Ford Orion 1.6 Laser -88

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Ford Orion 1.6 Laser -88

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Vuosi sitten joulukuussa tarjottiin 100e:lla Orionia. Ostopäivä oli viimeinen ajopäivä. Autolla oltiin käyty katsastuksessa ja viat 3.kpl hitsattavaa, vas.etutukivarren sisemmässä helassa väljää ja sinistä savua pakoputkesta.
Auto ollut viimeiset 10v eläkeläismiehellä ja ruutuvihko huoltokirjan mukaan, autolla oltaisiin ajettu vuosittain noin 2000km. Kokonaiskilometrit runsaat 194.tkm.
Hitsasin reijät ja kiristin tukivarren mutteria. Tästä jäi kyllä epäilys, että auttoiko mitään. Lisäsin E85 bensaa ja korjaamolla otettiin päästötodistus. Asentaja mainitsi, että tulipa hyvät arvot.
Sitten katsastukseen ja odottelin jonkinaikaa aseman pihalla, että moottori jäähtyy ja siten ei sinistä sauhua tulee kovasti.
Katsastuksessa tuli suullinen huomautus lievästä sinisestä sauhusta, ei korjauskehoitusta, kun päästäarvot olivat muuten erinomaiset. Tukivarren puslasta mainittiin, että on siellä hiukan väljää, no Orion sai hyväksytyn päätöksen.
(katsastusasemissa/miehissä on eroja)

Nyt tuli uusi katsastusaika, vein ensin korjaamolle, missä venttiilien kumit vaihdettiin, työ 160e. Tarkistin pohjaa ja yhden reijän löysin sisähelmasta, hitsasin sen kuntoon.
Edessä olevan tukivarren pusla maksaisi Motonetissä 3.50e. Ostin sen, mutta vaihtotyössä todettiin, että koko tukivarsi pitäisi ottaa pois ja vanha pusla prässätä irti. Vakaajatangon kiinnitys tukivarteen oli niin piukassa, ettei saatu muutaman yrityksen myötä pois(mutteri kyl lähti). Otin työkaverini kanssa tukivarren rungosta irti ja leikkasin fillarin sisäkumista sentin renkaita ja ne sullosin puslan molemmille puolille. Nyt välystä ei tuntunut. Menin heti aamulla katsastukseen ja Orioni sai hyväksytyn katsastus päätöksen.

Mitään muita korjaustoimenpiteitä ei ole tarvinnut tehdä vuoden aikana, joten tälläinen auto ei sovi harrasteautoksi. Mielestäni harrasteauto tarkoittaa, että sitä silloin tällöin huvikseen, tai tarkoituksella korjataan/parannetaan.
Tämä Orionin varustemerkintä Laser tarkoittaa, että puskureissa ja sivulistoissa menee punainen viiva. Lisäksi seuraavat varusteet. Kierroslukumittari, dikitaalinen kello taustapeilin yhteydessä, sävylasit ja keskuslukitus. 4 kirjainta kehityksen kärjessä :D
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Ford Orion 1.6 Laser -88

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tuohon aikaan Fordeilla oli paha tapa hajottaa juuri ne venttilinvarrenkumit ja sinistä sauhua riitti. Myöhemmällä Zetec -aikakaudella Fordit muuttui yli 10 vuoden ajaksi öljyä syömättämiksi, ja koneitten kestävyydeltä Toyotan veroisiksi (ainakin 1,8 ja 2,0). Uudemmista en tiedä. Nuo vanhemmat CVH:t alkaa pitää melkoista raksutusta kun kilometrejä on mittarissa 300tkm ja risat (eli sisäänajo), en tiedä kuluuko niissä nokka-akseli vai mikä. Fordit oli jo melko luotettavia 80-luvulla, mitään Anglioiden ja ekojen Escorttien sammahteluja vesilätäköissä ei enää ollut.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Ford Orion 1.6 Laser -88

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Orion seisoi käyttämättömänä koko 2016 kesän. Otin ajoon lokakuussa ja Joulukuussa menin katsastukseen ja laakista läpi. Nyt ollut käyttöautona ja ajoaikaa 31.12.2017 saakka. Kun moottori kuuma, niin pitää jotain rapsutus ääntä. Muuten toimii hyvin, mut silti hiljalleen on mielessä, että pitäiskö jossain vaiheessa, kun sopiva Lada 110 sarjalainen ilmestyy myyntiin, niin ostohousut jalkaan. :D
Vastaa Viestiin