut kuinka paljon mutten jaksa muistaa kuinka paljon. Poltto-aineet ovat muistaakseni pitkiä hiili-vety ketjuja, ja kun otetaan happea O2 mukaan syntyy vettä ja hiilidioksidia palamisessa. Ei ihme että putket ruostuu puhki kun siellä on vielä palamisjäänteitä mukana ja vielä painetta.
Voishan siihen pöntön kuoreen varovasti pienet reiät porata. Parempi olisi laittaa pieni venttiili jolla sitten laskee vedet pois ajon jälkeen??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Kyllä Suomessa on outoja tehtaita: http://www.fennosteel.com/fi/
Ja niissä työskentelee outoja kerholaisia:

Ja niissä työskentelee outoja kerholaisia:

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Hain Espoon Motonetista viimeiset jarrurummut Samaraan. Onnekseni rummut ovat valurautaiset. Ne kestävät kovempaa käsittelyä ja ovat helpompi irrottaa huollettaessa.
Hain Espoon Motonetista viimeiset jarrurummut Samaraan. Onnekseni rummut ovat valurautaiset. Ne kestävät kovempaa käsittelyä ja ovat helpompi irrottaa huollettaessa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Huomasin, että valurautaisissa rummuissa ei ole niitä tuuletusreikiä kehällä kuten alkuperäisissä alumiinisissa rummuissa. Toisaalta siitä ei ole haittaa, oikeastaan päinvastoin. Vettä tai kosteutta ei pääse reiistä sisään rumpuun.
Huomasin, että valurautaisissa rummuissa ei ole niitä tuuletusreikiä kehällä kuten alkuperäisissä alumiinisissa rummuissa. Toisaalta siitä ei ole haittaa, oikeastaan päinvastoin. Vettä tai kosteutta ei pääse reiistä sisään rumpuun.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Vaihdoin Samaraan ne kaksi termostaatin yhteydessä olevaa lyhempää kumiletkua, kun ovat vielä alkuperäisiä. Ainakin toinen niistä letkusta vuosi pikkuisen. Pitihän se termostaattikin vaihtaa uuteen samalla kertaa kun vanhan irroitin.
Samaran moottori on alkanut rykimään tyhjäkäynnillä. Ajoittain moottori tärisee kuin "sydäntautinen kummitusjunassa", ikäänkuin kävisi välillä kolmella pytyllä.
Joka tapauksessa tutkimukset alkavat sytytystulppien ja johtimien vaihdolla kun ovat yli-ikäiset. Oli nuo vanhat tulpanjohdotkin aika hapettuneet moottorin puoleisesta päästä. Vaihdetaan nuo osat kerrallaan ja katsotaan tapahtuuko mitään muutosta. Tutkitaan kun keretään.
Ainakaan yli-ikäisten tulppien vaihtaminen ei tuonut mitään muutosta joutokäyntiin. Vanhat tulpat olivat aika nokiset....
Vaihdoin Samaraan ne kaksi termostaatin yhteydessä olevaa lyhempää kumiletkua, kun ovat vielä alkuperäisiä. Ainakin toinen niistä letkusta vuosi pikkuisen. Pitihän se termostaattikin vaihtaa uuteen samalla kertaa kun vanhan irroitin.
Samaran moottori on alkanut rykimään tyhjäkäynnillä. Ajoittain moottori tärisee kuin "sydäntautinen kummitusjunassa", ikäänkuin kävisi välillä kolmella pytyllä.
Joka tapauksessa tutkimukset alkavat sytytystulppien ja johtimien vaihdolla kun ovat yli-ikäiset. Oli nuo vanhat tulpanjohdotkin aika hapettuneet moottorin puoleisesta päästä. Vaihdetaan nuo osat kerrallaan ja katsotaan tapahtuuko mitään muutosta. Tutkitaan kun keretään.
Ainakaan yli-ikäisten tulppien vaihtaminen ei tuonut mitään muutosta joutokäyntiin. Vanhat tulpat olivat aika nokiset....
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,pressa kirjoitti:Kyllä Suomessa on outoja tehtaita: http://www.fennosteel.com/fi/
Ja niissä työskentelee outoja kerholaisia:
[/img]
Enpä tiedä onko putki Fennosteelin, täytyy tarkistaa kun putki näyttää kuin se olisi tehty jotain 15 vuotta sitten.
Samaran otin tänään ajoon vähän niin kuin kesäautoksi. Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu kun oletin tyhjäkäynti häiriöitä esiintyvän. Vaihdon jälkeen vielä tarkistin Tech 1 testerillä moottorin tyhjäkäyntiarvot. Kaikki arvot vaikuttivat olevan rajoissa, eikä vikakoodeja ollut muistissa.
Testeri Tech-1 sopii vain GM ruiskuisiin, jossa ei ole OBD liitintä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Tällä Samaralla on tullut ajeltua kuukauden verran ilman vikoja. Alussa olleet tyhjäkäynnin häiriöt ovat poistuneet tulppien ja tulpanjohtojen vaihdon myötä. Ainakin jakohihna pitää piakkoin vaihtaa koska sillä on jo ikää.
Tänään laitoin pissapojan kuntoon. Toinen ruiskusuutin oli ollut jo liian pitkään rikkii ja sen vuoksi suihku oli heikko. Ihme homma ettei katsastuksessa siihen puututtu koskaan.
Tänään uutta letkua ja uudet suuttimet ja nyt ruiskii ihan kiitettävästi!!


Tällä Samaralla on tullut ajeltua kuukauden verran ilman vikoja. Alussa olleet tyhjäkäynnin häiriöt ovat poistuneet tulppien ja tulpanjohtojen vaihdon myötä. Ainakin jakohihna pitää piakkoin vaihtaa koska sillä on jo ikää.
Tänään laitoin pissapojan kuntoon. Toinen ruiskusuutin oli ollut jo liian pitkään rikkii ja sen vuoksi suihku oli heikko. Ihme homma ettei katsastuksessa siihen puututtu koskaan.
Tänään uutta letkua ja uudet suuttimet ja nyt ruiskii ihan kiitettävästi!!


***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Eihän mikään auto pysy jyrkässä alamäessä paikoillaan pelkkä vaihde päällä. Moottori lähtee pyörimään ja auto valuu nykien alas päin. Ei se kytkimen luistamisesta johdu.Jouska kirjoitti:Moi,
Samaraan vaihdettu kesärenkaat. Piti ihan tutkia Samaran taka-akselia ruostevaurioiden varalta. No sellainenhan löytyi ja lienee ihan korjattavissa kun näyttäisi olevan pitkittäissuuntainen halkeama.
http://aijaa.com/OKRwVC
Toisaalta sitten kokeilin kuinka Samara pysyy jyrkässä alamäessä, moottori sammutettuna, pelkkä ykkös vaihde kytkettynä. No eihän se pysynyt vaan alkoi portaitain valumaan alamäkeen, eli kytkin luistaa. Taitaa olla kytkinremontin paikka?
Aika ohueksi näyttää ruostuneen tuo taka-akseli. Vieläköhän niitä saa uusia Venäjältä?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,Smoppi kirjoitti:Eihän mikään auto pysy jyrkässä alamäessä paikoillaan pelkkä vaihde päällä. Moottori lähtee pyörimään ja auto valuu nykien alas päin. Ei se kytkimen luistamisesta johdu.Jouska kirjoitti:Moi,
Samaraan vaihdettu kesärenkaat. Piti ihan tutkia Samaran taka-akselia ruostevaurioiden varalta. No sellainenhan löytyi ja lienee ihan korjattavissa kun näyttäisi olevan pitkittäissuuntainen halkeama.
http://aijaa.com/OKRwVC
Toisaalta sitten kokeilin kuinka Samara pysyy jyrkässä alamäessä, moottori sammutettuna, pelkkä ykkös vaihde kytkettynä. No eihän se pysynyt vaan alkoi portaitain valumaan alamäkeen, eli kytkin luistaa. Taitaa olla kytkinremontin paikka?
Aika ohueksi näyttää ruostuneen tuo taka-akseli. Vieläköhän niitä saa uusia Venäjältä?
On se ennen pysynyt samassa mäessä ykkönen silmässä.
Kyllä se vaurio sinunkin Samarasta löytyy. Koputtamalla vasaralla reiluilla iskuilla löytyy vauriokohta. Se ruostuu jarruvaijerin molemmilta puolilta. Takavuosina käytettiin paljon suolaa teillä niin varmaan sen perua lähtenyt syntymään kun tuo kohta on aina myös märkä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Tästä en osaa sanoa, tuskin saa oikein mistään. Yleensä auto on paalikunnossa kun akseli haperoituu. Onneksi tämän foorumin kautta sain akselin hommattua sopuhintaan. Tuosta vaan sitten rakentelemaan pyörän napoja ja jarruja. Tavoitteena on että vasta ensi keväänä vaihdan akselin autoon, kun tuota ajoaikaa on vielä reilusti.Smoppi kirjoitti: Aika ohueksi näyttää ruostuneen tuo taka-akseli. Vieläköhän niitä saa uusia Venäjältä?

Vanhaan akseliin tein hätäkorjauksen.

Muutoinkin Samara ollut kesän aika kovassa käytössä. Moottoriöljyt ja vaihteistoöljyt vaihdettu kesällä, ja alustaa puhdistettu ruosteesta. Uutta energiaa kaadettiin vaihdelaatikkoon.

Löysin myös suolan aiheuttaman reiän tunkin korvakkeen vierestä takaa. Ei kai se ole ihme, kun auto täyttää seuraavaksi 22 vuotta!!!!!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Pitää vaikka talvirenkaita vaihtaessa vedellä pyöröteräsharjalla alue läpi. Toisaalta jos tuo putki ruostuu vain vanteen puoleiselta sivultaan, niin eipä tuo mahdottoman hankala ole myöskään tilkitä kuntoon, isolla virralla kun hitsaa jotain 2- tai 3-millistä teräslevyä siihen. Samaran painoisessa autossa kestää varmasti.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste
Moi,
Se putki ruostuu myös sieltä sisäpuolelta, eli molemmin puolin kalvaa ruoste.
Noitahan ei saa hitsailla ja jos katsastusmies huomaa tuon, niin ajokieltoa lienee tulossa.
Se putki ruostuu myös sieltä sisäpuolelta, eli molemmin puolin kalvaa ruoste.
Noitahan ei saa hitsailla ja jos katsastusmies huomaa tuon, niin ajokieltoa lienee tulossa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.